تظاهرات گسترده در پراگ علیه ناتو، اتحادیه اروپا-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

تظاهرات گسترده در پراگ علیه ناتو، اتحادیه اروپا

هزاران نفر در پایتخت جمهوری چک در اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی به خیابان‌ها آمدند و استعفای دولت غربگرای این کشور را خواستار شدند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 29
کد خبر: ۱۵۶۵۸۲

به گزارش راهبرد معاصر به نوشته شماره شنبه وبگاه شبکه خبری «دویچه وله» سازمان دهندگان تظاهرات موسوم به «اول جمهوری چک» ترکیبی از گروه های مختلف، عمدتا راست با گرایش‌های طرفدار کرملین هستند.

این تظاهرات در میدان «ونسسلاس» درشهر «پراگ» پایتخت جمهوری چک و مصادف با تعطیلات ملی این کشور برگزار شد .معترضان از «پیاتر فیالا» نخست وزیر و دولت ائتلافی او خواستند استعفا دهند. حاضران در تظاهرات علیه اوکراین، اتحادیه اروپا، ناتو، سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی انتقاد کردند.

یکی از سخنرانان این تظاهرات گفت: «روسیه دشمن ما نیست، دولت جنگ طلبان دشمن است.»

یکی از معترضان گفت: «دولتی که ما داریم بدترین دولت در تاریخ جمهوری چک است و من تنها کسی نیستم که چنین فکر می‌کنم.»

تظاهرات کوچکتر دیگری نیز در «برنو» دومین شهر بزرگ این کشوربرگزار شد. جمهوری چک که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، یکی از سرسخت‌ترین حامیان اوکراین در اروپا بوده است. این کشور تسلیحات سنگین به کی‌یف ارسال کرده و به حدود ۴۵۰۰۰۰ پناهنده اوکراینی روادید داده است.

این در حالی است که جمهوری چک مانند بسیاری از کشورهای دیگر در اروپا، با تورم فزاینده ای دست و پنجه نرم می کند که در سپتامبر در مقایسه با سال قبل به ۱۸ درصد رسید.

«ویت راکوسان» وزیر کشور جمهوری چک در واکنش به این اعتراضات در توییتی نوشت: «ما می‌دانیم که دوست ما کیست و چه کسی برای آزادی ما خونریزی می‌کند. ما همچنین می‌دانیم که دشمن ما کیست.»

 

چندی قبل نیز تظاهرات خیابانی در کشورهای اروپایی به دلیل بحران انرژی و ناکارآمدی دولت‌های این کشورها برگزار شد و معترضان ناراحت از افزایش هزینه‌های زندگی به خیابان ها آمدند و خواستار افزایش دستمزدها شدند.

تحلیلگر موسسه ورسیک ماپل کرافت معتقد است که اگر اروپا در زمستان امسال با اختلال غیرمنتظره در عرضه گاز مواجه شود، احتمالا افزایش بیشتر ناآرامی‌های داخلی و بی‌ثباتی دولت‌های اروپایی را در برخواهد داشت./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده