شی در نشست سران شانگهای همکاری بجای رقابت را خواستار شد-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

شی در نشست سران شانگهای همکاری بجای رقابت را خواستار شد

رئیس‌جمهور چین در سخنرانی خود در اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای بر لزوم همکاری بجای رقابت و احترام به منافع یکدیگر تاکید کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۱۳ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 04
کد خبر: ۱۹۲۷۱۵

به گزارش راهبرد معاصر، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در سخنرانی خود از طریق ویدئوکنفرانس در بیست‌وسومین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای بر لزوم همکاری بجای رقابت و احترام به منافع یکدیگر تاکید کرد.

 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، رئیس‌جمهور چین همچنین در این نشست مجازی به میزبانی دهلی‌ نو، خواستار مقابله با هژمونی و سیاست قدرت شد. او در سخنانش ضرورت مقابله با انقلاب‌های رنگی و مداخله خارجی در امور کشورها را مورد تاکید قرار داد.

 

به گزارش رویترز به نقل از رسانه‌های دولتی چین، او همچنین گفت چین آماده همکاری با همه طرف‌ها برای اجرای ابتکارهای امنیتی جهانی است. وی افزود ارتباطات و هماهنگی استراتژیک، احترام به منافع و نگرانی‌های یکدیگر ضرورت دارد.

 

پیش از سخنرانی او، «نارندا مودی» نخست‌وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه اجلاس شانگهای به ایران به عنوان عضو جدید و رسمی سازمان شانگهای خوش آمد گفت و از آن استقبال کرد.

 

نشست ویدئو کنفرانسی سازمان شانگهای به میزبانی هند امروز چهارم ژوئیه (۱۳ تیر) در حال برگزاری است.

 

در این نشست که برای اولین بار تحت ریاست هند برگزار می‌شود، کشورهای ازبکستان، روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و ایران دعوت شده‌اند.

 

علاوه بر مودی و شی، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور ایران، «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان و چند تن از رهبران آسیای مرکزی نیز در این نشست حضور دارند.

 

روز جمعه دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان گفت: عضویت کامل ایران در نشست آتی این سازمان رسما اعلام می‌شود و از ۱۳ تیر از همه حقوق کشورهای عضو برخوردار خواهد بود.

 

سازمان همکاری شانگهای یک ساختار بین‌المللی است که در سال ۲۰۰۱ تاسیس یافته و کشورهای ازبکستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان، هند و پاکستان عضو آن هستند.

 

نشست قبلی سازمان همکاری شانگهای سپتامبر سال ۲۰۲۲ در شهر سمرقند برگزار و در پایان آن یادداشت تعهد ایران در رابطه با الحاق به این سازمان امضا و همزمان روند عضویت بلاروس آغاز شد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار