دولت موظف به تأمین سفره مردم/ اجرای کالابرگ باید شتاب بگیرد هلاکت دو شرور مسلح گروگانگیر در عملیات نیرو‌های امنیتی خوی این چهار وزیر دولت پزشکیان استیضاح می‌شوند؟ بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۵ از سوی پزشکیان ابلاغ شد خاتمی: مسئولان برای گرانی و معیشت مردم تدبیر کنند /صرفه‌جویی مد نظر همه باشد علم‌الهدی: نباید تولید محتوا در فضای مجازی آزاد گذاشته شود درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران عارف: خودسوزی جوان اهوازی سیگنالی جدی برای حاکمیت است دستور معاون پزشکیان برای رفع بوی نامتبوع اتوبان تهران - قم رئیس مجلس سه قانون را ابلاغ کرد سردار شکارچی: آرزوی شهید طهرانی مقدم یعنی نابودی اسرائیل محقق خواهد شد سردار فدوی: در جنگ 12 روزه همه ابرقدرت‌ها پای کار آمدند اما شکست خوردند عراقچی در نامه به گوترش: آمریکا باید خسارت ناشی از جنگ را جبران کند ابلاغ قانون حذف چهار صفر از پول ملی توسط رئیس مجلس  اسماعیل سقاب اصفهانی کیست؟

نقد آیت‌الله رئیسی به سند ۲۰۳۰ در اجلاس یونسکو

رئیس جمهور گفت: ایران سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خود را با ابتناء به فلسفه تربیتِ ایرانی- اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تک بعدیِ سکولارِ موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 20
کد خبر: ۱۵۱۲۹۲

به گزارش راهبرد معاصر؛  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز دوشنبه به وقت محلی در اجلاس دگرگون‌سازیِ آموزش که از سوی سازمان یونسکو برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌ است.

 

متن کامل سخنرانی رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین

خانم‌ها و آقایان؛

دانش بشری به دانشمندان ملت ایران مباهات می‌کند. تاریخ تمدن ایران، با علم و دانش آغاز شده؛ فرهنگ اسلامی، آن را اعتلا بخشیده و ستون‌های آن را بر اندیشه‌های آسمانی استوار کرده است. دین مقدس اسلام با هدف تحقق عدالت، گسترش معنویت و پیشرفت و آبادانی، بشریت را به پرورش و آموزش دعوت می‌کند. توسعه و پیشرفت، یکی از دغدغه‌های عمده کشورهاست و اگر چه دولت‌ها در موارد زیادی توصیه‌ها و نسخه‌های نهادهای بین‌المللی در این زمینه را اجرا کرده‌اند، اما همزمان چالش‌های جدی برای فرهنگ ملی و بومی کشورها نیز پدید آمده است.

 

ما معتقدیم که برای مواجهه با چالش‌های آموزش، نخست باید علل ریشه‌ای آن را به درستی دریابیم. ما نسبت به قرائت نهادهای بین‌المللی از تاریخ معاصر جهان و صورت-بندی مسائل آن نقد بنیادین داریم. اگر آرمان ما ایجاد زندگی شایسته و جهان امن است باید از خوانش‌های یک سویه اجتناب شود و بر نقش‌آفرینی همه طرف‌ها در قالب رویکردهای چندجانبه‌گرایانه تاکید شود.

 

بطور خلاصه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که: - پیشرفت، تربیت، خانواده، عدالت و معنویت را نمی‌توان جدای از هم نگریست. - هر ایده‌ای درباره توسعه و رفع نیازهای بشر باید اقتضائات تربیتی و ارزشی را در خود لحاظ نماید و در عین حال خانواده محور باشد؛ البته خانواده به معنای اصیل آن و نه صورت‌های خودساخته که باعث انقطاع نسل بشر خواهد شد. - توسعه‌ی فارغ از معنویت و اخلاق، موجب تباهی بیشتر جامعه می‌شود و پایدار نخواهد ماند. - سلطه فرهنگی و حبس دانش بدترین نوع ستم و بی عدالتی است.

 

متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌اند.

 

همکاران عزیز سوال ما این است: آیا آموزش و اساسا انسان باید در خدمت توسعه‌ی پایدار باشد یا توسعه‌ی پایدار در خدمت انسان؟ محور تحولات آموزشی اگر به رشد و تعالی انسان منجر نشود، نتیجه‌ای جز استضعاف انسانیت در پی نخواهد داشت. آنچه انتظار می‌رود این است که نهادهای بین‌المللی با احترام به حق حاکمیت فرهنگی و تربیتی کشورها، از آنان در مقابل تهاجم فرهنگی محافظت کنند.

 

ما معتقدیم که تحول در آموزش بدون توجه به «خانواده، عدالت و معنویت» میسر نخواهد بود. باید بر ارزش‌های اخلاقی همچون بزرگداشت خانواده، احترام به محیط زیست، عدالت، رد خشونت و افراطی‌گری، فراهم‌سازی فضای مجازی ایمن و اخلاقی و سالم و مفید به عنوان اولویت‌های دگرگونی و تحولِ تعلیم و تربیت تمرکز کنیم.

جمهوری اسلامی ایران بر این اساس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خود را با ابتناء به فلسفه تربیتِ ایرانی- اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تک بعدیِ سکولارِ موجود در سند 2030 تدوین کرده است. از منظر کیفیت نیز در نظام آموزشی جدید ایران، چرخش از نظام حافظه‌محور به نظام متکی بر پژوهش، ‌خلاقیت، مهارت‌آموزی و تعهد به تربیت و ارزش‌های فرهنگی و دینی را هدفگذاری نموده است.

 

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در عین پایبندی به سیاست‌های اصولی خود، وارد گفتگوی تعاملی در چارچوب نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی شود.

از توجه شما سپاسگزارم/ تسنیم

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار