رمزگشایی از دور جدید اتهام زنی‌ها به ایران-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

رمزگشایی از دور جدید اتهام زنی‌ها به ایران

طرح اتهام علیه ایران به بهانه دخالت در جنگ اوکراین بازی نخ نمای تاریخ‌مصرف گذشته است که آمریکایی‌ها با همکاری غربی‌ها هرچند مدت یک‌بار آن را مطرح می‌کنند تا در وهله نخست، شکست‌های خود را با این اتهامات پوشش دهند و دوم، اینکه اجماع جهانی علیه ایران درست کنند.
محمدرضا فرهادی؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۹ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 30
کد خبر: ۱۶۵۵۲۹

رمزگشایی از دور جدید اتهام زنی‌ها به ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ چند روز پیش ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به آمریکا سفر، در سخنرانی خود در کنگره بار دیگر به ایران اتهاماتی وارد کرد و مدعی شد پهپادهای ایرانی تهدیدی بزرگ علیه زیرساخت‌های کشورش است. این ادعاها با حمایت برخی مقام های اوکراینی و آمریکایی علیه ایران همراه شد.


این موضع گیری ها مسبوق به سابقه است و در چند ماه گذشته مواضع زیادی در این رابطه از سوی مقام های اوکراینی و غربی بیان شده است. در همین زمینه برخی بازیگران منطقه ای همچون رژیم صهیونیستی برای عقب نماندن از قافله اتهام زنی به ایران اعلام کردند، ایران و روسیه قصد توسعه روابط تسلیحاتی دارند.

این اظهارنظرها نشان می دهد جنگ رسانه ای و روانی که این کشورها به تازگی علیه ایران به راه انداخته اند، صرفاً اقدامات نمایشی است


دیوید بارنئا، رئیس موساد در موضع گیری جهت داری مدعی شد، رژیم صهیونیستی اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران قصد دارد به‌زودی ارسال محموله‌های تسلیحات پیچیده را به روسیه بیش‌ازپیش گسترش دهد. این فضاسازی و اتهامات واهی درحالی است که تاکنون بنابر اعتراف مقام های غربی، هیچ سندی از دخالت ایران در جنگ اوکراین به دست نیامده است.


کریل بودانوف، رئیس ‌سازمان اطلاعات نظامی اوکراین در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درباره ادعای واهی ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه اعتراف کرد: ایران به دلایل واضح عجله‌ای برای این کار ندارد.


این اظهارنظر نشان می دهد جنگ رسانه ای و روانی که این کشورها به تازگی علیه ایران به راه انداخته اند، صرفاً اقدامات نمایشی است. در همین راستا می توان اهداف و دلایل دور جدید اتهامات علیه ایران در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین را در موارد ذیل خلاصه کرد:

  1. دور جدید اتهام زنی علیه ایران با ادعای دروغ ارسال تسلیحات به روسیه در راستای سناریوی فشار همه جانبه علیه ایران بعد از اغتشاشات داخلی است، غربی ها به دنبال تکمیل پروژه تحریم خود هستند و مهمترین گزاره آنها بازگشت تحریم های تسلیحاتی ایران است.
    از آنجایی که پروژه اغتشاشات در داخل ایران شکست خورد، غربی ها به دنبال آن هستند طرح جایگزینی را برای فشار بر ایران دنبال کنند که اصلی ترین اقدام آنها طرح دروغین ارسال تسلیحات به روسیه است. آنها با این اقدام سعی در ایران هراسی در سطح جهانی دارند.
    البته آمریکایی ها هدف دیگری از این اقدامات دارند و آن دنبال کردن سناریویی شبیه اخراج ایران از کمیسیون حقوق زنان است که با اجماعی بین المللی شرایط را برای اعمال تحریم های تسلیحاتی ایران فراهم کند.
  2. در چند وقت اخیر وضعیت میدانی جنگ اوکراین، به سود روسیه در حال چرخش و این روند برای غربی ها نگران کننده است، به همین دلیل به دنبال مقصرنمایی از عوامل موجود و سرپوش گذاشتن بر شکست های خود هستند و در این راستا ایران دوباره در مرکز اتهام زنی کشورهای غربی قرار گرفته است.
  3.  آمریکایی ها در سفر اخیر زلنسکی حمایت های نظامی گسترده ای از اوکراین انجام دادند و حتی مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن ۴۵ میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک کنند. این علاوه بر کمک های 10ماه اخیر آمریکا به اوکراین است.
    از نظر غربی ها، این حجم از حمایت های مالی و نظامی از اوکراین نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه به دنبال حمایت های نظامی گسترده تر و تسلیحات راهبردی تر هستند. این تناقض ها و رفتارهای متضاد نشان از جهت گیری کامل نسبت به این قضایا  و متهم کردن سایر کشورها به دخالت در این جنگ‌ دارد.
    این درحالی است که آمریکایی ها از جنگ اوکراین تاکنون منافع زیادی کسب کرده اند و نمونه بارز آن فروش چهار برابری نفت به کشورهای اروپایی بوده است.
  4. آمریکایی ها از جنگ اوکراین به دنبال زدن یک تیر و دو نشان هستند؛ یعنی از سویی همچنان جنگ ادامه دار باشد که برخی خبرها نیز از فشار آمریکا به اوکراین برای مذاکره نکردن با روسیه حاکی است و از سوی دیگر به دنبال اتهام زنی و فشار بر برخی کشورها همچون ایران هستند تا اجماع بین المللی علیه ایران در ایجاد کنند.

 

آمریکایی ها با حمایت های خود از اوکراین نشان داده اند که قصد دارند این جنگ همچنان ادامه دار باشد و این حجم از حمایت های مالی و نظامی را در راستای فرسایشی شدن جنگ و بهره برداری از منافع آن همچون بحث انرژی هستند. این موضوع از منظر دیگر برای آمریکایی ها دارای منفعت است و آن تحت سلطه قرار دادن بیشتر اروپاست که در جنگ اوکراین به وضوح شاهد این ماجرا بوده ایم.


ارزیابی نهایی

طرح اتهام علیه ایران به بهانه دخالت در جنگ اوکراین بازی نخ نمای تاریخ مصرف گذشته است که آمریکایی ها با همکاری غربی ها هرچند مدت یک بار آن را مطرح می کنند تا در وهله نخست، شکست های خود را با این اتهامات پوشش دهند و دوم، اینکه اجماع جهانی علیه ایران درست کنند.

آمریکایی ها با حمایت های خود از اوکراین نشان داده اند که قصد دارند این جنگ همچنان ادامه دار باشد


علاوه بر این، آمریکایی ها با همکاری غرب می خواهند شرایط میدانی جنگ را به سود اوکراین تغییر دهند. البته ذکر این نکته نیز ضروری است غربی ها به این نتیجه رسیده اند از جنگ اوکراین دستاوردی نداشته اند، به همین دلیل به دنبال اتهام زنی به سایر کشورها هستند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار