به گزارش راهبرد معاصر؛ استقلال و سپاهان مهمترین بازی روز نخست هفته اول رقابتهای لیگ برتر ایران را برگزار کردند؛ دیداری که نیمه دومش مهیج از آب درآمد و در نهایت با برتری ۲ بر صفر رقیب اصفهانی به پایان رسید. این نتیجه پایانی بر شکستناپذیری استقلال بعد از ۳۰ هفته در لیگ برتر فوتبال ایران بود.
با اینحال و بدون درنظر گرفتن اتفاقات فنی این بازی، نحوه فیلمبرداری این دیدار در لحظاتی از بازی عجیبوغریب بود. زاویه دوربین به گونهای انتخاب شده بود که تابلوهای تبلیغاتی روبرو به نمایش در نیایند. میشد حدس زد که چنین تصمیمی مرتبط با بیانیه مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس درباره حق پخش تلویزیونی است که کمی قبل از شروع بازیهای هفته اول منتشر شد. در واقع پیش از شروع بازیهای روز گذشته، دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، در نامهای مشترک به رئیس سازمان صداوسیما، خواهان رعایت برخی از حقوق حقه دو باشگاه شدند. در این نامه ضمن اشاره به توافقات دو باشگاه با سازمان لیگ جهت بهرهبرداری از ظرفیتهای رسانهای دو باشگاه و واگذاری دو باشگاه به مردم در فرابورس و به منظور جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران، از دکتر جبلی رئیس سازمان صداوسیما موارد زیر به طور مشخص درخواست شده است:
۱- عدم پخش گزیده بازیها و گلهای بهثمر رسیده دو تیم در بخشهای خبری و برنامههایی مثل فوتبال برتر، شبهای فوتبالی، ورزشگاه و...
۲- عدم پخش زنده یا غیرزنده بازیهای دو تیم در پلتفرم تلوبیون و تلویزیونهای اینترنتی.
در پایان این نامه آمادگی دو باشگاه برای مذاکره در راستای واگذاری حقوق ذکرشده به صداوسیما در ازای تحصیل منافع برای باشگاهها اشاره شده است.
اندکی بعد مشخص شد که تاکید روی بند دوم این نامه، یعنی عدم پخش زنده یا غیرزنده بازیهای دو تیم در پلتفرمهای اینترنتی به ویژه تلوبیون، حساسیتزا شده و زاویه دوربین تلویزیون به همین دلیل، هنگام پخش زنده، تغییر کرده بود. روی بخشی از تابلوهای تبلیغاتی روبروی تصاویر، باشگاه استقلال عبارت «پخش غیرمجاز اینترنتی مسابقات مساوی است با تضییع حقوق هواداران و سهامداران استقلال» را حک کرده بود و تلویزیون علاقهای به نشان دادن این موضوع نداشت.
با این حال، تاکید مجری و گزارشگر بازی مبنی بر اینکه تلویزیون حق پخش را پرداخت کرده، جریانی تازه به راه انداخت. درباره حق پخش موردنظر که علامت سوالها درباره آن کماکان وجود دارد، اختلاف نظرها پابرجاست. مسئولان تلویزیون میگویند به قانون پایبند بوده و مبالغ مورد نظر را پرداخت کردهاند. قانونی که از آن صحبت میشود مربوط به دولت قبلی است که مقرر شد مبلغ مربوط به آگهیهای قبل و حین بازی و رقابتهای ورزشی از سوی صداوسیما به حسابی در خزانهداری واریز شود. از آن طرف هم مقرر شده بود که رقم تبلیغات محیطی و تبلیغات روی پیراهن هم به همان حساب از سوی وزارت ورزش واریز شود. نهایتا جمع این اعداد در حساب طرفین به صورت ۷۰ به ۳۰ تقسیم شود. به این ترتیب که ۷۰ درصد به تلویزیون برسد و ۳۰ درصد به وزارت ورزش که آن را بین فدراسیونهای ورزشی تقسیم کند.
تلویزیون میگوید چنین کاری را انجام داده، ولی مسئولان فدراسیون فوتبال میگویند تلویزیون رقم واقعی که از تبلیغات بهدست آورده را واریز نکرده و رقم بسیار ناچیزی را به حساب خزانه واریز کرده است. از سوی دیگر مسئولان باشگاه استقلال میگویند تلویزیون حق پخش زنده را دارد و قرار نیست از فوتبال در سایر بخشها که به صورت غیرزنده پخش میشود، استفاده کند. آنها میخواهند رقم حاصله از این برنامهها به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس داده شود و یا اینکه واگذاری مباحث این چنین از فیلتر دو باشگاه عبور کند. تلویزیون، ولی میگوید همان رقمی که داده برای کل برنامههاست و فدراسیون و باشگاهها باید به آن پایبند باشند./ فوتبال 360