به گزارش راهبرد معاصر؛ آیتالله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی 1402ـ1401، اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی 1402ـ1401 با چند مناسب همزمان شده است؛ اولین مناسبت، رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، دومین مناسبت، شهادت سبط اکبر ایشان امام مجتبی(ع)، سومین مناسب، شهادت ولی نعمت همه ما امام رضا(ع) است. همچنین آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس همزمان شده است.
وی ادامه داد: ربط این مناسبتها چگونه است؟ ربطش این است که معلم بزرگ بشریت یعنی پیامبر(ص) و معلم بزرگ بشریت امام مجتبی(ع) و امام رضا که صفتش عالم آل محمد(ص) است؛ دفاع مقدس هم، شهدا، ایثارگران و چهرههای مقاوم شکل دادند که آنها هم معلمان همه ما هستند؛ نتیجه این میشود که در هفته دفاع مقدس و این ایام میخواهیم سال تحصیلی را با بزرگداشت از معلمان بزرگ انسان آغاز کنیم؛ آنها مربی و معلمان بزرگ بشریت بودند.
آیتالله رئیسی افزود: اولین معلم برای بشریت، وجود مقدس پیامبر(ص) است که به انسان یاد داد چگونه بندگی کند و به انسان یاد داد که چگونه زندگی کند. به انسان یاد داد که چه کند که زندگی سعادتمندی داشته باشد؛ سرداران، سربازان و نیروهای مسلح، بسیج و مردم مقاومت و ایستادگی کردند در شرایطی که جنگ در دوران دفاع مقدس بر ما تحمیل شد. آنها معلمان ما هستند و باید از آنها آموخت و درس گرفت و این افتخار برای معلمان و مربیان است که بدانند جایگاه بسیار بلند و رفیعی دارند و کارشان، کار انبیا، اولیا و بزرگان است.
وی با بیان اینکه معلمان میخواهند یک نسل را پرورش دهند، انسانسازی کنند و میخواهند آیندهسازان کشور را تربیت کنند و همه اینها به دست معلمان شکل میگیرد، گفت: شخصیت دانشآموزان در خانه و مدرسه به دست والدین و معلمان شکل میگیرد. کدام مربی از مادر، بهتر است؟ و کدام مربی از پدر، برتر است؟ پدر و مادر مربی و معلم هستند؛ معلم هم در مدرسه کار تعلیم و تربیت انجام میدهد یعنی هم خانه و هم مدرسه ارتباط دارند.
رئیسجمهور افزود: خانه محل تربیت است. از این دو مربی یعنی پدر و مادر دلسوزتر نداریم و همچنین معلم در مدرسه نسبت به دانشآموزان دلسوز هستند و میخواهند که بچهها خوب رشد کنند و پرورش پیدا کنند. تمام وجود و وقتشان را برای یاد دادن و تربیت بچهها میگذارند و بچهها هم باید قدر بدانند. یعنی هم قدر پدر و مادر و هم قدر معلم را بدانند. بچهها باید نسبت به داشتن پدر و مادر خوب از خدا شاکر باشند و هم از معلم و مدرسه متشکر باشند. اما برای تشکر چه کاری باید انجام دهند؟
وی با بیان اینکه بچهها باید نسبت به داشتن پدر و مادر خوب از خدا شاکر باشند و هم از معلم و مدرسه متشکر باشند، ادامه داد: دانشآموزان برای تشکر چه کاری باید انجام دهند؟ یکی اینکه بگویند متشکرم. یعنی پدرم، مادرم، معلم متشکرم؛ ولی یک تشکر عملی داریم که خوب درس بخوانند. امروز بچههای ساعی، کوشا و درسخوان خیلی ارزش دارند؛ بهترین تشکر از پدر و مادر و معلم، خوب درس خواندن است. هر چی بهتر درس خواندید و هر چه بهتر به حرف معلم و پدر و مادر توجه کنید، پدر و مادر شادمان هستند و معلم هم راضی است.
آیتالله رئیسی با تأکید بر اینکه معلم خیلی شأن و منزلت دارد و به معلمان باید احترام گذاشت، گفت: هر چه داریم از معلمان خوب داریم؛ اگر معلمان خوب نبودند، این بچهها حاضر نبودند وقتی در دفاع مقدس به کشور ما حمله شد، جانشان را کف دستشان بگذارند و از کشور و امنیت کشور دفاع کنند؛ بچههایی که شهید شدند از مدرسه برخاستند. البته در دفاع مقدس اینگونه نبود که فقط بچهها بروند، هم معلم و هم دانشآموز به جبهه رفت. خیلی معلم و دانشآموز شهید داریم.
وی افزود: وقتی دشمن به کشور حمله کرده است، هم معلم، هم دانشآموز، هم استاد دانشگاه و هم دانشجو به میدان نبرد رفت. همه با هم از کشور دفاع کردند تا کشورمان در مقابل حمله دشمن، حفاظت شود و اینها همه از آثار و برکات مدرسه است. اخلاق و رفتار خوب، درس خواندن خوب، رفتار اجتماعی خوب از تأثیر مدرسه است.
رئیسجمهور گفت: دستوری که رهبر معظم انقلاب به کارشناسان تعلیم و تربیت دادند مبنی بر اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تدوین کنید؛ سندی که پیش رو باشد؛ تمام کارها، ارتباط خانه و مدرسه، ارتباط مدیران با معلمان و کار تربیتی در مدرسه با این سند باشد. یعنی کتابی پیش روی همه دستاندرکاران تعلیم و تربیت باشد و کارهایشان بر اساس این کتاب، سند و نوشته پیش رود.
وی با اشاره به اینکه تأکید دولت به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، ادامه داد: هر سال ارزیابی میشود که چقدر به این سند و کتاب عمل شده است؟ این ارزیابی با خود مسؤولان تعلیم و تربیت است اما تأکیدمان این است که آنچه به عنوان زحمت کارشناسان تعلیم و تربیت به سند تبدیل شده است، تلاش برای اجرایی شدن آن باشد؛ به حمدالله وزیر آموزش و پرورش و دستاندرکاران، امروز تلاششان این است که سند تحول اجرا شود و اگر سند تحول اجرا شود، محصول آموزش و پرورش، محصول خوب و بهتر از آنچه تاکنون انجام شده، خواهد بود.
آیتالله رئیسی به پرسش مهر اشاره و اظهار کرد: آنچه امسال میخواهم از دانشآموزان عزیز بپرسم، این است که تمام دانشآموزان دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی درباره مسأله بسیار مهم کشور یعنی تعلیم و تربیت فکر کنیم؛ دانشآموزان این سؤال را پاسخ دهند که شاخصهای مدرسه خوب از نظر شما چیست؟ و مدرسه خوب چه مشخصاتی دارد؛ بچهها گاهی خیلی خوب مینویسند؛ جمعبندی سال گذشته را وزیر آموزش و پرورش به بنده دادند و دیدم بعضی از دانشآموزان، نوشتههای بسیار زیبا، متنهای بسیار قوی، مضامین و محتوای بسیار خوب و قابل استفادهای را ارائه دادند.
وی افزود: مدرسه خوب دارای چه مشخصاتی است. مدرسه خوب بسیار اهمیت دارد چون محصول و نتیجهای که میخواهد از مدرسه به جامعه عرضه شود، در تراز یک انسان ساخته شده برای اداره هم خود، خانواده و جامعه است. یعنی انسان در ترازی که بتواند هم خودش را خوب اداره کند هم برای خانواده، فرد مؤثر باشد و هم برای جامعه، فرد مؤثری باشد بسیار اهمیت دارد.
رئیسجمهور اضافه کرد: امسال به عنوان اولین سال میخواهم از معلمان هم بخواهم که سؤالی را پاسخ دهند تا علاوه بر دانشآموزان، معلمان هم با نظرات بلند و ارزشمندشان به سؤال پاسخ دهند و از همه معلمان میخواهم در پاسخ به این سؤال مشارکت داشته باشند. سوال این است که برای افزایش بهرهوری در آموزش و پرورش چه اقداماتی باید انجام داد؟
وی با تأکید بر اینکه مهمترین محور ما در آموزش و پرورش، افزایش بهرهوری است، گفت: افزایش بهرهوری یعنی نیروی انسانی کارآمد که بهترین سرمایه ما هستند؛ معلمان، مدیران و همه آنچه که امروز به عنوان سرمایه مطرح است، فعالیت میکنند اما آیا همین میزان بهرهوری کافی است؟ از این میزان بهرهوری راضی هستید یا باید افزایش پیدا کند؟ یعنی این میزان از نیروی انسانی کارآمد، از هزینههایی که فقط در این دولت چه میزان تلاش شده است که بر بودجه آموزش و پرورش افزوده شود. اشکالی هم ندارد و چرا اشکالی ندارد؟ در سال گذشته هم گفتم هرگونه هزینه کردن برای آموزش و پرورش، سرمایهگذاری است. درست که هزینهاش بالاست اما اگر هزینه نتیجه داشته باشد، نباید نگران بود.
آیتالله رئیسی تصریح کرد: از معلمان در سراسر کشور میخواهم در موضوع بسیار مهم یعنی افزایش بهرهوری مشارکت کنند؛ برای افزایش بهرهوری در آموزش و پرورش چه باید کرد؟ و در این قضیه فقط کارشناسان تعلیم و تربیت بلکه معلمان که خود کارشناسان زبدهای در تعلیم و تربیت هستند، اظهار نظر کنند.
رئیسجمهور اظهار کرد: امسال چهار فصل و مقطع قرار دادم تا با چند رکنی که در آموزش و پرورش بسیار مهم هستند، نشست داشته باشم؛ نشستی که با دانشآموزان و معلمان برای آغاز سال تحصیلی داریم، یک حرکت نمادین است. بعدا در یک مقطعی باید با نمایندگانی از دانشآموزان کشور، به همراه وزیر آموزش و پرورش بنشینیم و سخن دانشآموزان و جریان دانشآموزی را بشنویم.