جزئیات تیراندازی پلیس در منطقه سوهانک تهران / دستگیری و زخمی شدن چند نفر / اعتراض دانشجویان به جولان اراذل و اوباش در محدوده دانشگاه آزاد اعلام محدودیت‌های ترافیکی از ۷ تا ۱۰ آبان در برخی از جاده‌های کشور این ربات انسان‌نما اتاق را مرتب و لباس‌ها را تا می‌کند جاده چالوس یکطرفه شد/ محدودیت‌های جدید اعلام شد اعلام جرم علیه تهیه‌کننده و مجری برنامه منتشرکننده ادعا‌های فائزه هاشمی هشدار دادگستری تهران درباره مراکز غیرمجاز خدمات زیبایی تشکیل پرونده قضائی برای فائزه هاشمی زمان توزیع کارت آزمون کانون وکلا اعلام شد تعطیلی پنجشنبه‌ها و کاهش ساعات کاری ادارات/ سازمان اداری و استخدامی کشور مسئول اجرای ساعات کاری ادارات جدید شد مدارس این شهر‌ها فردا چهارشنبه ۷ آبان تعطیل شد/ تاخیر در فعالیت ادارات خوزستان + جزئیات  وکیل مدافع پژمان جمشیدی: موکلم ممنوع الخروج نبوده است  خروج سهامدار اصلی بانک آینده از کشور صحت دارد؟ قاتل داروساز بازنشسته پای میز محاکمه؛ انگیزه جنایت خونین چه بود؟ قاتل امیر محمد خالقی بخشیده شد/ پزشکیان پیام داد هر دو مسیر تونل توحید امشب مسدود است تنبیه بدنی دانش آموز بوکانی؛ معاون مدرسه برکنار شد

"شاه کلید" کاهش آلودگی هوای تهران چیست؟

در صورتی که دسترسی به ناوگان حمل ونقل عمومی برای مردم به بهترین شکل ممکن مهیا شود، مردم برای رفت‌وآمدهای خود مجبور به استفاده از خودروهای شخصی نیستند؛ بنابراین آنچه لازم داریم انجام اقداماتی است تا سفرهای درون‌شهری را به سمت حمل و نقل عمومی سوق دهد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۲۶ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 16
کد خبر: ۱۶۸۶۲۶

به گزارش راهبرد معاصر، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده و دودزا یکی از مقصران آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور و به ویژه شهر تهران هستند که مقدار قابل توجهی از آلاینده‌های So2، ذرات کمتر از 2.5 و کمتر از 10 pm را به آسمان کلان‌شهرها می‌فرستند.

 

بر اساس سیاهه انتشار سال 1400، اتوبوس‌های دیزلی 18 درصد و تاکسی‌ها و خودروهای بنزینی فرسوده نیز 19 درصد در آلایندگی توسط منابع متحرک در شهر تهران نقش دارند. همچنین به گفته رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم بیش از نیمی از ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تهران فرسوده هستند و روشن بودن اتوبوس‌ها در پایانه‌ها نیز باعث شده تا آلودگی ناشی از این وسایل تشدید شود.

 

شهرداری تهران در طول یک سال گذشته اقدامات مثبتی در جهت نوسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری انجام داده اما این اقدامات همچنان پاسخگوی جمعیت شهر تهران نیست. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت باید به وسیله اتوبوس‌های برقی انجام شده و همزمان با توسعه ناوگان حمل و نقل برقی لازم است تا اتوبوس‌های فرسوده نیز از رده خارج شوند.

 

مشکل دیگری که درخصوص ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تهران وجود دارد، امکان دسترسی به آن‌هاست؛ براساس استانداردهای جهانی یک شخص از منزل یا محل کار خود باید با طی کردن مسافت 500 تا 1000 متر به یکی از وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشد اما این مورد در کلان‌شهر تهران بسیار بیش از استاندارد جهانی است.

 

در صورتی که دسترسی به ناوگان حمل ونقل عمومی برای مردم به بهترین شکل ممکن مهیا شود، مردم برای رفت‌وآمدهای خود مجبور به استفاده از خودروهای شخصی نیستند؛ بنابراین آنچه لازم داریم انجام اقداماتی است تا سفرهای درون‌شهری را به سمت حمل و نقل عمومی سوق دهد.

 

درحال حاضر وضعیت ترافیک تهران نشان‌دهنده این است که شرایط حمل و نقل عمومی در مقایسه با جمعیت شهر تهران مناسب نیست و رشد ناوگان حمل و نقل عمومی از رشد جمعیت عقب مانده است. دلیل عمده این عقب‌ماندگی نیز ناشی از اقدامات فشل و غیرقابل دفاع نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف مانند شهرداری تهران در دوره‌‌های مختلف از جمله دوره مدیریت سابق شهر تهران است.

 

اگر وضعیت مناسبی در حمل و نقل عمومی داشته باشیم بسیاری از مشکلات در زمینه آلودگی هوا حل می‌شد اما در غیاب حمل و نقل عمومی مناسب، بسیاری از اقدامات برای کاهش آلودگی هوا نیز بی‌ثمر خواهد بود./ تسنیم

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار