چرا یمنی‌ها برای سومین بار به تمدید آتش‌بس رضایت دادند؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
عبدالله علی صبری، سفیر یمن در سوریه در گفت‌وگوی اختصاصی با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

چرا یمنی‌ها برای سومین بار به تمدید آتش‌بس رضایت دادند؟

عبدالله علی صبری، سفیر یمن در سوریه با بیان اینکه هیئت مذاکره‌کننده ملی به دنبال رفع کامل محدودیت‌های فرودگاه بین‌المللی صنعا و بندر الحدیده است که به جریان روان کالا و سوخت منجر شود، گفت: چه آتش‌بس برقرار باشد یا بار دیگر شاهد افزایش تنش نظامی باشیم، یمن امروز به بازیگر مهمی در موازنه جنگ انرژی تبدیل شده است.
عبدالله علی صبری؛ سفیر یمن در سوریه
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 14
کد خبر: ۱۵۰۴۷۷

چرا یمنی‌ها برای سومین بار به تمدید آتش‌بس رضایت دادند؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن از تمدید آتش‌بس در یمن خبر داد. شبکه الجزیره به نقل از وی گزارش کرد، ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی و دولت نجات ملی یمن توافق کردند آتش‌بس در یمن دو ماه دیگر تمدید شود. تمدید آتش‌بس متضمن تعهدی از سوی طرف‌های درگیر در جنگ یمن است تا به توافقی گسترده دست یابند.

 

در همین زمینه یک منبع مسئول در شورای عالی سیاسی یمن خبر داد، هیئت عمانی با سران این شورا درباره تمدید آتش‌بس در یمن گفت‌وگو کردند و گفت: هیئت عمانی و طرف یمنی مزایای تمدید آتش‌بس انسانی و نظامی در یمن را بررسی کردند. صنعا هم موضع خود را در قبال تجدید آتش‌بس مطرح کرد.

اغراق نیست اگر بگویم یمن، امروز به بازیگر مهم در موازنه جنگ انرژی تبدیل شده است، چه آتش بس برقرار باشد یا بار دیگر شاهد افزایش تنش نظامی باشیم


عبدالله علی صبری، سفیر یمن در سوریه در گفت وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر» درباره تمدید آتش بس گفت: ارزیابی اینکه آتش بس های قبلی یا بعدی موفقیت آمیز بوده است یا خواهد بود، به بهبود اوضاع مربوط می شود که مردم یمن باید آن را در زندگی روزمره خود احساس کنند؛ بنابراین می توان گفت با وجود اهمیت آنچه تاکنون به دست آمده، همچنان پایین تر از حد انتظار است. همین موضوع باعث می شود مذاکره کننده ملی در صورت تمایل به ادامه برخورد مثبت با خواسته های مبنی بر تمدید آتش بس آن هم به شکل کنونی، در تنگنا قرار بگیرد (و موافقت با تمدیدهای بعدی مشکل باشد).

 
وی افزود: از این منظر هیئت مذاکره کننده ملی در تلاش است دایره آتش بس را گسترش دهد تا مکانیزم عملی در زمینه پرداخت حقوق کارمندان دولت به دست آید. علاوه بر این، به دنبال رفع کامل محدودیت‌های فرودگاه بین‌المللی صنعا و بندر الحدیده است که به جریان روان کالا و سوخت منجر می‌شود و به شهروندان یمنی اجازه می‌دهد همانند قبل از آغاز جنگ و تجاوزگری متجاوزان، به خارج از کشور سفر کنند. طبعاً تا زمانی که دستاوردها محقق نشوند، دیگر جایی برای صحبت درباره ادامه یا تمدید آتش بس وجود ندارد.


سفیر یمن در سوریه عنوان کرد: اعلام رضایت ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی از آتش بس چیزی جز نتیجه افزایش حملات، گسترش عملیات نظامی ارتش و کمیته های مردمی یمن و نیز حملات متنوع پدافند موشکی و پهپادی به عمق خاک عربستان و امارات نبود. حملات دقیقاً اقتصاد این کشورها را هدف قرار داد و تأثیر منفی بر بازار جهانی انرژی گذاشت.
 

صبری گفت: اغراق نیست اگر بگویم یمن، امروز به بازیگر مهم در موازنه جنگ انرژی تبدیل شده است، چه آتش بس برقرار باشد یا بار دیگر شاهد افزایش تنش نظامی باشیم. درک همین واقعیت است که آمریکایی ها را نفس نفس زنان به سمت کاهش تنش در جبهه یمن می کشاند، به ویژه اینکه ائتلاف متجاوز در زمینه نظامی به بن بست رسیده است.
 

اگر وعده های داده شده عملی نشود، تفنگ همچنان در دستان یمنی هاست و این مدعا را آمادگی بالای ارتش و کمیته‌های مردمی در بسیاری از مانور‌های نظامی اخیر اثبات کرده‌اند

سفیر یمن در سوریه تصریح کرد: البته این به آن معنی نیست که دشمن (متجاوز) در زمینه روند صلح جدی عمل کند، آنها با آرامش سعی در دستیابی به اهدافی دارند که با جنگ و عملیات نظامی نتوانسته اند به آنها دست یابند. با وجود این، تلاش هایشان با شکست مواجه خواهد شد و مردم یمن راه رفتن میان جنگ و صلح را نمی پذیرند.

 

 

صبری تأکید کرد: مذاکره کننده ملی از متغیرهای بین المللی مرتبط با بحران جهانی انرژی، پیامدهای جنگ اوکراین و نیاز آمریکا به نفت مقرون به صرفه آگاه است. آنها با توجه به این موضوع توانسته اند آتش بس نخست و دوم را به دست آورند و به دستاوردهای مستقیمی دست یابند که مردم یمن از آن بهره می برند و آثارش را لمس می کنند. طبعاً سومین تمدید آتش بس پذیرفته نشد، مگر با توجه به وعده‌های پاسخ به خواسته‌های اصلی که امکان گذار به مرحله پیشرفته تری را در راستای صلح شرافتمندانه و عادلانه فراهم می‌کند.

 
سفیر یمن در سوریه در عین حال تهدید کرد، اگر وعده های داده شده عملی نشود، تفنگ همچنان در دستان یمنی هاست و این مدعا را آمادگی بالای ارتش و کمیته‌های مردمی در بسیاری از مانور‌های نظامی اخیر اثبات کرده‌اند. ارتش اکنون قابلیت‌های صنعتی‌سازی نظامی دارد و دشمن هزاران بار در حال تجدیدنظر در تصمیمات خود است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار