کاهش ۳ میلیون متر مکعبی حجم آب سد لتیان-راهبرد معاصر

کاهش ۳ میلیون متر مکعبی حجم آب سد لتیان

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب و برقابی شرکت آب منطقه‌ای استان تهران، حجم آب ذخیره شده در مخزن سد لتیان را حدود ۵۱ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این مقدار نسبت‌ به ۵۴ میلیون متر مکعب سال گذشته سه میلیون متر مکعب کمتر شده است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۲ - ۱۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 10
کد خبر: ۱۹۳۷۵۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ «علیرضا ارسطویی» افزود: اکنون۵۸۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سدها ذخیره شده که نسبت به مدت مشابه که ۶۱۳ میلیون مترمکعب بوده است، کاهش نشان می‌دهد.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب و برقابی شرکت آب منطقه‌ای استان تهران از بازگشایی دریچه های تخلیه تحتانی سد لتیان در سال جاری خبر داد.

وی گفت: بخشی از رسوبات دریاچه سد با باز شدن دریچه‌های تحتانی، به صورت روان آب به سمت خروجی رودخانه جاجرود به پیش می‌رود.

ارسطویی افزود: بر اساس دستورالعمل‌های بهره‌برداری جهت بهره‌برداری بهینه، مدیریت مخزن و در راستای افزایش پایداری سد هر ساله بعد از عبور از سیلاب‌های بهاری و آبگیری مخزن که تراز دریاچه سد به حداکثر می‌رسد، بازگشایی دریچه‌های تخلیه تحتانی در برنامه قرار می‌گیرد.

وی درباره باز شدن دریچه‌های تحتانی سد لتیان افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده دریچه تخلیه تحتانی باز و رسوب‌های ریز دانه‌ای که پشت جسم سد جمع شده تخلیه می‌شود.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه با باز شدن دریچه‌ها بخشی از رسوبات تخلیه و عمر مفید سد افزایش می‌یابد، گفت: همچنین از دریچه‌ها در ترازهای پایین‌تر هم می توانیم بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.

ارسطویی افزود: آب رهاسازی شده در این عملیات در پایین دست و در مخزن سد ماملو ذخیره شده و برای مصرف آب شرب کلان شهرهای تهران و شهرهای جنوب شرق استان تهران مورد استفاده قرار می گیرد./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده