مخبر: پیگیری‌های جدی برای نجات دریاچه ارومیه نمادی از عزم دولت برای حفاظت از محیط زیست است-راهبرد معاصر

مخبر: پیگیری‌های جدی برای نجات دریاچه ارومیه نمادی از عزم دولت برای حفاظت از محیط زیست است

معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: توجه به مسائل زیست‌محیطی یکی از شعارهای دولت سیزدهم بوده و پیگیری‌های جدی دولت برای نجات دریاچه ارومیه، نمادی از توجه به حفاظت از محیط زیست به شمار می‌رود.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 04
کد خبر: ۱۸۲۵۳۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ در جلسه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، گزارشی امیدبخش از روند احیای دریاچه ارومیه ارائه و ۹ راهبرد جدید برای تسریع در نجات این پهنه آبی و استمرار روند فعلی با ۲۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب شد.

 

مخبر در این جلسه گزارش‌های ارائه شده از اقدامات صورت گرفته در جهت نجات دریاچه ارومیه را رضایت‌بخش ارزیابی و از دست‌اندرکاران و دستگاه‌های مرتبط قدردانی کرد.

 

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه موضوع دریاچه ارومیه از چند وجه دارای اهمیت است، اظهار کرد: توجه به مسائل زیست‌محیطی یکی از شعارهای دولت سیزدهم بوده و پیگیری‌های جدی دولت برای نجات دریاچه ارومیه، نمادی از توجه به حفاظت از محیط زیست به شمار می‌رود.

 

مخبر ادامه داد: مدیریت منابع آب از دیگر جنبه‌های نجات دریاچه ارومیه است و اجرای برنامه‌های مرتبط با نجات این دریاچه، نقش مؤثری در مدیریت مطلوب منابع آب کشور دارد.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به حساسیت مردم کشور، نهادهای مختلف و حتی جامعه جهانی نسبت به دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: این دریاچه امروز به موضوعی ملی و حتی بین‌المللی تبدیل شده، بنابراین باید مسائل این دریاچه را به صورت ریشه‌ای و اصولی حل و فصل کنیم که خوشبختانه طرح‌ها و برنامه‌های تدوین شده با همین رویکرد در حال اجرا است.

 

معاون اول رئیس‌جمهور از وزیر نیرو، سازمان برنامه و بودجه و استاندار آذربایجان‌غربی خواست نسبت به تأمین اعتبارات مرتبط با طرح‌های نجات دریاچه ارومیه حساسیت ویژه داشته باشند تا این منابع به موقع تأمین و زمینه اجرای به هنگام طرح‌ها را فراهم کند.

 

مخبر همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای مدیریت چاه‌های آب منطقه، خاطرشان کرد: نمی‌توانیم نسبت به معیشت و زندگی مردم بی‌تفات باشیم و لازم است پیش از هرگونه اقدامی، طرحی جامع برای معیشت و اشتغال جایگزین افراد ذینفع تدوین و اجرایی شود.

 

معاون اول رئیس‌جمهور، آسیب‌شناسی‌های انجام شده در خصوص موضوعات مرتبط با دریاچه ارومیه را مثبت و رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت: باید ساز و کار و تدابیر دقیقی اندیشیده شود تا از تکرار آسیب‌ها به دریاچه ارومیه جلوگیری شود.

 

در این جلسه که وزرای نیرو، کشور، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند، استاندار آذربایجان‌غربی به عنوان دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گزارشی از اقدامات مهم کارگروه در سال ۱۴۰۱ و وضعیت کنونی دریاچه ارائه کرد.

 

در این نشست همچنین گزارشی از آخرین وضعیت سدها، برنامه و عملکرد رهاسازی آب به دریاچه و روند اجرای مصوبات جلسه قبل ارائه شد.

 

در ادامه گزارشی نیز از تأثیر بازدید سال گذشته رئیس‌جمهور از دریاچه ارومیه و دستورات وی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و تأمین اعتبار برای اجرای پروژه‌های مرتبط با نجات دریاچه ارومیه ارائه شد.

 

۹ پیشنهاد نیز در این جلسه با اعتباری حدود ۲۳۰۰میلیارد تومان به تصویب رسید که تدوین طرحی جامع برای مدیریت چاه‌های آب ضمن توجه به معیشت و اشتغال جایگزین، بهبود ساختار اجرایی ستاد احیا و کمیته استانی، تکمیل و اجرای فاز دوم طرح انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه و توسعه مراکز ترویجی برای اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره‌وری در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه از جمله این مصوبات بود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده