به گزارش راهبرد معاصر، یوسف نوری بابیان اینکه دانش آموزان استقلالطلب، عدالتجو، ساختارشکن، زیست در فضای مجازی دارند و با بازی بیشتر خو میگیرند و بر همین اساس به دنبال هویتیابی خود هستند، اظهار کرد: تا قبل از این مسائل فکر میکردیم دانش آموزان تمایل به فضاهای فردی و مجازی دارند، اما متوجه شدیم در فضای مجازی بهصورت گروهی در حال بازی هستند.
وی با تشریح چگونگی نظام آموزشی گفت: یک نظام آموزشی وارداتی داریم و این نظام به سمت کالایی شدن رفت و بنگاههای اقتصادی متوجه شدند که کودکان هم مصرفکننده هستند و هم رفتار مصرف خانواده را شکل میدهند.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: برنامه درسی ما دارای دیسیپلین و نظام مدیریتی ما بر اساس مدیریت کلاسیک است، درحالیکه نظرات علمی زیادی در حوزه برنامه درسی و مدیریت در طول این سالها ابداع و تدوین شده است و این نظام آموزشی به دلیل رویکرد، برنامه درسی، مدیریت و نگاه به دانشآموز، تبدیل به یک نظام حافظه محور و کنکور محور شده است، لذا بخشی از ساحتها را ارائه میکنیم و بقیه ساحتها را بهصورت تشریفاتی توجهی به آن نمیکنیم، بنابراین دانش آموزان را از ساحتهای اخلاقی و اعتقادی دور کردیم.
نوری ادامه داد: جوانان ما در مدارس تربیت شدهاند و کارهای بزرگی انجام دادهاند و فناوریهای روز دنیا را در کشور جاری و ساری کردهاند و این موضوع ناشی از تلاشهای شبانهروزی معلمان است.
وی تصریح کرد: باید چرخشهای تحولی با استفاده از دانشآموز باشد و به سؤالات دانش آموزان پاسخ دهیم و اجازه ندهیم سؤالات آنان بدون پاسخ بماند، کاری که شهدای ما در جبهههای جنگ هم کردند پاسخگویی به سؤالات رزمندگان بود، لذا عرصه خشن و سخت جنگ را به یک عرصه تربیتی تبدیل کردند.
وزیر آموزشوپرورش گفت: باید دغدغه مدیران دانش آموزان شود و مدیران به آنها اهمیت دهند و بهدنبال اقناعسازی حتی برای دانش آموزان ابتدایی باشیم.
وی تصریح کرد: تغییر محیطهای یادگیری در مدارس ضروری است، دانش آموزان به اردوها و مسابقات ورزشی نیاز دارند و عرصههای یادگیری را بزرگ کنیم تا دانش آموزان بتوانند هیجانات خود را تخلیه کنند.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر اینکه از اولیا مدارس کمک گرفته شود و تنها بهعنوان منابع مالی دیده نشوند. بلکه از آنان استفادههای معنوی هم کرد./ باشگاه خبرنگاران