افتتاح راه آهن بستان آباد - خاوران با حضور رییس جمهور-راهبرد معاصر
رئیس‌جمهور فردا به مصر می‌رود تاجگردون: ۱۱ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تخصیص یافت  بودجه ۱۴۰۴ به شورای نگهبان ارسال شد استاندار تهران: تعطیلی‌ها روزانه اعلام می‌شوند ربیعی: رئیس‌جمهور قانون حجاب و عفاف را در دستورکار شورای امنیت ملی قرار داد وکیل پرونده «کنسرت فرضی»: بازداشت پرستو احمدی در مازندران سخنگوی دولت: افزایش دو یا سه برابری بودجه نیرو‌های مسلح صحّت ندارد امام جمعه موقت تهران: هدف رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات است / جامعه جهانی برای توقف این رژیم به پا خیزد  واکنش صمصامی به گران سازی نرخ ارز؛ وزیر اقتصاد استیضاح شود + عکس اطلاعیه سپاه: شبکه ضد امنیت ملی در قزوین متلاشی شد بیانیه سپاه / آغاز دورانی نوین از پروسه شکست دشمنان امت اسلامی و غلبه جبهه مقاومت بر توطئه ترکیبی جبهه باطل سخنگوی دولت: اغلب بنزین تولیدی کشور مطابق با استانداردهای یورو ۴ است ابراهیم‌پور: مطالبات معلمان بازنشسته نیمه دوم ۱۴۰۰ در سال آینده پرداخت می‌شود آملی لاریجانی: در مجمع با شفافیت مخالف نیستیم، اشکال ما مساله خروج مجلس از حدود اختیارات خود بود صبح ۲۱ آذر؛ سخنرانی مهم رهبر انقلاب درباره تحولات منطقه

افتتاح راه آهن بستان آباد - خاوران با حضور رییس جمهور

همزمان با دومین روز از سفر دور دوم رییس جمهور به آذربایجان شرقی مسیر ریلی بستان آباد - تبریز و ایستگاه خاوران به بهره برداری رسید.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 09
کد خبر: ۱۸۸۳۳۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ فاز دوم ابرپروژه خط آهن میانه - تبریز در مسیر بستان آباد - تبریز به طول ۴۴ کیلومتر و با حمایت های دولت سیزدهم صبح امروز (جمعه) با حضور آیت الله رئیسی بهره برداری شد و حرکت قطار در این مسیر به صورت رسمی از امروز از ایستگاه خاوران به تهران آغاز شد و فروش بلیط قطار در این مسیر از سه روز پیش آغاز شده بود.

حجم خاکریزی راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۷.۷ میلیون مترمکعب و حجم خاکبرداری آن ۴۶.۸ میلیون مترمکعب بوده و میزان بالاست این خط ریلی ۱۲۶.۷ هزار مترمکعب و بتن ریزی آن نیز ۳۴۹ هزار متر مکعب است.

در این پروژه ۶.۱ هزار تن ریل استفاده شده و ۱۶ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر احداث شده و راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و ۱۵۶ متر دارد.

فاز سوم این پروژه به طول ۲۹ کیلومتر از ایستگاه خاوران تا تبریز نیز آغاز شده و ۱۳ کیلومتر از این مسیر در دست ساخت است و ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز با تامین اعتبار از طریق فاینانس اجرا می شود.

فاز سوم این پروژه به طول ۲۹ کیلومتر از ایستگاه خاوران تا تبریز نیز آغاز شده و ۱۳ کیلومتر از این مسیر در دست ساخت است و ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز با تامین اعتبار از طریق فاینانس اجرا می شود.

فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز ( میانه - بستان آباد) به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و شامل سه هزار و ۷۰۰ متر پل بزرگ، یک هزار و ۱۵۴ متر تونل و چهار هزار و ۳۶۹ متر است.

پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده و این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و ۶۲۳ متر است.

 مسافران قطار تبریز - تهران در ایستگاه خاوران منتظر حرکت

این پروژه با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز - تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز - تهران به مدت چهار ساعت برای قطارهای مسافری و پنج ساعت برای قطارهای باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری، عبور مسیر از مناطق کم عارضه تر از مسیر موجود میانه – مراغه - تبریز که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند و قابلیت برقی شدن خط آهن تهران – تبریز و کاهش آلایندگی محیط زیست اجرا شده است.

سه هزار میلیارد تومانی برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه - تبریز در حد فاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران هزینه شده است که از این میزان اعتبار یک هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم صرف شده است.

سه هزار میلیارد تومانی برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه - تبریز در حد فاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران هزینه شده است که از این میزان اعتبار یک هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم صرف شده است.

طولانی ترین تونل راه‌آهن کشور در راه آهن بستان آباد- خاوران قرار دارد و در ساخت سازه‌های این محور روش‌های نوین با استفاده از ابزار و امکانات بومی و دانش مهندسین ایرانی به کار رفته که در نوع خود مثال زدنی است؛ احداث پل قوسی باسمنج به طول یک کیلومتر با استفاده از روش پیشرانی تدریجی یکی از روش‌های اجرایی است که برای اولین بار در احداث پلی در قوس استفاده شده است.

در طول یکسال گذشته و پس از سفر خردادماه سال گذشته رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، عملیات عمرانی این خط سرعت بیشتری گرفت و این مسیر ۴۴ کیلومتری از بستان آباد - خاوران با تزریق به موقع اعتبارات به صورت ۲ خطه تکمیل شد.

خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز بخشی از کریدور تراسیکا ( سیستم حمل‌ونقل ترکیبی در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی) است که با عبور از مشهد، تهران، میانه، تبریز، جلفا و رازی از طریق ترکیه به اروپا وصل می شود.

کریدور تراسیکا به عنوان مسیری معروف است که کمترین هزینه و زمان را به منظور اتصال کشورهای آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد از جمله کشورهای عضو این کریدور می توان به جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان، ازبکستان و رومانی اشاره کرد.

 
آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است و برای این سفر ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان پیش بینی شده است.

از مجموع اعتبارات ۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و آماده بهره برداری است.

میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۶۲ درصد است.

تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.

در سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی ۲ سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است./ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده