رژیم صهیونیستی در تدارک یورش به کرانه باختری-راهبرد معاصر

رژیم صهیونیستی در تدارک یورش به کرانه باختری

رژیم صهیونیستی در حال تامین تجهیزات و فراهم کردن مقدمات عملیات بزرگ خود برای حمله به کرانه باختری اشغالی و نیرو‌های مقاومت در آنجا بوده و نیرو‌های اشغالگر منتظر ساعت صفر هستند، در مقابل مقاومت فلسطین نیز ضمن هشدار درباره قتل غیرنظامیان، نیرو‌های خود را به حالت آماده‌باش درآورده است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 18
کد خبر: ۱۸۹۹۵۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ رژیم صهیونیستی چند روز قبل خطرناک‌ترین تصمیم خود برای کرانه باختری اشغالی را گرفت و طرحی را برای آغاز عملیات نظامی بزرگ با هدف "نابودی ریشه‌ای تمامی اشکال مقاومت و پاکسازی این منطقه از هر نوع سلاح و یا عوامل نگران‌کننده و موانع اجرای ماموریت‌های ارتش این رژیم" کلید زد.

رژیم صهیونیستی که در گذشته با عملیات‌های محاصره، تعقیب، بازداشت و حتی قتل عامدانه در رسیدن به هدف خود ناکام ماند، با افزایش عملیات‌های مقاومت فلسطین و شیوه‌های جدید آن علیه ارتش این رژیم که شهر‌ها و روستا‌های کرانه باختری را به جهنمی برای سربازان و شهرک‌نشین‌های اسرائیلی تبدیل کردند، امروز شروع به تقویت و آماده‌سازی نیروهایش کرده و منتظر ساعت صفر است تا ارتش و گردان‌های ویژه‌اش را برای آغاز عملیات امنیتی در کرانه باختری که احتمالا بزرگترین و جدی‌ترین عملیات آن در طول چند سال گذشته است، اعزام کند.

دو شهر جنین و نابلس در صدر لیست رژیم صهیونیستی قرار داشته و دو هدف اصلی این عملیات هستند، همزمان مقاومت فلسطین هشدار‌های متعددی درباره هر گونه اقدامی به حمله و کشتار احتمالی غیرنظامیان به این رژیم داده و نیرو‌های خود را به آمادگی برای حضور در نبرد بزرگی هر لحظه به آن نزدیک می‌شویم، فراخواند.

در چند روز گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی در گزارش‌های متعددی فاش کردند که دستگاه امنیتی و نظامی این رژیم در حال بررسی احتمال آغاز عملیات نظامی متمرکزی علیه مناطق شمالی کرانه باختری با هدف تحت فشار گذاشتن نیرو‌های مقاومت در این منطقه است.

شبکه ۱۲ تلویزیون این رژیم به نقل از نیر دفوری، خبرنگار نظامی خود اعلام کرد، این ایده در دستگاه امنیتی و نظامی اسرائیل وجود دارد که چندین تیپ گردآوری شده و آن‌ها چند روزی در نابلس، جنین و طولکرم واقع در شمال کرانه باختری و دیگر مناطق فعالیت کنند.

طبق گزارش این شبکه عبری زبان، این فعالیت‌های نظامی باید محدود باشد چراکه ساختار امنیتی هنوز تصمیم خود را در این خصوص اتخاذ نکرده و همین مساله باعث شده که چهره‌های سیاسی رژیم صهیونیستی درباره موافقت با اجرای این عملیات مردد باشند و نگرانی نیز در خصوص تاثیر چنین عملیاتی بر ثبات تشکیلات خودگردان وجود دارد.

بر اساس گزارش یاد شده، سوال‌هایی در داخل دستگاه امنیتی و نظامی و نیز در سطح سیاسی درباره احتمال پاسخ گروه‌های مقاومت فلسطین به نمایندگی از غزه به چنین عملیاتی وجود دارد، به همین دلیل تمامی مقدمات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این عملیات فراهم شده و منتظر چراغ سبز هستند.

این شبکه عبری زبان سناریو‌های متعددی از دلایل تصمیم اسرائیل برای آغاز عملیات نظامی محدود به شکلی خشن‌تر و شدیدتر از تحولات سال جاری میلادی ارائه کرد و این یعنی اینکه احتمالا ایده در نتیجه شکست عملیات نفوذ و ترور و تلاش‌ها برای اعمال فشار بر تشکیلات خودگردان ارائه شده که موفق به حذف گروه عرین الاسود (بیشه شیرها) و مقاومت نشده است.

همزمان رژیم اشغالگر این نکته را در تحلیل‌های خود گنجانده که این عملیات می‌تواند ضربه بزرگی را به ساختار تشکیلات خودگردان فلسطین و به طور مشخص به بخش مربوط به هماهنگی امنیتی آن وارد کرده و همچنین در سطح سیاسی و جهانی به ویژه از سوی طرف‌های اروپایی و آمریکایی اعتراض‌ها و مخالفت‌هایی با آن شود.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت، از ابتدای سال جاری میلادی، در عملیات‌های مقاومت در مناطق شمالی کرانه باختری و در منطقه الاغوار، هفت شهرک‌نشین و سرباز اسرائیلی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند و ارتش اسرائیل نیز نتوانسته آرامش را به این مناطق بازگرداند.

آحارونوت در ادامه نیز نوشت، ارتش اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای عملیاتی با هدف "ریشه‌کن‌سازی گروهک‌های مسلح، بازداشت صد‌ها تن و مصادره تعداد زیادی اسلحه" است.

این روزنامه عبری زبان به نقل از یک افسر برجسته اسرائیلی نوشت، ارتش عملیات‌های خود را از قبل اعلام نمی‌کند و زمانی که تصمیمی در این خصوص گرفته شده باشد، اجرا می‌شود، واقعیت این است که زمانی که از اجرای یک عملیات صحبت می‌شود، در واقع این صحبت‌ها جهت انتقال این پیام به تشکیلات خودگردان است که باید اقداماتی را برای مقابله با "تروریسم" در داخل شهر‌های فلسطینی آغاز کند.

این مسؤول نظامی اسرائیلی افزود، چنین عملیاتی پیامد‌های بزرگی به ویژه در سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های امنیتی با تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد داشت و ارتش اسرائیل ترجیح می‌دهد که تشکیلات خودگردان این نقش را ایفا کرده و اقدام علیه گروهک‌های مسلح را آغاز کند.

بمب ساعتی

گروه بیشه شیران (گروه مقاومتی در نابلس) در بیانیه‌ای از نیرو‌های خود خواست برای عملیاتی در آینده نزدیک با ارتش اسرائیل در شمال کرانه باختری آماده شوند.

در این بیانیه آمده است، جایی برای عقب‌نشینی، تسلیم شدن و یا هرگونه مانور و حتی یک گام بازگشت به عقب نیست، رژیم اشغالگر در ریختن خون مردم ما کوشیده و باید تمام عواقب آن را متحمل شود.

سایت عبری زبان "اینتل نیوز" نیز امروز یکشنبه مدعی شد که پنج روز قبل در تاریخ ۱۳ ژوئن جاری گروه‌های شبه‌نظامی جدیدی در استان نابلس تشکیل شدند که خود را "گروه العهد-دوستان شهدا" نامیده‌اند.

طبق گزارش این سایت، این گروه جدی شامل نزدیک به ۵۰۰ عضو است و مسؤولیت تیراندازی‌های متعدد را (که آخرین آن‌ها شامگاه شنبه علیه مجموعه شهرک‌هایی در کوه جرزیم بود) برعهده گرفته است.

این سایت عبری زبان در ادامه نیز اعلام کرد که لوگوی این گروه و اسناد مربوط به تیراندازی شامگاه گذشته در ارتفاعات جرزیم از سوی آن منتشر شده است.

در همین راستا، خلیل نصرالله، کارشناس مسایل منطقه‌ای گفت: اینکه رژیم اشغالگر اسرائیل فاش می‌کند قصد آن از عملیات نظامی گسترده‌ای در شمال کرانه باختری اشغالی و به طور مشخص در نابلس و جنین را دارد، نشان‌دهنده ناکامی آن در مهار مقاومت روبه‌گسترش در کرانه باختری در دوره اخیر است.

نصرالله در ادامه اظهار کرد: رژیم اشغالگر بن‌بست امنیتی در کرانه باختری دارد، در واقع دشمن در نبرد "انتقام آزادگان"، موفق به قطع ارتباط نیرو‌های مقاومت در غزه و کرانه باختری نشد و اکنون در تلاش است راه‌هایی برای مهار مقاومت در شمال کرانه باختری بیاید، در واقع این رژیم نگران گسترش مقاومت در کرانه باختری اشغالی و افزایش توانمندی‌های آن و تاثیرگذاری‌اش بر جبهه داخلی است.

این کارشناس مسایل منطقه‌ای در ادامه نیز تخمین زد، در صورت آغاز این عملیات آن هم شدید-به شکلی که رژیم اشغالگر می‌خواهد القا کند- این امر احتمالا موجب گسترش دامنه درگیری می‌شود.

نصرالله همچنین تاکید کرد: معادله‌ای در غزه تعیین شده که عبارت است از اینکه حمله به اردوگاه جنین به معنای نبرد شمشیر قدس ۲ است.

او درباره اتحاد میادین نبرد در منطقه نیز گفت: هشداری که سید حسن نصرالله (دبیرکل حزب‌الله لبنان) درباره اشتباه رژیم صهیونیستی در ارزیابی و تحلیل کرانه باختری اشغالی داد، به معنای آن است که کرانه باختری اشغالی از جمله محاسبات "اتحاد میدان‌های نبرد" است.

این کارشناس در پایان نیز گفت: دشمن قصد انجام اقدامی نظامی را دارد که محصور معادلات منطقه‌ای است و باید آن‌ها را در نظر بگیرد.

برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی اواخر ماه گذشته میلادی فاش کردند که برای اولین بار یک راکت از کرانه باختری به سمت شهرک "شاکید" شلیک شد؛ اما قبل از اصابت در هوا منفجر شد و هیچ جنبش فلسطینی مسؤولیت این عملیات را بر عهده نگرفت.

شبکه عبری زبان "کان" نیز مدعی شد که ارتش رژیم صهیونیستی یک تکه از این راکت را پیدا کرده و به نظر می‌رسد پرتاب این راکت در چارچوب ارتقای راکت‌های تولیدی غزه انجام شده است.

پیش از این نیز در حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، راکت‌هایی در این منطقه تولید شدند که برد آن‌ها به تل‌آویو می‌رسیدند، اکنون این سوال مطرح است که آیا اسرائیل در این عملیات خود موفق خواهد شد و تشکیلات خودگردان فلسطین و دستگاه‌های امنیتی آن کجا هستند؟ / رای‌الیوم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده