موافقت دو طرف درگیری در سودان با مذاکره-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

موافقت دو طرف درگیری در سودان با مذاکره

رئیس نمایندگی سازمان ملل متحد در سودان گفت: فرماندهان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان با اجرای مذاکره و گفت و گو موافقت کردند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 01
کد خبر: ۱۸۲۰۲۴

به گزارش راهبرد معاصر از پایگاه النشره، «فولکر پرتز» روز دوشنبه افزود: طرفین درگیری با ارسال نماینده برای انجام مذاکره موافقت کرده اند و این مذاکرات ممکن است در عربستان برگزار شود.

پرتز در گفت و گو با آسوشیتدپرس تصریح کرد: این مذاکرات ابتدا بر برقراری آتش بس پایدار تحت نظر ناظران داخلی و بین المللی متمرکز خواهد بود.

وی گفت: مسائل تدارکاتی و مقدمات این گفت و گوها همچنان در حال بررسی است.

رئیس نمایندگی سازمان ملل متحد در سودان بیان کرد: چالش های بزرگی در مسیر وادار کردن دو طرف به پایبندی به آتش بس وجود دارد و اکنون مهم برقراری ارتباط با دو طرف درگیری به منظور تشویق آن ها به رعایت آتش بس است.

پرتز افزود: یکی از احتمال ها، ایجاد ساز و کاری برای نظارت بر آتش بس با مشارکت ناظران سودانی و خارجی است که باید درباره آن نیز گفت و گو کرد.

برغم اعلام آتش بس سه روزه و اجرایی شدن آن از نیمه شب یکشنبه، منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در مناطق مختلف شهر «خارطوم بحری» در شمال پایتخت سودان خبر دادند.

خبرنگار الجزیره عصر امروز از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه «کافوری» و حوالی دو منطقه «شمبات» و «الصبابی» واقع در خارطوم بحری در شمال خارطوم پایتخت سودان خبر داد و ستون های دود در این مناطق به هوا برجاست.

شبکه الجزیره صبح امروز نیز اعلام کرد که درگیری های مسلحانه با سلاح سبک و سنگین در منطقه «شمبات» واقع در شمال خارطوم روی داده است.

خبرنگار الجزیره همچنین از شنیده شدن صدای انفجار در محوطه کاخ ریاست جمهوری در پایتخت سودان خبر داد.

درگیری‌ها در خارطوم درحالی از سرگرفته شده که روز گذشته نیروهای پشتیبانی سریع در بیانیه ای اعلام کرد در پاسخ به درخواست های داخلی، منطقه ای و بین المللی و به منظور باز کردن گذرگاه های انسانی و تسهیل در حرکت شهروندان و اتباع خارجی مقیم برای تهیه نیازمندی های خود یا رفتن به مناطق امن، با آتش بس ۷۲ ساعته موافقت می کند.

نیروهای پشتیبانی سریع مدعی شدند که در طول دوره برقراری آتش بس، بارها با حمله های کودتاگران(ارتش) مقابله کرده که این خود نشانه آشکار حیله گری آنان است.

این درحالی است که ارتش سودان متقابلا نیروهای پشتیبانی سریع را به نقض آتش بس متهم می کنند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار