تشکیل سازمان بازرگانی در دستورکار مجلس-راهبرد معاصر
رئیس جمهور وارد مشهد شد آیت الله رئیسی: ارتقای سرعت اینترنت و استقرار دولت هوشمند وظایف محوری وزارت ارتباطات است دستور رئیس جمهور برای صفر شدن صف وام ازدواج به کجا رسید؟ وعده دولت برای اینترنت پرسرعت و ارزان قیمت به کجا رسید؟ احتمال تغییر در حداقل حقوق کارگران لایحه اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط ماموران نیروهای مسلح اعلام وصول شد امیر پوردستان: جنبش ضدصهیونیستی در جهان، موجب عقب‌نشینی رژیم غاصب خواهد شد مسجدی: توان مبارزه با آمریکا و اسرائیل در کنار هم را داریم شانس بیشتر قالیباف نسبت به سایر رقبا برای ریاست مجلس دوازدهم جزئیات مصوبه هیات وزیران برای واردات ۲ هزار اتوبوس بین‌شهری امیر واحدی: نیروی هوایی ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدیدی است مخالفت مجلس با کاهش ساعت کار زنان به ۲۰ ساعت در هفته موافقت دولت با کاهش ساعت کاری کارمندان+ جزئیات تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی به صحن مجلس می‌رسد؟ سردار جلالی: عدم اجرای ضوابط ابلاغی پدافند غیرعامل، جرم‌انگاری است

تشکیل سازمان بازرگانی در دستورکار مجلس

رسیدگی به لایحه ۲ فوریتی تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار در دستورکار اعضای کمیسیون صنایع و معادن قرار دارد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 09
کد خبر: ۱۷۸۹۷۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ دستورکار کمیسیون‌های تخصصی مجلس در هفته جاری اعلام شد که رسیدگی به بررسی لایحه دو فوریتی تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و مرکز پژوهش‌های مجلس در دستورکار این هفته اعضای کمسیون صنایع و معادن قرار دارد؛ علاوه بر این به زودی رسیدگی به این لایحه در دستورکار کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس نیز قرار خواهد گرفت.

 

در ادامه سرنوشت طرح تشکیل وزارت بازرگانی و رفت و برگشت‌های آن و در نهایت ارسال لایحه 2 فوریتی سازمان بازرگانی از سوی دولت به مجلس را می‌خوانید:

 

طرح تشکیل وزارت بازرگانی اولین بار در مجلس دهم به تصویب رسیده بود که در رفت و برگشت‌ها به شورای نگهبان و رفع ایرادات شورا، به عمر مجلس دهم نرسید و به‌نوعی از دستور کار خارج شد.

 

اوایل تابستان سال گذشته مجدداً بحث تشکیل وزارت بازرگانی و تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجلس یازدهم مطرح شد اما پس از کش و قوس‌های فراوان بین مجلس و دولت، تشکیل وزارت بازرگانی کنار گذاشته شد.

 

پس از این بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در سوم بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد: لایحه‌ای در دولت به‌منظور ایجاد سازمان بازرگانی به تصویب رساندیم که نهایی شده است و با قید فوریت تقدیم مجلس خواهد شد. مجموعه بازرگانی از وزارت صمت و جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها جدا و در سازمان بازرگانی مستقر خواهد شد و این امر چون تشکیل سازمان جدید است باید مورد موافقت مجلس قرار گیرد.

 

سخنگوی دولت چهارشنبه (12 بهمن 1401) در جریان نشست خبری‌اش در پاسخ به سؤال خبرنگار حوزه دولت تسنیم درباره جزئیات تشکیل این سازمان و اختیارات آن گفته بود: کلیات تشکیل «سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» به تصویب دولت رسیده است؛ این سازمان به‌صورت فرابخشی و زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری خواهد بود. بخش‌های مرتبط با تنظیم بازار و بازرگانی از وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و سایر نهادهای دیگر تجمیع و به این سازمان منتقل خواهد شد.

 

در نهایت این لایحه با قید 2 فوریت تقدیم مجلس شد که در حال حاضر رسیدگی به آن در دستور کار کمسیون ‌های تخصصی مجلس قرار دارد.

 

بنابراین گزارش، حسین گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به ارائه لایحه 2 فوریتی تشکیل سازمان بازرگانی از سوی دولت به مجلس، گفت: دولت این لایحه را تقدیم مجلس کرده که باید فوریتی آن در جلسه علنی بررسی و در صورت تصویب لایحه جهت ارزیابی به کمسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شود.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تشکیل این سازمان بیان کرد: با تشکیل سازمان بازرگانی مجلس نخواهد توانست بر آن نظارت کافی داشته باشد و همچنین بر اساس آیین نامه داخلی مجلس حق سوال و استیضاح ریاست سازمان‌ها وجود ندارد.

 

گودرزی تاکید کرد: به دلیل اینکه امکان نظارت بیشتر بر وزارتخانه وجود دارد و همچنین اینکه نمایندگان مستقیم وزیر را انتخاب می کنند، گرایش اکثر نمایندگان بیشتر به طرف تشکیل وزارت بازرگانی است؛ البته مجلس و کمسیون اجتماعی به عنوان کمسیون تخصصی آماده شنیدن استدلال‌ مسئولان دولتی به منظور تشکیل سازمان بازرگانی است.

 

عضو کمیسیون اجتماعی بیان کرد: اعضای کمسیون آماده شنیدن نظرات مسئولان دولتی درباره تشکیل این سازمان هستند و پس از آن درباره تشکیل سازمان یا وزارت بازرگانی تصمیم‌گیری می‌کنند./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده