پیش‌بینی وضعیت هوای تهران طی ۵ روز آینده کیفیت هوای تهران قابل قبول شد هواشناسی: هشدار دریایی سطح نارنجی در مازندران؛ شنا ممنوع است ماجرای فرونشست خیابان نشاط اصفهان و نشت ماده عجیب + عکس جزییات رای وحدت رویه دیه راننده مقصر به نرخ روز هلاکت دو شرور مسلح در درگیری با پلیس در طبس انهدام شبکه قاچاق سوخت در یکی از پمپ بنزین‌های رودان/ ۷ نفر متهم بازداشت شدند شرکت بیش از ۶۱۰۰ داوطلب لرستانی در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت بهداشت تازه‌ترین نتایج نظرسنجی ایسپا پیرامون مصرف شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی در مواجهه با سناریوی خودکشی نوجوانان با پلیس تماس می‌گیرد اپ جدید گوگل برای جستجوی سریع در ویندوز ارائه می‌شود ادارات خوزستان دورکار شدند / آلودگی هوا ساعت کاری برخی شهر‌ها را تغییر داد پژوهشگران انگلیسی، سیستم هشدار سرطان ساختند آغاز انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد بازگشایی دوطرفه جاده چالوس پس از محدودیت ۴ ساعته یکطرفه شدن جاده چالوس؛ ترافیک سنگین است

"شاه کلید" کاهش آلودگی هوای تهران چیست؟

در صورتی که دسترسی به ناوگان حمل ونقل عمومی برای مردم به بهترین شکل ممکن مهیا شود، مردم برای رفت‌وآمدهای خود مجبور به استفاده از خودروهای شخصی نیستند؛ بنابراین آنچه لازم داریم انجام اقداماتی است تا سفرهای درون‌شهری را به سمت حمل و نقل عمومی سوق دهد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۲۶ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 16
کد خبر: ۱۶۸۶۲۶

به گزارش راهبرد معاصر، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده و دودزا یکی از مقصران آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور و به ویژه شهر تهران هستند که مقدار قابل توجهی از آلاینده‌های So2، ذرات کمتر از 2.5 و کمتر از 10 pm را به آسمان کلان‌شهرها می‌فرستند.

 

بر اساس سیاهه انتشار سال 1400، اتوبوس‌های دیزلی 18 درصد و تاکسی‌ها و خودروهای بنزینی فرسوده نیز 19 درصد در آلایندگی توسط منابع متحرک در شهر تهران نقش دارند. همچنین به گفته رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم بیش از نیمی از ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تهران فرسوده هستند و روشن بودن اتوبوس‌ها در پایانه‌ها نیز باعث شده تا آلودگی ناشی از این وسایل تشدید شود.

 

شهرداری تهران در طول یک سال گذشته اقدامات مثبتی در جهت نوسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری انجام داده اما این اقدامات همچنان پاسخگوی جمعیت شهر تهران نیست. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت باید به وسیله اتوبوس‌های برقی انجام شده و همزمان با توسعه ناوگان حمل و نقل برقی لازم است تا اتوبوس‌های فرسوده نیز از رده خارج شوند.

 

مشکل دیگری که درخصوص ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تهران وجود دارد، امکان دسترسی به آن‌هاست؛ براساس استانداردهای جهانی یک شخص از منزل یا محل کار خود باید با طی کردن مسافت 500 تا 1000 متر به یکی از وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشد اما این مورد در کلان‌شهر تهران بسیار بیش از استاندارد جهانی است.

 

در صورتی که دسترسی به ناوگان حمل ونقل عمومی برای مردم به بهترین شکل ممکن مهیا شود، مردم برای رفت‌وآمدهای خود مجبور به استفاده از خودروهای شخصی نیستند؛ بنابراین آنچه لازم داریم انجام اقداماتی است تا سفرهای درون‌شهری را به سمت حمل و نقل عمومی سوق دهد.

 

درحال حاضر وضعیت ترافیک تهران نشان‌دهنده این است که شرایط حمل و نقل عمومی در مقایسه با جمعیت شهر تهران مناسب نیست و رشد ناوگان حمل و نقل عمومی از رشد جمعیت عقب مانده است. دلیل عمده این عقب‌ماندگی نیز ناشی از اقدامات فشل و غیرقابل دفاع نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف مانند شهرداری تهران در دوره‌‌های مختلف از جمله دوره مدیریت سابق شهر تهران است.

 

اگر وضعیت مناسبی در حمل و نقل عمومی داشته باشیم بسیاری از مشکلات در زمینه آلودگی هوا حل می‌شد اما در غیاب حمل و نقل عمومی مناسب، بسیاری از اقدامات برای کاهش آلودگی هوا نیز بی‌ثمر خواهد بود./ تسنیم

ارسال نظر
آخرین اخبار