واکسن‌های آسترازنکا موجود در کشور معدوم می‌شوند-راهبرد معاصر
زمان خداحافظی دیوید تیلور مشخص شد! سپاه پاسداران بیانیه صادر کرد: جزئیات برگزاری مراسم‌های بزرگداشت شهید سردار نیلفروشان بیانیه مهم حزب‌الله درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی: منتظر روز‌های آینده باشید عکس | واکنش صاحب خانه‌ای که یحیی السنوار در آن به شهادت رسید عراقچی در بدو ورود به ترکیه: اکنون در منطقه درک مشترکی وجود دارد | مسائل باید مسالمت‌آمیز حل شود کشف غار ماقبل تاریخ در گیلان ناترازی مسکن به ۷ میلیون واحد رسید وزیر خارجه ترکیه: احتمال درگیری میان تهران و تل آویو بالاست محسن رضایی: ایران به دنبال جنگ نیست قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳/ سقف مقاومتی سکه شکست خطیب زاده: ما برنامه نظامی هسته‌ای را دنبال نمی‌کنیم | خویشتن داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست ورود سامانه جدید پربارش به ایران | سرمای شدید و بارش در این مناطق بهترین بازیکنان تاریخ از نگاه مارکا | مسی در پله اول؛ مارادونا پنجم وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر در استان گلستان ثبت ۲ شکایت جواد نکونام از استقلال + جزئیات

واکسن‌های آسترازنکا موجود در کشور معدوم می‌شوند

دکتر محمدرضا سهرابی گفت: واکسن های تاریخ مصرف گذشته اصلا امکان ثبت در سامانه وارت بهداشت را ندارند ولی تاریخ انقضای واکسن های کرونا در صورت تست پایداری می توانند تمدید شوند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 July 27
کد خبر: ۱۴۴۳۶۶

به گزارش راهبرد معاصر، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به سرعت انتشار، علایم و شدت بیماری‌زایی سویه BA۵ امیکرون و همچنین تاریخ مصرف واکسن‌های کرونا، در عین حال تاکید کرد که واکسن آسترازنکا به دلیل منقضی شدن تاریخ مصرف موارد موجود در کشور، از چرخه مراکز بهداشتی و درمانی خارج شده است.

دکتر محمدرضا سهرابی با بیان اینکه در سه هفته اخیر تعداد موارد ابتلا، بستری و درمان سرپایی کرونا افزایش داشته و در برخی از روزها به دو تا سه برابر نیز رسیده است، اظهار کرد: این آمار نشان دهنده شروع موج هفتم کرونا است. سویه شایع این موج BA۵  است که در کشورهای دیگر BA۴ نیز مشاهده شده که قطعا ایران نیز از این سویه مصون نخواهد ماند.

از بین رفتن حس بویایی و چشایی در سویه جدید کرونا

وی با اشاره به خصوصیات این سویه جدید، توضیح داد: این سویه یک بیماری شبیه به آنفلوانزا را ایجاد می‌کند که دوره کمون سه تا پنج روز دارد. همچنین اختلال بویایی و چشایی مجددا به مجموعه علایم کرونا در این سویه جدید بازگشته است، در حالی که در سویه امیکرون این علائم وجود نداشت.

دوره بیماری در سویه جدید امیکرون

سهرابی با بیان اینکه دوره بیماری پنج تا شش روز و گاهی به ۱۰ روز نیز به طول می‌انجامد، یادآور شد: خوش‌بختانه شدت بیماری در این سویه نسبت به سویه‌های قبلی خفیف‌تر است، اما نکته مهم شدت سرایت این سویه است که نسبت به سویه‌های قبل قدرت سرایت بسیار بالایی دارد. در امیکرون یک نفر می‌توانست تا ۱۰ نفر، اما این سویه جدید یک نفر می‌تواند تا ۱۸ نفر را مبتلا کند.

سرعت انتشار BA۵ و نگرانی از بروز جهشی دیگر

وی این شدت سرایت را نگران کننده دانست و بیان کرد: وقتی گردش ویروس چنین سرعت بالایی دارد، مهم‌ترین نگرانی ما رخ دادن جهش دیگری است.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون همه هموطنان علیه کرونا، گفت: تا کنون ۵۰ درصد مردم  هنوز دز سوم را تزریق نکردند و کسانی که شش ماه از تزریق قبلی آن‌ها گذشته است، می‌توانند دز بعدی را تزریق کنند. شاید برخی از افراد با این ادعا که این سویه خفیف است، خود را توجیه کنند و واکسن تزریق نکنند؛ اما باید بدانیم، با سرعت بالای گردش ویروس امکان رخ دادن جهش دیگر و شروع مجدد مشکلات، وجود دارد./ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار