بحران اعتصابات زمستانی در اروپا-راهبرد معاصر

بحران اعتصابات زمستانی در اروپا

اعتصابات و اعتراضات این روزهای اروپا حاصل تبعیت کورکورانه از سیاست‌های آمریکا است و در صورت تداوم می‌تواند این کشورها را وارد چرخه‌ای از بحران‌هایی کند که باعث ضربه به هویت ناتو و اتحادیه اروپا خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022 November 30
کد خبر: ۱۶۱۶۰۰

به گزارش راهبرد معاصر، بسیاری از کارکنان اداره‌جات در انگلیس امسال منتظر بودند برای اولین سال بعد از پشت سر گذاشتن بحران شیوع کرونا کریسمس را با همکارانشان جشن بگیرند، اما اکنون بسیاری از این جشن‌ها به دلیل دیگری در آستانه تعطیل شدن قرار دارد.

 

تنها در روزهای گذشته، اصناف مختلف در کشورهای انگلیس، آلمان، هلند، اسپانیا، پرتغال و اتریش دست به اعتصاب زده و خواستار افزایش دستمزد خود مطابق با نرخ تورم شده‌اند. این اعتصابات موجب شده شهروندان کشورهای اروپایی با مشکلات متعدد در زمینه تردد ریلی، پروازهای مسافری، آموزش دانشگاهی، خدمات درمانی و خدمات پستی، بانکی و سایر خدمات دولتی مواجه شوند.

 

همین روز گذشته گزارش شد اعتصاب کارکنان بخش ریلی در اتریش اکثر کشورهای اروپایی را به دردسر انداخته است. رفت‌وآمد همه قطارهای راه‌آهن اتریش از نیمه‌شب دوشنبه با اعتصاب 24 ساعته نزدیک به یک میلیون کارگر این شرکت بر سر دستمزد، در نزدیک به هشت هزار مسیر ارتباطی متوقف شد. اتریش که میان هشت کشور شامل ایتالیا، آلمان، سوئیس، مجارستان و جمهوری چک قرار دارد، مرکز مهمی برای سفرهای ریلی اروپایی به شمار می‌رود.

 

اتحادیه اصلی کارگران راه‌آهن خواستار افزایش دستمزد ماهانه به میزان 400 یورو (417 دلار) برای 50 هزار شاغل در این بخش شده است؛ اما پیشنهاد شرکت راه‌آهن، افزایش 208 یورویی دستمزد به همراه یک پرداخت 1000 یورویی است.

 

هنگامی که جنگ اوکراین آغاز شد انتظار می‌رفت اثرات معیشتی مناقشه روسیه-غرب بر سر انرژی در زمستانی سخت خودش را آشکار کند اما سیاست‌های اقتصادی کشورهای اروپایی کار را در این کشور‌ها به جایی رساند که اعتراضات و اعتصابات از روزهای آغازین پاییز شروع شد.

 

البته کارشناسان می‌گویند اروپا تاکنون، اروپا وارد شوک بزرگی که بحران اصلی را ایجاد خواهد کرد نشده. تنها پنج ماه پیش، که جریان گاز طبیعی از روسیه به شدت کاهش یافت و سهمیه بندی شد و ویرانی های اقتصادی در شرف وقوع بود، اتحادیه اروپا فرمانی را تصویب کرد که به اعضا دستور می دهد تا اطمینان حاصل کنند که تاسیسات ذخیره گازشان تا اول نوامبر حداقل 80 درصد پر است.

 

در نهایت هم اروپایی ها به راحتی به هدف مورد نظر دست یافتند. ذخایر گاز در حال حاضر 95 درصد پر است و گاز بیشتری در انتظار تخلیه از ناوگان تانکرهایی است که در سواحل اروپا بیکار هستند. اما آیا بحران اروپا قبل از شروع به پایان رسیده است؟

 

پاسخ این سوال منفی است. سیاستمداران اروپایی در حال حاضر سیاست هزینه‌کرد دست و دلبازانه را در پیش گرفته‌‌اند تا هم بتوانند منابع جایگزین انرژی به دست بیاورند و هم بتوانند از مصرف‌کنندگان در برابر قیمت‌های بالا محافظت کنند. اما بحران انرژی رو به پایان نیست و شکاف‌ها در داخل اروپا بر سر نحوه مقابله با آن رو به افزایش است. تورم رو به افزایش است. هزینه هنگفت یارانه‌ای انرژی مشکلات بزرگ و ریشه‌ای به وجود می‌آورد و تقلای سخت دولت برای روشن نگاه داشتن چراغ‌ها دولت‌ها را از سایر موضوعات مهم غافل کرده است. بحران اروپا تازه آغاز شده است./ تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده