به گزارش راهبرد معاصر نخستین جایی که با شیوع کرونا تعطیل شد، مدارس بود. از همان ابتدا بنا بر آموزش آنلاین بود. این موضوع برای کشوری که تا پیش از این تجربه آموزش آنلاین نداشت، چالش بزرگی بود. حالا بار دیگر خبر از تعطیلی مدارس به علت شیوع آنفولانزا به میان آمده است. سوال اینجاست که آیا ضرورتی برای تعطیلی مدارس وجود دارد؟
آموزشوپرورش اردبیل اعلام کرده که بهدلیل شیوع آنفلوآنزای فصلی بین کودکان و نوجوانان، مدارس ابتدایی و دوره اول متوسطه استان روزهای سهشنبه و چهارشنبه تعطیل است.
از سوی دیگر شب گذشته منصوری بهرامی، متخصص کودک در یک برنامه تلوزیونی از ضرورت تعطیلی مدارس برای جلوگیری از شیوع آنفولانزا گفت. خبری که به سرعت در برخی از رسانهها وایرال شد. این در حالی است که ایران روزهای بدتری را از نظر شیوع بیماریها گذارند اما ترجیح مسئولان آموزش حضوری بود.
بد نیست مروری به وضعیت مدارس در دوران کرونا داشته باشیم. با شیوع کرونا در سال ۹۸، مدارس هم تعطیل شد. آموزشوپرورش کاهش شمار مبتلایان به کرونا و فوتیها را شرط بازگشایی مدارس دانست. ماجرا ادامه داشت تا زمانی که واکسیناسیون کرونا کمی رونق گرفت. پس از آن زمزمهها برای بازگشایی مدارس هم شروع شد و سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ در برخی مدارس حضوری از سر گرفته شد.
کم کم مدارس بیشتری به لیست آموزش حضوری اضافه شد. درست در روزهایی که شمار مبتلایان به سویه اومیکرون در کشور افزایشی بود. روزانه بیش از ۱۰ هزار بیمار جدید شناسایی میشد اما همچنان مقامات روی باز بودن مدارس تاکید داشتند. احمد وحیدی، وزیر کشور یکی از کسانی بود که از لزوم آموزش حضوری میگفت. ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰، وحیدی گفت: «برگزاری حضوری کلاسها در مدارس یک ضرورت است و باید برای نجات آموزش کشور این اتفاق در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد.»
روزهایی که برخی از متخصصان تعطیل شدن مدارس را برای قطع کردن زنجیره کرونا پیشنهاد میدادند اما این اتفاق صورت نگرفت.
کلاسهای حضوری در برخی از مدارس ادامه داشت تا زمانی که مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر کرد از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ تمام مدارس و دانشگاههای کشور به صورت حضوری فعالیت کنند.
البته طولی نکشید که سویههای جدیدتری از کرونا شناسایی شد اما باز هم ترجیح بر حضوری بودن مدارس بود. یوسف نوری، وزیر آموزشوپرورش یکی از مخالفان اصلی تعطیلی مدارس بود. حتی ۹ خردادماه به صراحت اعلام کرد:«از ابتدای حضورم در وزارت آموزش و پرورش تمام تلاش خود را معطوف به بازگشایی مدارس کردم. تعطیلی مدارس از ابتدا تصمیم اشتباهی بود و نتایج این تعطیلیها موجب تغییر در آهنگ زیست دانشآموزان شد.»
همزمان با مجازی شدن کلاسها، مشکلات زیرساختی و… هم یکی یکی نمایان شد. با دور شدن از مراکز شهرها، اینترنت هم کم کم ضعیف میشد تا جایی که در مناطق نقطه کد اینترنتی بود. هیچ دسترسی به اینترنت وجود نداشت. روستاهایی که در دل کوهها بودند و حالا دانشآموزان باید از ارتفاعات میگذشتند تا در روستای مجاور به اینترنت برسند!
البته در دوره تعطیلی مدارس، مشکل تنها دسترسی به اینترنت نبود. برای برخی از مناطق، داشتن گوشی یا هر سیستمی که بتوان از طریق آن در کلاسهای آنلاین شرکت کرد، مشکل بزرگتری بود.
خودکشی دانشآموز ۱۱ ساله در بوشهر، در میانه تبلیغات برای آموزش آنلاین، بسیاری را شوکه کرد. کودکی که برای نداشتن گوشی و شرکت در کلاسها خودکشی کرد. اگرچه آموزشوپرورش تکذیب کرد اما همان روزها مادرش گفت: «دانشآموز زرنگی بود. دلش میخواست گوشی هوشمند داشته باشد و بتواند برای معلمش عکس و فیلمهایی را که خواسته میشد بفرستد. اما ما در خانه فقط یک گوشی خراب داشتیم که نه فیلمبرداری میکرد و نه میشد با آن وویس فرستاد. همین باعث غم و غصه پسرم شده بود.»
اخیرا بهرام عیناللهی، وزیر بهداش گفت: «با فروکش کردن کرونا در سال جاری و عدم استفاده مردم از ماسک و بازگشایی مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاهها ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش یافته است.»
او ادامه داد: «توصیه بنده به افرادی که دارای بیماری قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت و ضعف عمومی هستند و نیز سالمندان این است که واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.»
از دل گفتههای وزیر بهداشت شیوع مقابله یا آنفولانزا بیان شده است؛ تزریق واکسن آنفولانزا و استفاده از ماسک. ضمن اینکه در سالهای گذشته هم آنفولانزا در کشور شیوع پیدا کرده بود اما صحبتی از ضرورت تعطیلی مدارس نشد./تجارت نیوز