تاریخچه ورود اتوبوس به تهران و ساخت‌ترمینال جنوب-راهبرد معاصر
اقدام باشگاه پرسپولیس برای حفظ ستاره ازبکستانی وزیر کار: تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران همچنان بر عهده شورای عالی کار است قالیباف: در عملیات وعده صادق، به رژیم صهیونیستی نشان دادیم هیچ تعللی در تصمیم‌گیری نداریم قیمت قطعی ۲ خودروی برقی در سامانه یکپارچه خودرو+ جدول سرلشکر موسوی در نشست با دانشجویان بسیجی: بسیاری از کشورهای مدعی ابرقدرتی به قدرت ایران معترف هستند سخنگوی شورای نگهبان: مهلت نامزدهای انتخاباتی برای معرفی نمایندگان خود تمدید نخواهد شد اجازه نمی‌دهیم اقلیم کردستان مرکزی برای تهدید ایران شود ساز و کار خرید اموال متروکه از سازمان اموال تملیکی چیست؟ مخبر: مشکل واردات اتوبوس برون شهری در اسرع وقت حل و فصل شود محسن رضایی: نیازمند هم افزایی و انسجام بیشتر نیروهای انقلاب هستیم اعتراض نساجی به پرسپولیس: گل دوم جوانمردانه نبود!+ عکس جزئیات افزایش ۹ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور مجوز قیمت‌گذاری مسکن صادر شد فائو و ایران پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران امضا کردند هزینه‌ها در معاملات برخط خودرویی کاهش می‌یابد آخرین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز 18 اردیبهشت 1403 دستور آیت الله رئیسی برای تامین و گسترش زیرساخت‌های ورزش قهرمانی در کشور رئیس اقلیم کردستان عراق با قالیباف دیدار کرد سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن می‌بندیم معاون رئیس‌جمهور: فراجا در اجرای قانون حجاب با صبر و متانت وارد عمل شده است حراج جدید شمش طلا امروز 18 اردیبهشت 1403+ جزئیات توزیع ۴۴ هزار تن روغن مسموم در بازار صحت دارد؟ افزایش حق مسکن کارگران منتفی شد؟ قیمت روز ارزهای مبادله‌ای+جدول اعلام شرایط جدید فروش و پیش فروش ۱۰ محصول سایپا+ جدول بهادری جهرمی: هزینه ۷ میلیون نسخه بیماران خاص پوشش داده شد حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر شد؟ +جزئیات ابلاغیه پرسپولیس به صدر برگشت؛ اختلاف ۳ امتیازی با استقلال +جدول رئیس‌جمهور امشب با مردم گفت‌وگو می‌کند سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه مصوبه مهم در برنامه هفتم برای تسهیل سرمایه‌گذاری در سوخت جریمه به کارگیری اتباع غیرمجاز ۱.۲ میلیون تومان در روز شد قرعه کشی خودرو برای این مشترکان برق+ جزئیات وضعیت بورس امروز 18 اردیبهشت 1403 بی اعصاب های استقلال و پرسپولیس از ۳ بازیکن خارجی درس بگیرند! اقدام فوری کمیته انضباطی برای درگیری ستاره استقلال و ذوب‌آهن پرسابقه‌ترین نمایندگانی که به مجلس دوازدهم راه یافتند کامیابی‌نیا: چشمی باید ۳ بار اخراج می‌شد! انتقاد تند یک پرسپولیسی از ستاره استقلال اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است ماجرای قتل یکی از مدیران شهرداری تهران به دست همسرش مدیرعامل فصل آینده پرسپولیس مشخص شد جزئیات خنثی‌سازی عملیات جاسوسی آمریکا و اسرائیل در یمن پیشنهاد جدید به قایدی برای تمدید قرارداد غیبت خبرساز پاشینیان در مراسم تحلیف پوتین حماس: مقاومت تسلیم فشارها در مذاکرات نمی‌شود دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان رافائل گروسی وارد تهران شد مانور موشکی، پاسخ روسیه به تهدید اعزام نیرو به اوکراین حماس به صهیونیست‌ها هشدار داد منبع صهیونیستی: نتانیاهو مذاکرات را به شکست کشاند آخرین اخبار از اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری+ جزئیات آخرین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز امروز 17 اردیبهشت 1403 رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با نساجی/ بازگشت مدافع جنجال‌ساز به ترکیب اصلی! سناتور آمریکایی: از چین قرض می‌گیریم، به اوکراین می‌دهیم مذاکره رسمی باشگاه استقلال با فدراسیون فوتبال تصویب طرحی در آمریکا برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل انفجار در پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوریه ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است ادعای اسرائیل درباره توسعه «گنبد سایبری» توصیه‌هایی به داوطلبان کنکور برای تأیید سوابق تحصیلی ورود ۷۰ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ صحرایی: اجرای نقشه تحول بنیادین آموزش و پروش یک تکلیف ملی است تنفس هوای قابل قبول در پایتخت اینفوگرافیک| سلاح های ممنوعه رژیم صهیونیستی در بمباران غزه آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

تاریخچه ورود اتوبوس به تهران و ساخت‌ترمینال جنوب

حمل‌ونقل عمومی در منطقه ۱۶ روزگار خوبی‌دارد. شانزدهمین تکه پازل به هم ریخته تهران، شاید تنها منطقه‌ای باشد که خط یک مترو تمام عرض آن را طی می‌کند. از سوی دیگر بیشتر مراکز حمل بار پایتخت نیز در همین کنار گوش خودمان ردیف شده‌اند، به این‌ها اضافه کنید راه‌آهن وترمینال جنوب را تا ادعای ابتدای این مطلب را تأیید کنید.
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۷ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 01
کد خبر: ۱۵۲۷۲۳

به گزارش راهبرد معاصر، در این روزهای نخست سال جدید و قرن نو که هنوز مسافرت‌های نوروزی رونق دارد و بسیاری از مسافران در راه و مسیر رفتن به شهر و دیار خودشان هستند، فرصت خوبی‌است تا از سابقه اتوبوس و چگونگی مسافرت‌های اتوبوسی در تهران بنویسیم و داستان ساخت‌ترمینال جنوب را مرور کنیم.

 

عصر ماشین دودی‌ها

دور نیست روزگاری که مردم تهران، سوار بر گاری و درشکه، راهی باغ‌های بیرون دروازه حضرت عبدالعظیم (ع) (حوالی میدان شوش) می‌شدند و به زیارت می‌رفتند. همین ۵۰ سال پیش بود که ماشین‌دودی از نفس افتاد تا این ماشین‌های دودی جدید جایش را بگیرند.

همان‌طور که می‌دانید، نخستین اتومبیل توسط مظفرالدین شاه‌وارد ایران شد. مردم از آن پس متوجه شدند به غیر از دواب و چهارپا می‌شود سوار وسیله‌ای شد که علوفه نمی‌خواهد و سرعتش بیشتر است!

بعد از ماشین جناب شاه قاجار، درباریان به فکر تهیه این وسیله افتادند و انواع و اقسام مدل‌های مختلف به نام‌های رعو، ناش، لافایت، فورد، پابه‌دا، اسکن سدان، رولزرویس و... پا به ایران گذاشتند.

اولین گاراژهای حمل مسافر، همان گاری‌خانه‌هایی بودند که با گاری و چهارپا مسافران را جابه‌جا می‌کردند و با ورود پدیده‌ای به نام اتوبوس، گاری‌ها تعطیل شدند، اما نبود راه‌های شوسه و ماشین‌رو، باعث شده بود که همچنان بین شهرهای دوردست‌تر، این گاری باشد که مورد اقبال قرار گیرد و با ساخت جاده‌های بین شهری‌ـ در اوایل قرن حاضرـ اتوبوس کم‌کم جایگزین گاری شد.

