انتشار بسیار دیرهنگام «راهنمای جامع نظام رتبه‌بندی»-راهبرد معاصر
داروی جدید در آزمایش‌ها، ممکن است روند پیشرفت بیماری پارکینسون را کند کند قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است خبر جدید وزیر ارشاد درباره هنرمندان ممنوع الفعالیت سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ قصاص برای عامل جنایت در بازی خرس وسطی فیلم / گل اول مس رفسنجان به پرسپولیس در دقیقۀ ۴ پیاده‌روی روزانه می‌تواند افسردگی را کاهش دهد لحظهٔ هجوم خودرو به میان جمعیت در آلمان با دست‌کم ۱۱ کشته + فیلم وقوع زلزله ۴ ریشتری در هفتکل ایران ۱۵ - ۱۱ پرتغال/ صعود واترپلو ایران به نیمه نهایی سطح ۲ کاپ جهانی  برتری استقلال مقابل آلومینیوم در ۴۵ دقیقه اول  تساوی یک نیمه‌ای هوادار و نساجی ترکیب آلومینیوم و استقلال اعلام شد

انتشار بسیار دیرهنگام «راهنمای جامع نظام رتبه‌بندی»

قاعدتا "راهنمای جامع نظام رتبه‌بندی" حاوی جزئیات امتیازات رتبه‌بندی باید در مرحله نخست بارگذاری مدارک منتشر می‌شد تا معلمان تکلیف دقیق خود را در رابطه با مدارکی که برای آنها امتیازآور بوده، می‌دانستند و نه حالا که ماه‌ها از بارگذاری مدارک گذشته است!
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 30
کد خبر: ۱۸۱۷۹۸

به گزارش راهبرد معاصر، رتبه‌بندی معلمان پس از حواشی بسیار و اعتراضات متعدد به رتبه‌های تعیین‌شده اکنون در مرحله ثبت اعتراضات و بارگذاری مدارک جدید است.

 

نابسامانی شکل گرفته توسط وزارت آموزش و پرورش در مقوله رتبه‌بندی شرایطی را ایجاد کرده است که معلمان از سرخوردگی شدید به دنبال رتبه‌های تعیین شده نابه‌جا سخن می‌گویند و در نشست اخیر سرپرست وزارت آموزش و پرورش با جمعی از معلمان این موضوع توسط یکی از فرهنگیان هشدار داده شد.

 

او گفت: «در دولت سیزدهم بعد از سال‌ها شاهد به ثمر نشستن رتبه‌بندی معلمان بودیم اما با آیین‌نامه نامناسب و پرنقص، کام معلمان را تلخ کردند در حالی معلمان درگیر جمع‌آوری مستندات بی‌ارتباط با شغل خود هستند که نیاز است مسئولان به فکر توانمندسازی آنها باشند. امیدواریم ترمیم احکام رتبه‌بندی معلمان با بارگذاری مستندات جدید باعث شود آنها با امیدواری سال‌های بیشتری خدمت کنند، این شیوه رتبه‌بندی معلمان، زنگ خطر را به صدا درآورده است و پاسخ منطقی به اعتراضات می‌تواند مانع یک آسیب بزرگ شود.»

 

علاوه بر این، برخی معلمان به‌دلیل طی نشدن تمام مراحل رتبه‌بندی و قطعی نشدن رتبه‌ها، موفق به مشاهده کارنامه خود نشده‌اند که به‌محض قطعی شدن رتبه‌ها و تأیید توسط هیئت‌های ممیزه، کارنامه آنها قابل مشاهده خواهد بود و پس از آن 10 روز برای ثبت اعتراض فرصت دارند.

 

همچنین طبق گفته‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش، 45 هزار معلم فاقد رتبه هستند و 35 هزار نفر رتبه خود را مشاهده نمی‌کنند که تا پایان اردیبهشت باید تعیین تکلیف شوند.

 

اما در جریان رتبه‌بندی معلمان، اتفاق قابل‌تامل دیگری رخ داده که معاون مربوطه یعنی معاون برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش باید به‌صورت صریح و شفاف پاسخگوی آن باشد؛ قضیه از این قرار است که "راهنمای جامع نظام رتبه‌بندی معلمان" که به صورت جزئی موارد و مستندات امتیاز‌آور در بخش شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه را تشریح می‌کند به تازگی و در مرحله ثبت اعتراضات در دسترس فرهنگیان قرار گرفته است؛ در حالیکه قاعدتاً چنین راهنمایی حاوی جزئیات امتیازات رتبه‌بندی باید در مرحله نخست بارگذاری مدارک از سوی معلمان منتشر می‌شد تا معلمان تکلیف دقیق خود را در رابطه با مدارکی که برای آنها امتیازآور بوده، می‌دانستند و نه حالا که ماه‌ها از بارگذاری مدارک توسط معلمان معلمان گذشته است!

 

از آنجایی که اصلی‌ترین دلیل کسب رتبه‌های غیر واقعی، سردرگُمی معلمان در بارگذاری مدارک و مستندات بوده است، مشخص نیست چرا راهنمای نظام رتبه‌بندی از همان ابتدا در دسترس معلمان قرار نگرفت تا آنها با اطلاع کافی بدانند که کدام مستندات را باید برای کسب امتیاز بالاتر بارگذاری کنند!

 

انتشار این راهنما آن هم در مرحله ثبت اعتراضات عملاً اقدامی بی‌فایده است چرا که در این مرحله صرفاً امکان بارگذاری مدارک جدید برای مواردی که پیشتر ثبت اعتراض شده بود، وجود دارد در حالیکه معلمان می‌گویند باید فرصت بارگذاری مدارک و مستندات جدید در بخش‌های مختلفی که برای آنها ثبت اعتراض نکرده‌اند نیز فراهم شود.

 

در نهایت این وضعیت باعث تضییع حقوق معلمان شده است و امروز مقصر اصلی آن در وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگوی فرهنگیان باشد.

 

آیین‌نامه رتبه‌بندی باعث سردرگُمی معلمان

در همین ارتباط، مهدی اسماعیلی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اعتراضات معلمان به رتبه‌های تعیین شده گفت: آیین‌نامه سختگیرانه‌ای برای رتبه‌بندی توسط وزارت آموزش و پرورش و دولت طراحی شد و همین آیین‌نامه منجر به سردرگُمی معلمان شد که در نهایت نتوانستند مستندات لازم را بارگذاری کنند و رتبه واقعی معلمان مشخص نشد به همین دلیل مشاهده می‌کنیم، فردی با 20 سال سابقه نتوانسته، اسناد و مدارک را بارگذاری کند بنابراین رتبه واقعی را کسب نکرده است.

 

وی افزود: برخی موارد مانند تشویق، تألیف‌ها و خلاقیت نیازمند خوداظهاری و بارگذاری مستندات بود اما از آنجایی که معلمان موفق به بارگذاری مدارک نشدند، رتبه‌ها آنگونه که انتظار میرفت تعیین نشد و همین مسئله منجر به شکل‌گیری اعتراضات شد.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هم‌اکنون امکان بارگذاری مدارک جدید برای مواردی که معلمان نسبت به آن ثبت اعتراض داشتند، محقق شده است.

 

وی در پایان گفت: در بودجه سال 1401 اعتبار 38 هزار میلیارد تومانی برای رتبه‌بندی تعیین شد و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که تاکنون 42 هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص داده است./ تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر