توقیف ۵ شناور و محموله بزرگ کالای ممنوعه در آب‌های بندرعباس معتمدیان: برخی مدارس استان تهران سه شیفته هستند علت مرگ جوان ایرانی در آفریقای جنوبی چه بود؟ ماجرای همه‌گیری ویروس جدید در قم چیست؟ / توضیحات دانشگاه علوم پزشکی پیدا شدن ۷۴ جسد در مخزن سد کرج حقیقت داشت؟ نحوه مراحل گزینش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ماجرای فوت دانشجوی دانشگاه شیراز در خوابگاه چه بود؟ رأی محکومیت شبنم نعمت زاده به ۲۰ سال حبس نقض شده است تغییرات در دریافتی معلمان؛ شمول کسور بازنشستگی فرهنگیان اعلام شد نحوه فعالیت مدارس خوزستان اعلام شد هشدار هواشناسی به این مناطق تهران / پیش بینی وضعیت جوی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ ماجرای صدور کارت‌های صلیب سرخ، کهنه سربازان، معیشت و غرامت برای آزادگان چیست؟ تونل توحید ساعاتی دیگر مسدود می‌شود ۳۰۳ هزار سایت قمار مسدود شدند استانداری تهران: خروج بیش از ۴۷۰ هزار نفر از اتباع غیر مجاز از ایران، موجب آزادسازی ۳ هزار کلاس درس شده بزرگ‌ترین محموله مخدر شیشه در جنوب شرق کشور زمین گیر شد

وضعیت اسف‌بار خوانایی کتب درسی

سطح خوانایی برخی کتاب‌های درسی ریاضی و فارسی، 2 الی 3 پایه تحصیلی بالاتر از درک و سطح خوانایی همان پایه تحصیلی و حتی در سطح دوره کارشناسی است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 09
کد خبر: ۱۵۸۴۱۱

به گزارش راهبرد معاصر،‌ جمع‌بندی روی تحقیقاتی که در زمینه حجم کتاب‌های درسی و تناسب محتوا و مفاهیم با زمان آموزش و توانایی ذهنی دانش‌آموزان انجام شده، صورت گرفته؛ جامعه آماری این بررسی شامل تمام طرح‌های پژوهشی و مقالات چاپ شده در حوزه ارزشیابی از کتاب‌های درسی است که نگاهی به مبحث حجم کتاب درسی، تناسب محتوا، دشواری مفاهیم و زمان اختصاص داده شده به اموزش داشته‌اند.

 

حجم نمونه در این بررسی شامل ۱۶ پژوهش و پنج مقاله علمی پژوهشیه که در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ انجام شده و ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این بررسی هم فیش برداری از منابع اطلاعاتی و تحلیل و باهم‌نگره داده‌ها بوده.

 

پژوهش‌های مرور شده از نظر موضوع پژوهش به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

1- پژوهش‌ها و مقالات علمی ـ پژوهشی مرتبط با ارزشیابی از کتاب درسی ریاضی با فراوانی 6 پژوهش.

2- پژوهش‌ها و مقالات علمی ـ پژوهشی مرتبط با ارزشیابی از کتاب درسی فارسی با فراوانی ۵ پژوهش.

3- پژوهش‌ها و مقالات علمی ـ پژوهشی مرتبط با ارزشیابی از کتاب درس علوم تجربی و فراوانی 3 مورد.

4ـ پژوهش‌ها و مقالات علمی ـ پژوهشی مرتبط با ارزشیابی سایر کتاب‌های درسی که هر کدام یک فراوانی داشته‌اند نظیر شیمی، سبک زندگی، زبان انگلیسی، هنر، جامعه شناسی، هدیه های آسمانی و سازماندهی محتوای کتاب‌های درسی ابتدایی با 7 پژوهش.

 

نتایج این بررسی حاکی از این است که:

1ـ حجم غلبه کتاب‌های درسی بررسی شده در پژوهش‌های مورد نظر بالاست و با زمان آموزش متناسب نیست.

2- محتوای اغلب کتاب‌های درسی بررسی شده با توان ذهنی دانش‌آموزان مطابقت نداره.

3- چگالی بالای مفاهیم در بیشتر کتاب‌های درسی وجود داره.

4- عدم رعایت اصل توالی در ارائه بعضی از مفاهیم کتاب درسی و عدم در نظر گرفتن سلسله مراتب مباحث و مفاهیم، نشان‌دهنده عدم توجه به پیش نیازهاست.

5- حجم زیاد مطالب با توجه به کمبود زمان آموزش، معلم را با کمبود وقت مواجه می‌کنه و از زمان تفکر و کشف مفاهیم توسط دانش‌آموز کاسته میشه. این شرایط موجب میشه انگیزه دانش‌آموزان نیز کاهش پیدا کنه و به یادگیری سطحی و طوطی‌وار کشیده بشند.

6- درجه دشواری برخی مفاهیم و مباحث کتاب‌های درسی بالاست و دانش‌آموزان و معلمان را با چالش جدی مواجه می‌کنه.

7- در برخی صفحات کتاب درسی، مفاهیم متعددی وجود داره که آموختن را دشوار می‌کنه و تعداد تمرین‌ها زیاده.

8- محتوای کتاب‌های علوم، ریاضی، دینی و فارسی با توان درک دانش‌آموزان هماهنگ نیست.

9- سطح خوانایی برخی کتاب‌های درسی ریاضی و فارسی، 2 الی 3 پایه تحصیلی بالاتر از درک و سطح خوانایی همان پایه تحصیلی و حتی در سطح دوره کارشناسیه./ فارس

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار