به گزارش راهبرد معاصر؛ در دیدار علیرضا رضازاده مدیرکل پیشین روابطعمومی وزارت جهادکشاورزی با مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمینکنندگان برنج ایران، صنعت برنج از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پیشنهاداتی برای بهبود این صنعت ارائه شد.
مدیرکل پیشین روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در این دیدار ضمن تاکید بر شناسنامهدار شدن برنج ایرانی، افزود: با شناسنامهدار شدن برنج ایرانی خلاءهای آماری در این حوزه مرتفع و ضمن رفع چالشها و آسیبها، امکان مدیریت بهینه بازار فراهم میشود.
وی گفت: یکی از چالشهای مهمی که دولت و بخش خصوصی سالها است با آن درگیر هستند، عدم اطلاع از سرانه مصرف دقیق برنج است و این موضوع موجب شده تا واردات برنج همواره زیر سوال و طرف نقد منتقدین باشد.
رضازاده با بیان اینکه در صورتی که تولیدات داخلی شناسنامه دار شوند، میتوان آمار دقیقی از تولید به دست آورد، توضیح داد: رصد برنج در شبکه توزیع تا رسیدن به دست مصرفکننده، ضمن اینکه احتمال بروز تخلفاتی مانند اختلاط، تقلب و احتکار را به حداقل میرساند، آمار دقیقی از مصرف برنج ایرانی در اختیار متولیان بازار قرار میدهد.
وی ادامه داد: آمار واردات برنج مشخص و شفاف است و اگر در حوزه برنج داخلی نیز آمار مدون و شفاف شود، از تجمیع میزان برنجی که از دو منبع تولید و واردات برای عرضه در بازار تامین میشود، میتوان آمار دقیقی از مصرف برنج کشور به دست آورد و مجموع این آمار میتواند در مدیریت بهینه بازار مؤثرباشد.
این کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره به اینکه شناسنامهدار شدن برنجهای تولید داخل موضوع مهمی است که متأسفانه تا کنون مغفول مانده است، اظهارداشت: حق مصرفکننده است که از خصوصیات محصولی که استفاده میکند، اطلاع کامل و دقیقی در اختیار داشته باشد و از مباحثی چون محل تولید، کیفیت و نوع محصول، نوع و میزان مواد موجود در محصول و شرکت تولیدکننده مطلع شود.
رضازاده در پایان در خصوص اجرای طرح شناسنامهدار شدن برنجهای ایرانی نقش بخش خصوصی را اثرگذار دانست و گفت: باتوجه به سهم بالای شرکتهای عضو انجمن تولیدکنندگان و تامینکنندگان برنج ایران در بازار برنج اعم از داخلی و وارداتی و توان و ظرفیت اجرایی و عملیاتی آنها، این انجمن میتواند در عملیاتی شدن طرح شناسنامه دار شدن برنج ایرانی به طور مؤثر دولت را همراهی کند.
در این نشست مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمینکننندگان برنج ایران نیز ضمن تأکید بر اهیمت شناسنامهدار شدن برنج ایرانی، اظهارداشت: با توجه به جایگاه و اهمیت برنج ایرانی در سبد تولیدات محصولات کشاورزی کشور و همچنین سهم آن در سبد مصرف خانوار به عنوان دومین محضول غذایی اساسی بعد از گندم، تا کنون در خصوص مدیریت آمار تولید، واردات و مصرف این محصول غفلت شده است.
وی گفت: مدیریت بازار برنج نیازمند در اختیار داشتن آمار و اطلاعات مدون و متقن از سه گزینه تولید، واردات و مصرف است که تا کنون تنها در حوزه واردات آن هم به دلیل ضوابط حاکم بر این حوزه در خصوص ثبت سفارش سامانه جامع تجارت و همچنین اظهار در گمرک، آمار و اطلاعات ثبت میشده است.
کشاورز نبود متولی مشخص در بخش خصوصی صنعت برنج را عامل غفلت از این حوزه دانست و افزود: به دنبال تأسیس و فعالیت انجمن تولیدکنندگان و تأمینکنندگان برنج ایران که در دو حوزه واردات و تولید فعالیت میکند، از این پس میتوان امیدوار بود ضمن همافزایی میان فعالان این صنعت در بخش تولید و واردات، جریان بازار به سمت ایجاد ثبات و تعادل حرکت کند.
وی ادامه داد: انجمن این آمادگی را دارد که در حوزه شناسنامهدار شدن برنج ایرانی پیش قدم شده و ضمن فراهم آوردن پیش نیازهای اجرای این طرح، در حوزه مدیریت و اجرای آن به صورت عملیاتی دولت را همراهی کند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمینکننندگان برنج ایران با بیان اینکه با اجرای این طرح بسیاری از مجهولات بازار برنج مشخص و شفاف میشود، توضیح داد: با ثبت آمار دقیق از میزان تولید و تطبیق آن با آمار واردات، میزان مصرف و نیاز کشور به برنج مشخص شده و از این پس نیازی نیست برای مدیریت بازار از ابزار غیرتجاری مانند ممنوعیت فصلی واردات استفاده کرد.
کشاورز با ابراز امیدواری برای هرچه سریعتر اجرایی شدن این طرح، گفت: انجمن تولیدکنندگان و تأمینکنندگان برنج ایران برنامههای متعددی برای بهبود کمی و کیفی تولید، مدیریت بازار و تسهیل واردات در دستور کار دارد و تلاش میکند برآیند همه این برنامهها به آنجا منتهی شود که در روزگار نه چندان دور شاهد صادرات برنج ایرانی باشیم./تسنیم