به گزارش راهبرد معاصر بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان پس از ابلاغ شیوه نامه از سوی معاونت برنامه ریزی و برگزاری جلسه قطبی ارزیابان، این معاونت تصمیم گرفت در جهت شفاف سازی و خط مشی مدیران مدارس، دستورالعملی صادر نماید. مطابق این دستورالعمل:
1-همکار مدیر، به عنوان اولین ارزیاب یا ارزیاب مستقیم تلقی می شود که باید در سامانه وزارتی HRM نسبت به مشاهده و تایید اطلاعات همکاران اقدام کند.
عده ای از همکاران مدیر ممکن است با این سامانه اصلا کار نکرده باشند که مطابق دستورالعمل ارسالی باید برای رمز عبور بر روی فراموشی رمز کلیک کنند و نام کاربری آن ها همان کد پرسنلی است. با توجه به این که شماره تلفن همکاران مدیر در سامانه ثبت شده رمز به شماره همراه آن ها ارسال می شود.
لازم بذکر است سامانه بر روی بستر ملی است و باید فیلتر شکن خود را خاموش کنید.( این مرحله پس از تایید دسترسی توسط مناطق و تایید ایمیل و ... ، برای مدیران مدارس در دسترس خواهد بود )
2-پس از دریافت رمز، همکاران مدیر باید مدارک همکاران را بازبینی و بررسی نموده و به موارد زیر توجه نمایند.
هر مستند در یک قسمت بارگذاری شده باشد، به طور مثال اگر یک نامه در قسمت خلاقیت و همان نامه در قسمتی يادگيري مستمر آمده باشد ، باید فقط یک جا امتیاز منظور شود.
تقدیرنامه ها می توانند در دو قسمت امتیاز لازم را بگیرند. مثلا اگر همکاری در نمایشگاه دست سازه تقدیرنامه گرفته و در دو قسمت خلاقیت و تقدیرنامه ها بارگذاری کرده از هر دو نظر قابل ارفاق و امتیازدهی است.
نیاز نیست برای همکار پوشه تشکیل شود و تمام فرایند الکترونیکی است، در مواردی که توسط مدیر تردید حاصل شد ، یا به علت مشکل سامانه، عکس مستند خوانا یا واضح نبود مدیر می تواند آن مدرک را از همکار درخواست کند و پس از رویت کپی را برابر اصل کند و در پرونده همکار درج کند.
مدیر محترم باید توجه داشته باشد تمامی مستندات به تاریخ قبل از ۱۴۰۰۰۶۳۱ باشند و این تاریخ در سربرگ نامه یا داخل متن نامه است. بطور مثال اگر نامه پذیرش یک اثر همکار در سربرگ آبان ۱۴۰۰ باشد ولی داخل نامه ذکر شده این اثر مربوط به خرداد ۱۴۰۰ است، مدیر مربوطه اقدام به تایید مدرک همکار می نماید/کانال پیگیری مطالبات فرهنگیان
اولین آیتمی که همکاران مدیر باید بررسی کنند، تقدیرنامه های همکاران می باشد. کنترلِ تناسب علت تقدیر و تاریخ تقدیرنامه و سطح صادر کننده تقدیرنامه کفایت می کند و نیاز به ورود به ماهیت تقدیرنامه نیست.
به عنوان مثال، همین که یک تقدیرنامه در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ صادر شده و علت تقدیر، بزرگداشت مقام معلم است و شماره نامه ی اداره درج شده و در قسمت سطح، رئیس آموزش و پرورش درج شده است، کافی است.
در قسمت سابقه تدریس به همکاران، مدیر موارد موارد زیر را بررسی می کند :
1_ مستند تدریس همکار را بررسی می کند و تعداد ساعت یا واحد تدریس و عنوان دوره نیز کنترل می شود. بطور مثال، مدیر در مورد همکاری که در دانشگاه فرهنگیان تدریس داشته، تعداد واحد تدریس و تاریخ آن را کنترل و تایید می کند. در این جا ارزیابی مستقیم بر عهده مدیر مدرسه است. در مورد تدریس در دانشگاه های دیگر غیر از دانشگاه های زیر نظر وزارت، مدیر باید این موارد را کنترل کند و در مواردی که همکار ، مدرس ضمن خدمت بوده است به جای واحد تدریس، ساعت ضمن خدمت و عنوان دوره و تاریخ آن کنترل و تایید می شود.
2_ مستند مهارت مرتبط با عناوین شغلی متفاوت است و مدیر با مشاهده عملکرد همکار و در صورت ضرورت صحبت با همکار، مهارت او را می سنجد به طور مثال اگر یک همکار، مهارت صوت قرآن، گره زنی، تایپ ده انگشتی، کلاس داری نوین، خاموش کردن حریق، کار با نرم افزار خاص، مهارت شنیداری، سخنرانی کردن، مهارت یاددهی الکترونیک و .... دارد، پس از بررسی تایید می نماید.
در قسمت شایستگی حرفه ای، مدیر محترم مدارس شایسته است مشارکت افراد در کارگروهها را بسنجد و می تواند ضمن صحبت با همکار، از صحت مشارکت او مطلع شود. به طور مثال اگر همکاری در قسمت انجمن اولیا حضور داشته یا در شورای مدرسه حضور داشته است، مدیر ضمن کنترل باید نوع فعالیت را تایید کند.
در قسمت يادگيري مستمر، اصل مستند باید در اختیار مدیر قرار گیرد ولی نیاز به پرونده سازی نیست. مثلا گواهی حضور در یک جلسه آموزشی و نوع و شرح موارد بارگذاری کنترل می شود.
در قسمت کسب مقام، اصل مدرک در اختیار مدیر قرار می گیرد و مدیر سطح و رتبه افراد را چک می کند. تمامی گواهی نامهها و تقدیرنامه هایی که آرم وزارت آموزش و پرورش یا سایر دستگاه ها و موسسات دولتی را داشته باشند و دارای رتبه باشند ، در این قسمت ارزیابی می شوند و کلمه برتر به منزل کسب رتبه ی اول توسط همکار است.
(قسمت سوم و پایانی بزودی...)کانال پیگیری مطالبات فرهنگیان