موج انتقادات به بایدن همزمان با عادی‌سازی روابط کشورها با سوریه-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

موج انتقادات به بایدن همزمان با عادی‌سازی روابط کشورها با سوریه

عادی‌سازی روابط کشورها با دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه موجب شده «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در کشورش زیر تیغ انتقادات نماینده‌های کنگره، مقام‌های سابق و تحلیلگران قرار بگیرد.
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 10
کد خبر: ۱۸۳۳۷۶

به گزارش راهبرد معاصر ؛ در روزهای گذشته چهار نفر از قانونگذاران ارشد در کمیته‌های امور خارجه مجلس‌های سنا و مجلس نمایندگان با صدور بیانیه‌هایی ضمن انتقاد از انفعال دولت بایدن در قبال تحولات سوریه از او خواسته‌اند حامیان بشار اسد را تحریم کند.

وزیران خارجه کشورهای عربی در نشست چند روز پیش خود در قاهره، پایتخت مصر با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. 

عضویت سوریه در این اتحادیه چند ماه بعد از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ با تصمیم برخی دولت‌های عربی به حالت معلق درآمده بود. 

آمریکا و متحدان اروپایی این کشور گفته‌اند که آغاز مجدد روابط با سوریه منوط به حصول پیشرفت‌های سیاسی در خصوص جنگ سوریه خواهد بود. 

با وجود این، کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس که متحدان سنتی آمریکا محسوب می‌شوند روابط خودشان با دولت سوریه را عادی‌سازی کرده‌اند. 

«باب منندز» و «جیم ریش» که به ترتیب رئیس و عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هستند در نامه‌ای از تصمیم وزیران خارجه اتحادیه عرب انتقاد کرده‌اند.

در این نامه آمده است: «ما تصمیم وزیران خارجه اتحادیه عرب برای پذیرش مجدد سوریه را محکوم می‌کنیم. این تصمیم، جدیدترین مورد در روند نگران‌کننده اقدام شریکای آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسد است.»

«مایکل مک‌کال»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و «گئورگی میکس»، عضو ارشد این کمیته نیز در بیانیه‌ای مشابه از این تصمیم اتحادیه عرب به عنوان «یک اشتباه راهبردی جدی» یاد کرده‌اند. 

این دو قانونگذار ارشد آمریکایی خشم خود از تصمیم اتحادیه عرب را اینگونه ابراز کرده‌اند: «اسد تغییر نکرده- او به جنایت‌های خود ادامه خواهد داد و همزمان، پایه‌گذار رویه‌ای خواهد شد که بر اساس آن دیکتاتورهای بی‌رحم می‌توانند با گذشت زمان از حسابرسی بابت جنایت‌هایشان بگریزند.»

منتقدان دولت بایدن می‌گویند سهل‌انگاری در اجرای تحریم‌ها و رویکرد آسان‌گیرانه کاخ سفید عامل تغییر نگرش کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس در خصوص سوریه بوده است. 

به گفته این منتقدان، دولت بایدن از زمان روی کار آمدن از اختیارات خود ذیل قانون موسوم به «قانون سزار» برای اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه استفاده کرده است. 

این منتقدان علاوه بر این ادعا می‌کنند معافیت‌های تحریمی صادرشده توسط دولت بایدن بعد از وقوع زلزله در ترکیه و سوریه باعث ایجاد شکاف در اجرای تحریم‌ها شده است. 

«جوئل ری‌برن»، نماینده اسبق وزارت خارجه آمریکا در امور سوریه گفت صدور این معافیت‌ها را «جنون‌آمیز» خوانده و گفته که آن اقدام موجب ایجاد حفره در «قانون سزار» شده است. 

وی در گفت‌وگویی با وب‌سایت انگلیسی العربیه اضافه کرد: «نتیجه‌گیری پایتخت کشورهای عربی این است که دولت بایدن هیچ مشکلی با سیاست آنها در عادی‌سازی روابط با سوریه ندارد.»

«راندا اسلیم»، از تحلیلگران اندیشکده «میدل‌ایست» هم گفته که سوریه هرگز جزو اولویت‌های دولت فعلی آمریکا نبوده است. /فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار