به گزارش راهبرد معاصر؛ امروز میز اقتصاد به بررسی علل معطلی کالا در گمرکات کشور با حضور ساده معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد، نوایی رئیس مجمع عالی واردات و عباس نژاد مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان پرداخت.
جزییات جلسه امروز در خصوص معطلی کالاها در گمرکات را توضیح دهید.
ساده: این ماندگاری کالا در گمرکات خیلی به دستگاههای مجوز دهنده ارتباطی ندارد. کالاهایی در گمرک وجود دارد که چندین ماه در آنجا باقی مانده است. ما برای بررسی علل رسوب کالاها باید به کلید واژهها بپردازیم. کالاهایی که چهار پنجاه ماه در انبار میمانند متروکه محسوب میشوند.این گزارشاتی که داده میشود از سامانه گمرک ارائه میشود. ما از زمانی که فرآیند را شروع میکنیم که فرد مراجعه میکند و سازمان استاندارد وارد عمل میشود.
اساس جلسه امروز برای تاکید حل هفت روزه مشکل بود. فردا مقامات عالی رتبه کشوری فرایند گمرکات کشور را مدیریت خواهند کرد. برخی از کالاها بیش از دو تا سه سال است که در آنجا جمع شده اند. تصمیم جلسه این شد که مسئولان مراجعه حضوری داشته باشند و تصمیمات کلی جلسه شرح مفصلی دارد. ظرف مدت یک هفته قرار است کار به سرانجام برسد.
نوایی: کالاهایی که در گمرکات رسوب دارند باید اسامی آنها گفته شود. ما باید سراغ کالاهایی با تناژهای سنگین برویم که باعث گرفتن جای گمرک شده اند. هزینه نگه داری محصولات ما در گمرک بسیار پایین است. بهتر است که کالاها در گمرک ایران بیایند، زیرا هزینه پایینی دارند. کالایی که به سمت ایران حرکت کرده است دارای یک مجوزی بوده است. با اینکه قانون است هیچ مدیری نمیتواند بعد از هفت روز کالا را ترخیص کند. درگاه ملی مجوزها بعد از هفت روز اگر پاسخ استعلام نیامد میتواند مجوز را صادر کند، اما گمرک این کار را نمیتواند انجام دهد. خیلی چیزها قانون است و میدانیم که انجام نمیشود. اکنون دیده میشود که کالاها در انبارها میماند و قطره چکانی وارد بازار میکنند تا قیمتها را کنترل کنند.
عباس نژاد: انبارها برای گمرک نیست و تعرفهها هم برای سازمان بنادر و دریانوردی است. ماندگاری کانتینر از سال گذشته از سی روز به سی و پنج روز افزایش پیدا کرده است. امروز حدود صد و چهارده هزار کانتینر داریم که رسوب شده است. من اکنون بندر شهید رجایی را عرض میکنم که رسوب کالاها افزایش یافته است. ما هشتاد درصد منطقه لجستیک مان را پوشش دادیم. وقتی سرعت عملیات پایین میآید عملا کار هم پایین میآید و ماندگاری کشتی در لنگرگاه هم میتواند مشکل ساز باشد.
اسناد کالاها معمولا آماده نمی شود که معمولاً اسناد بانکی است . تعدد سازمانهای مجوز دهنده هم به علت افزایش رسوب افزوده میکنند. ما مواجه هستیم که چند ارگان در زمانهای مختلف میآیند و ما میخواهیم که در زمان صرفه جویی کنیم که هنوز نتوانستیم این هماهنگی بین دستگاهها را انجام دهیم. در مواردی در تصمیمات اختلاف وجود دارد که جزو آن نکاتی است که باید بررسی شود.
کالاهایی که چهار ماه در گمرک میمانند به اموال تملیکی منتقل و منقضی میشوند و ما این رویه را به گمرک اعلام میکنیم. گمرک احضار نامهها را آماده میکند و به املاک تملیکی تحویل میدهد. اکنون ده هزار کانتینر در خدمت اموال تملیکی است. بخش عمدهای از اینها مشکلات اسنادی دارند. بیش از هشتاد درصد مشکلات به همان مشکلات اسنادی برمیگردد. ما امکان دپو کانتینر را افزایش دادیم و از صد و بیست و پنج هزار عدد به صد و چهل هزار عدد ارتقا دادیم.
ساده: میانگین پاسخگویی سازمان ملی استاندارد میانگین بین ۷ تا ۸ روز است که سه برابر دستگاههای دیگر است. ما از زمانی کارمان را شروع می کنیم که دستمان به کالا میرسد. برای کالای فیزیکی باید نمونه برداری از آن انجام شود. هفتاد و سه درصد از کارهای مان زیر هفت روز انجام می شود، اما برخی از کارهای استاندارد را نمی توان در هفت روز انجام داد و بالای ده روز انجام می شود. میانگین کار ما طبق قانون است. ما عضو سازمان جهانی استاندارد هستیم. با دستور معاون اول رئیس جمهور انشالله مشکلات حل خواهد شد.
نوایی: اگر کالایی آمده که اسناد نداشته است چگونه آمده است. ما نباید کار ها را به هم پاس دهیم. من می دانم که قرار است بین عزیزان سازمان های مختلف کار ها و اقداماتی صورت بگیرد که هیچ کدام از این کار ها انجام نشده است./باشگاه خبرنگاران جوان