فضانوردان آپولو ۱۵ روی ماه رانندگی می‌کنند + عکس-راهبرد معاصر
انتقاد پلیس از خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی: قرار بود برق چراغ‌های ۳۰ تقاطع قطع نشود، اما خبری نشد وضعیت آب و هوا، امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ / آغاز بارش‌ها از دوشنبه با ورود سامانه جدید تاریخ برگزاری کنکور مشخص شد: نوبت اول؛ ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت، نوبت دوم؛ ۵ و ۶ تیر وزیر علوم: در این چند سال اخیر، ۲۵ درصد از اساتید مهاجرت کرده‌اند؛ این عدد نگران کننده‌ای است کشف محموله‌های بزرگ موادمخدر صنعتی در مرز‌های ایران و افغانستان پرونده سهمیه‌های کنکور در مسیر اصلاح/ اختصاص سهمیه به مدارس دولتی و دهک‌های پایین پلیس راه: آزادراه تهران - شمال بازگشایی شد | جاده چالوس همچنان بسته است هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد متلاشی شدن باند ۶ نفره گروگان‌گیر / رهایی گروگان اتفاق هولناک در بیمارستان؛ به جای پای راست، پای چپ را قطع کردند سرپرست پلیس راه مازندران: مسدودیت کندوان تا روز شنبه ادامه دارد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران صدور کیفرخواست برای مدیر عامل معدن زمستان یورت تداوم بارش در ارتفاعات کشور آدرس سامانه ثبت معاملات اموال غیرمنقول

فضانوردان آپولو ۱۵ روی ماه رانندگی می‌کنند + عکس

دانشمندان مدت‌ها امیدوار بودند که یک سفر جاده‌ای به ماه داشته باشند که نوید کشف صخره‌های کمیاب را می‌دهد.
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۵ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 02
کد خبر: ۱۹۷۴۴۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ ۳۱ ژوئیه ۱۹۷۱، فضانوردان آپولو ۱۵ برای اولین‌بار روی ماه رانندگی کردند. دانشمندان مدت‌ها امیدوار بودند که یک سفر جاده‌ای به ماه داشته باشند که نوید کشف صخره‌های کمیاب را می‌دهد. سرانجام دیوید اسکات، فرمانده آپولو ۱۵ و جیمز ایروین، خلبان ماژول قمری به‌مدت سه روز با دورزدن در وسیله نقلیه ماه، گرد ماه را کاوش شکردند.

این کالسکه ماه، تاشو بود و در داخل ماژول قمری قرار داشت و پس از فرود مستقر شد. وسیله بدون بسته‌بندی، حدود ۱۰ فوت طول، ۷ فوت عرض و ۴۵ اینچ ارتفاع داشت. همچنین می‌توانست با سرعت ۸/۶ مایل در ساعت حرکت کند و به فضانوردان این امکان را می‌داد تا نسبت به فضانوردان قبلی آپولو از محل فرود خود دورتر شوند.

ماه‌نورد باتری‌دار بود و توسط بوئینگ و جنرال موتورز ساخته شده بود. از نظر برخی، سه مأموریت آخر آپولو توسط این وسیله مهم‌ترین دستاورد‌های کل پروژه را رقم زدند.

اسکات و ایروین برای اولین رانندگی خود به دهانه البوی رفتند تا نمونه‌ها را جمع‌آوری کنند و عکس بگیرند. در طول اقامت خود در ماه، آن‌ها بیش از ۱۷ مایل راندند.

در غرب دهانه‌ای به‌نام رایزلینگ، اسکات از ماه‌نورد خارج شد و به سرعت یک سنگ گدازه سیاه را برداشت که پر از حفره‌هایی بود که در اثر خروج گاز ایجاد شد‌ه بود. اسکات و ایروین در زمینه زمین‌شناسی آموزش دیده بودند و می‌دانستند که این نمونه، برای دانشمندان روی زمین ارزشمند است.

فضانوردان آپولو ۱۵ روی ماه رانندگی می‌کنند

آن‌ها همچنین می‌دانستند که اگر برای توقف و جمع‌آوری مجوز بخواهند، مدیران مأموریت ساعت‌نگاری می‌گویند نه؛ بنابراین اسکات داستانی ساخت که در آن ماه‌نورد را متوقف کردند، زیرا کمربند ایمنی‌شان باز شده بود. نمونه زمانی که فضانوردان به زمین بازگشتند، کشف شد. اسکات کار‌هایی را که انجام داده بود توصیف کرد و صخره کمربند ایمنی به یکی از ارزشمندترین یافته‌های زمین‌شناسی آپولو ۱۵ تبدیل شد.

اگرچه ماه‌نوردی برای سال‌ها پیش‌بینی می‌شد، اما رانندگی با ماشین در ماه پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

در طول دهه ۶۰ میلادی، مهندسان مفاهیم مختلفی را مورد مطالعه قرار دادند؛ ازجمله وسایل نقلیه ردیابی تانک‌مانند، اتومبیل‌های پرنده، حتی هیولا‌های گرد و موتور سیکلت. درنهایت یک کالسکه مانند ماشین ایده بهتری به‌نظر رسید. / سیناپرس

ارسال نظر
آخرین اخبار