به گزارش راهبرد معاصر؛ همایون صادقی بازرگانی استاد دانشگاه و رییس کارگروه فنی حوادث ترافیکی دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که عهده دار مسئولیت مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از آسیبهای حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز میباشد درخصوص بار ناشی از مصدومیتهای حوادث ترافیکی جادهای در ایران و جهان مطالبی ارائه کرد.
وی اظهار داشت: سوانح ترافیکی هشتمین علت مرگ را در تمامی گروههای سنی در جهان تشکیل میدهد که بار ناشی از مصدومیتهای ترافیکی به شکل نامتناسبی بر دوش کاربران آسیب پذیر و عمدتا بر دوش کشورهای با درآمد کم و متوسط است.
صادقی گفت: بر اساس آمارهای رسمی در خصوص تلفات حوادث ترافیکی در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۵۰۰ نفر جان خود را به دلیل حوادث ترافیکی از دست داده اند که این میزان نسبت به سال قبل حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است. در حالی که میزان مرگ و میر کلی نسبت به جمعیت جهان در سالهای اخیر ثابت مانده است. در ایران سالانه قریب به ۸۰۰ هزار نفر بدلیل حوادث ترافیکی مجروح میشوند که تفریبا نیمی از این موارد را میتوان بعنوان مصدومیتهای شدید تلقی نمود. بر این اساس احتمال میرود سالانه قریب به ۲۷ هزار نفر از مصدومین یا سایر افراد درگیر در حوادث ترافیکی، مبتلا به اختلال استرس پس از تروما که یک مشکل روانشناختی جدی است گردند. این اختلال به تنهایی بار بیماری موارد غیرفوتی حوادث ترافیکی را ۵۰ درصد افزایش میدهد. همچنین برآورد میشود سالانه حداقل ۲۹ هزار نفر دچار ناتوانی شدید پس از حوادث ترافیکی گردند.
صادقی عنوان کرد: اولین علت مرگ در افراد ۵ تا ۲۹ سال در کل جهان را تلفات جادهای تشکیل میدهد. با روند کنونی، اهداف تعیین شده جهانی توسعه پایدار جهت کاهش پنجاه درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای تا سال ۲۰۲۰ حاصل نگردیده است.
وی گفت: بر اساس مطالعه بار جهانی بیماریها در سال ۲۰۱۶، شاخص بار بیماری (شاخص دالی) برای حوادث ترافیکی در ایران معادل ۱۷۳۸ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که با تعمیم آن به جمعیت فعلی کشور میتوان گفت سالانه یک و نیم میلیون سال زندگی با کیفیت مردم ایران بدلیل حوادث ترافیکی از بین میرود.
وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ قریب به ۲۶ هزار میلیارد تومان، هزینه برآورد شده ارجاعی حوادث ترافیکی به بیمهها در کشور بوده است. حال اینکه کل هزینههای مستقیم و غیر مستقیم تحمیل شده از حوادث ترافیکی بیش از ۵ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی کشور خواهد بود. بدین معنی که سهم هزینههای حوادث ترافیکی از تولید ناخالص داخلی را میتوان معادل کل سهم بخش سلامت از این ماخذ (متوسط ۱۰ ساله) تلقی نمود. هزینههای انتقال به بیمارستان، هزینه هتلینگ و خدمات پزشکی، هزینه خدمات توانبخشی، هزینه حمل و نقل، هزینه تخریب اموال، هزینه کفن و دفن و سایر موارد از جمله برخی از هزینههای براوردی میباشند. هزینه از دست دادن شغل یا کاهش درآمد در رانندگان حرفهای نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
گفتنی است یکی از اولویتهای مهم دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سال جاری موضوع حوادث ترافیکی است و با توجه به اهمیت حوادث ترافیکی و لزوم چاره اندیشی در خصوص آن و نیز ماهیت بین بخشی کنترل و پیشگیری عوامل موثر در این حوادث، از سال گذشته دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با تشکیل کمیته فنی سلامت و ایمنی ترافیک تهیه پیش نویس مصوباتی جهت ارائه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای کاهش موانع و مشکلات در این زمینه در دستور کار قرار داده است. / فارس