در دوران احمدشاه، نوعی خودرو جمعی میان تهران و بعضی از شهرستان‌ها طی طریق می‌کرد که به آن «ترن رونار» یا «قطار روباه» می‌گفتند. در کتاب «تهران به روایت تاریخ» در این باره نوشته شده است: «این وسیله عجیب و کم‌نظیر، چیزی بین قطار و اتوبوس بود و مانند قطار از ۲ قسمت تشکیل شده بود. قسمت موتوری آنکه اختصاص به راننده و احیاناً کمک راننده داشت، به‌طور مستقل با چهارچرخ در قسمت جلو قرار داشت و به دنبال آن واگن مخصوص مسافران بسته می‌شد که بر روی ۶ چرخ حرکت می‌کرد. این وسیله بیشتر مورد استفاده خارجیان مقیم ایران قرار می‌گرفت.»

در همین سال‌هاست که مشدی ممدلی، تصدیق اتومبیل‌چی‌گری دریافت کرد و شعر معروف «ماشین مشتی ممدلی» را مرحوم غلامرضا روحانی (اجنه) سرود و مرحوم جواد بدیع‌زاده آن را خواند و به روزگار ما رسید.

نگاهی به تاریخچه ورود اتوبوس به تهران و ساخت‌ترمینال جنوب | راه افتادن اتول‌هایی شبیه قطار!

 

تولد تدریجی گاراژهای مسافربری

برای آنکه بتوانیم بهتر اوضاع تهران در زمان ورود اتوبوس را بررسی کنیم، باید نگاهی بیندازیم به کتاب «جغرافیای تاریخی تهران» اثر محسن معتمدی. معتمدی در این کتاب، داستان راه‌اندازی گاراژهای منطقه ما را به خوبی‌شرح داده است:«بدیهی است که هر پدیده تازه‌، هم لوازم و ملزومات خود را به همراه دارد و هم موجب الزامات و مقتضیاتی می‌شود.»

پس از آنکه اتوبوس و کامیون در تهران راه افتاد، لزوم ایجاد تعمیرگاه و توقفگاه یا به اصطلاح گاراژ در تهران احساس شد، برای ایجاد آنها هیچ جا مناسب‌تر از خیابان چراغ‌گاز یا چراغ برق نیافتند و این اولین خیابان در تهران بود که در آن گاری‌خانه‌ها تبدیل به گاراژ شدند و اتومبیل‌ها جای گاری را گرفتند و آهنگری‌ها و گاری و کالسکه‌سازی‌های آن، تبدیل به تعمیرگاه اتومبیل شدند.

کمپانی‌ها هم بیشتر در آنجا ایجاد شدند، آغازکننده کمپانی فورد بود که دو دهانه دکان بالاتر از کوچه ناظم‌الاطبا گرفته بود. بعد از آن، نوبت کمپانی شورلت رسید که دو دکان بالاتر را گرفته بود. کم‌کم که بیوک و دوج هم به آنها اضافه شدند و کمپانی‌ها زیاد و زیادتر شدند.

گاری خانه‌های این خیابان یکی پس از دیگری تبدیل به گاراژ شدند و به نام‌هایی مانند گاراژ حسینی، گاراژ فردشیشه و گاراژ فولادی نامگذاری می‌شدند. از گاراژ حسینی اتومبیل‌های سواری و از گاراژ فرد، کامیون‌های باری حرکت می‌کردند. از گاراژ فولادی هم بارهای تجاری و محموله‌های پستی خارج می‌شدند و برای حفاظت، با هر کدام از آنها دوژاندارم حرکت می‌کردند.

پس از ایجاد این پایانه‌ها در خیابان شوش فعلی، از اوایل دهه ۱۳۲۰ به بعد گاراژهای مسافربری در خیابان‌های امیرکبیر، ناصرخسرو، صوراسرافیل و بوذرجمهری (۱۵خرداد) شکل گرفت و تعدادی نیز در خیابان امام خمینی(ره) به حمل‌ونقل مسافر مشغول بودند و ۳ دهنه گاری‌خانه در خیابان قزوین، تبدیل به گاراژ مسافربری شدند.

 

یک گزارش قدیمی از وضعیت حمل و نقل در آن روزهای تهران!

خبرنگار روزنامه اطلاعات در هفدهمین روز تیرماه سال ۱۳۱۴ این گزارش را برای قدیمی‌ترین روزنامه کشورمان در آن زمان تهیه کرده است نوشته: «چهار دستگاه اتوبوس منظم در تهران هستند که سر ساعت و دقایق معین حرکت می‌کنند. سوار این اتوبوس‌ها شدم برای تهیه گزارش. این ماشین‌ها شبیه قطارهای کوچک هستند، انگار یک واگن قطار را از ریل جدا کرده‌اند!»

خبرنگار سوار بر اتوبوس به خیابان چراغ‌برق (امیرکبیر) می‌رسد و وارد دفتر شرکت اتوبوسرانی بین شهری می‌شود. یادتان باشد، ‌آن وقت‌ها مثل روزگار ما نبود که بلیت رزرو شود و وسیله‌ نقلیه سرساعت حرکت کند. مسافرت کردن امری بعید بود و چه بسا مسافر چند روز برای عزیمت به گاراژ مورد نظر مراجعه می‌کرد و به علت نبود مسافر، اتوبوس راهی نمی‌شد. تلفن و وسیله ارتباطی دیگری هم نبود که مسافر را از لغو سفر مطلع کنند.

حالا بخوانید بقیه گزارش را: «... شرکت برادران رمضانی، دوازده دستگاه اتوبوس از اتوبوس‌های ممتاز و بسیار زیبا و راحت‌وارد کرده و اینها را تقسیم کرده است بین شهرهای طهران، قزوین، رشت، پهلوی [انزلی]، چهار دستگاه در خط طهران و شمیران. در سرویس خط شمیران، اتوبوس‌ها به‌ترتیب نمره حرکت می‌کنند، ولی سرویس اتوبوسرانی داخله شهر طهران دارای اوقات حرکت منظم و دقیق و خطوط سیر معینی است، شاگرد شوفر هم ندارد که در خط سیر مردم، سر خود را از پنجره درآورده و عابران را دعوت به خیابان گمرک و یا ماشین و میدان سپه بکند! چهار دستگاه اتوبوس که هر یک از آنها گنجایش بیست‌وهفت نفرـ به استثنای شوفر و بلیت‌فروش‌ـ دارد، از دو جهت حرکت می‌کند.»

نگاهی به تاریخچه ورود اتوبوس به تهران و ساخت‌ترمینال جنوب | راه افتادن اتول‌هایی شبیه قطار!

 

روزی که‌ترمینال جنوب ساخته شد

ایران‌پیما، بی‌ام‌تی، اتوعدل، گیلان‌تور، لوان‌تور، اتوفردوسی، اتو شیشه، میهن‌نورد، زنجان‌تور و... از جمله این بنگاه‌ها و یا به زبان بهتر، گاراژهای مسافربری بودند که سرانجام در سال ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ از مناطق مرکزی شهر به‌ترمینال‌ جنوب سوق داده شدند، این در حالی بود که‌ترمینال جنوب، نیمه‌ساخته بود و خبری ازترمینال غرب و شرق نبود.

در آن سال‌ها (۱۳۵۵ و ۱۳۵۶) اراضی فعلی‌ترمینال جنوب بیابان بود و ناگهان در یک نیمروز در سال ۱۳۵۹ تمامی گاراژهای مسافربری در مرکز شهر تعطیل و به این‌ترتیب ‌ترمینال جنوب، به عنوان نخستین پایانه اتوبوسرانی بین شهری راه‌اندازی شد و به مرور زمان اوضاع به این روزی درآمد که می‌بینیم./ همشهری انلاین

نگاهی به تاریخچه ورود اتوبوس به تهران و ساخت‌ترمینال جنوب | راه افتادن اتول‌هایی شبیه قطار!

کلمات کلیدی: حمل و نقل اتوبوس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار