آغاز دور جدید مذاکرات میانجی عمانی میان عربستان و یمن-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

آغاز دور جدید مذاکرات میانجی عمانی میان عربستان و یمن

ظهر امروز، هیأت میانجیگر عمان به همراه مذاکره‌کننده ارشد دولت نجات ملی یمن، وارد صنعاء شد تا پس از دیدار با مقامات یمن در پایتخت این کشور، برای رایزنی با مقامات سعودی، عازم عربستان شود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۰ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 14
کد خبر: ۲۰۴۰۵۵

به گزارش راهبرد معاصر، ظهر امروز (پنجشنبه، ۱۴ سپتامبر)، منابع رسانه‌ای از ورود هیأت میانجیگر عمان به صنعاء به همراه «محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن تنها دو روز پس از سفر ناگهانی «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به مسقط خبر دادند.

 

«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، طی پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق)، ضمن آرزوی موفقیت برای تلاش‌های این هیأت و مذاکره‌کننده ارشد یمنی، نوشت: «ما ضمن استقبال از هیأت میانجی عمانی در صنعاء، محمد عبدالسلام رئیس هیأت ملی و عبدالملک العجری عضو این هیأت استقبال می‌کنیم و به آن‌ها می‌گوییم: خوش آمدید... ان‌شاءالله تلاشتان موفقیت آمیز خواهد بود».

 

وی توضیح داد: «سفر هیأت میانجیگر عمانی به همراه هیأت ملی یمنی مسئول مذاکره با کشورهای متجاوز و جامعه بین‌المللی که مأموریت اصلی آن است، در چارچوب تکمیل تلاش‌ها و میانجیگری عمان در دستیابی به صلح عادلانه است..این هیأت عمانی و هیأت ملی، امروز صنعاء را با هواپیمای عمانی به مقصد عربستان سعودی ترک خواهند کرد تا دیدارهای پیشین را که بیش از یک بار در مسقط با هیأت سعودی و پیش از آن در صنعاء صورت گرفته و نیز سفر هیأت سعودی در ماه رمضان گذشته که یک سفر از پیش اعلام شده بود، تکمیل کنند».

 

القحوم ضمن ابراز خوش‌بینی از موفقیت‌ میانجیگری‌ و تلاش‌های عمان برای تحقق صلح در یمن، افزود: «سفر هیأت ملی و میانجی عمانی به عربستان سعودی در همین چارچوب است. در میان موضوعاتی که با تلاش و میانجیگری عمانی‌ها با سعودی ها مورد بحث قرار می‌گیرد، پرونده‌های انسانی در اولویت هستند که مهمترین آن پرداخت حقوق کارمندان در سراسر جمهوری یمن، بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر، آزادی تمامی اسرا و بازداشت‌شدگان، خروج نیروهای خارجی و بازسازی یمن تا دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع هستند».

 

محمد عبدالسلام پیشتر تاکید کرده بود: «اگر روند مذاکرات، با اجرای بندهای مربوط به امور انسانی آغاز نشود، نمی‌توان به نیت مثبت طرف آخر پی برد. باید این امر با بهبود بخشیدن به وضعیت فرودگاه، بندرها و برداشتن بسیاری از موانع آغاز شود زیرا محاصره هنوز در همه سطوح برقرار است».

 

سفر امروز هیأت میانجیگر عمان به همراه هیأت مذاکره‌کننده یمنی از مسقط به صنعاء، در حالی صورت می‌گیرد که دو روز پیش، ولی‌عهد سعودی در پایان سفر سه روزه به هند، در سفری اعلام نشده و اختصاصی وارد مسقط شد و منابع رسانه‌ای اعلام کردند که وی برای دیدار با «هیثم بن طارق» سلطان عمان به این کشور سفر کرده است.

 

اما برخی منابع غیررسمی از دیدار احتمالی او با محمد عبدالسلام و تلاش برای پایان دادن حالت نه جنگ و نه صلح در یمن خبر دادند. «سیف الحاضری» از رهبران حزب «الاصلاح» یمن به نقل از منابع دیپلماتیک در خصوص سفر اعلام نشده بن سلمان به مسقط گفت: انتظار می‌رود که بن سلمان با هیأت صنعاء مقیم در مسقط نیز دیدار داشته باشد.

 

در حالی که صنعاء، این خبر را تایید یا رد نکرد، «علی محسن الاحمر» معاون رئیس جمهور دولت مستعفی یمن نیز در این میان، مدعی دیدار بن سلمان با محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله و مسئول مذاکرات دولت نجات ملی یمن در جریان سفر به عمان شد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده