به گزارش راهبرد معاصر ، علیرضا معاف عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در چهارمین دوره نهمین طرح ضیافت رضوی گفت: به فرموده خداوند، اقامه کنندگان عدل، خود مردم هستند و انبیا با کار گفتمانی خود صرفا زمینههای اجتماعی برای اقامه عدل توسط مردم را ایجاد میکنند.
وی با تاکید براینکه مطالبه عدالت باید از روی دانش و آگاهی باشد نه صرفا هیجانات ناپایدار، افزود: اولین گام در عدالتخواهی این است که بدانیم طرف حساب ما در این عدالتخواهی کیست؟ رهبر معظم انقلاب در این باره معتقدند عدالتخواهی حتیالامکان مصداقی نباشد، اما اگر مصداقی هم شد دقیقا بدانید چه میخواهید و از چه کسی.
* عدالتخواهی متوجه چه کسانی باشد؟
معاف چهارضلعی اشراف، اسراف، اتلاف و اتراف را هدف موج عدالتخواهی معرفی و تصریح کرد: اشراف یا همان جریان نوکیسه بیظرفیت، دچار سه ایراد هستند؛ اسراف (مصرف بیش از حد نیاز)، اتلاف و تبذیر (بد استفاده کردن در محدوده نیاز) و اتراف (خوشگذرانی عیاشانه و بیش از حد نیاز).
* در زمین ناامیدان و غرب باوران عدالتخواهی نکنیم
این استاد دانشگاه ادامه داد: دیگر مقتضی عدالتخواهی ذیل بیانیه گام دوم، عدالتخواهی در فرامتن(context) است که باید دقت کنیم فرامتن ما یأس است یا امید؟ درباره شرایط کنونی کشور دو رویکرد وجود دارد که با هم نبرد سهمگین سیاسی، فرهنگی و رسانهای دارند؛ رویکرد اول هم در سطح عمومی و هم نخبگانی معتقد است مسیر طی شده ۴۰ساله ناکارآمد، ناموفق و آشفته بوده و رویکرد دوم میگوید در کشور مشکل و نگرانی و چالش داریم اما بنبست نداریم.
رئیس مرکز مطالعات راهبری ژرفا افزود: غرب باوران به شدت معتقد به روایت اول هستند و به اشکال مختلف این روایت را بازتولید میکنند و القا میکنند کشور به بنبست رسیده است، در حالی که خودشان به بنبست رسیدهاند؛ حال آنکه خردمندان انقلابی رویکرد دوم را دارند و معتقدند با همه مشکلات و کاستیها، سرمان پایین نیست و شرمنده نیستیم چون راه طی شدهمان، پرافتخار و پیشرفتها قابل اثبات است.
* طلبکاران وضعیت کنونی، خودشان متهمان این وضعیتاند
معاف، ناامید کردن امیدها را از صفات منافقان برشمرد و گفت: جالب اینجاست که طلبکاران این وضعیت که از همه بیشتر گلایه دارند، خودشان متهم ایجاد این وضعیت هستند؛ مقتضی عدالتخواهی این است که در زمین جریان اول عدالتخواهی نکنیم، چرا که این کار خودش ظلم است.
* ثروت و تلاش اقتصادی در اسلام، محترم است
وی با بیان اینکه ثروت و تلاش اقتصادی در اسلام، محترم است، خاطرنشان کرد: ما کوثر را قبول داریم، ولی تکاثر و تفاخر را نه؛ کسی که با زحمت خودش پولدار شود، هرگز اسراف نمیکند و میتواند خارج از پستهای حکومتی در چارچوب قوانین هر طور میخواهد از ثروتش استفاده کند، ولی اگر خلاف ضوابط و قوانین عمل کرد، چه در حکومت باشد چه نباشد باید با او مقابله کرد، چرا که در طبقات پایین جامعه، اثرات سوء و نابههنجار میگذارد.
وی با اشاره به اینکه فقر را بهصورت مطلق نمیشود از بین برد ولی مسئولان باید طوری زندگی کنند که فقرا بتوانند فقر را تحمل کنند، درباره ضوابط و چرایی عدالتخواهی اظهار کرد: پستهای حکومتی صرفا فرصتی برای خدمت به مردم است نه سفره ریاست و قدرتطلبی؛ لذا اینکه رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم بر جوانگرایی تاکید میکنند، منظور جوانگراییای است که منجر به ظلم و رانت و باندبازی مجدد نشود؛ جوانانی که مؤمن، متخصص، کارآمد، انقلابی و امانتدار باشند.
* عدالت را عادلانه مطالبه کنید
معاف مطالبه عادلانه را نخستین ضابطه عدالتخواهی برشمرد و گفت: عدالت از مفاهیمی است که اگر همهجانبه و متوازن مطالبه نشود، به ضد خود بدل میشود؛ عدالت فقط عدالت اقتصادی نیست، بلکه در همه ابعاد باید عدالت باشد؛ عدالت علمی، فرهنگی، اجتماعی، عدالت داخلی، عدالت بینالمللی (مبارزه با ظالم در هر جای دنیا)، عدالت فردی(تقوا).
وی، مبارزه با سه ضلعی فقر و فساد و تبعیض را دومین ضابطه عدالتخواهی دانست و افزود: اصولا ریشه فقر بیبرنامگی و سوء تدبیر است؛ بنابراین برای مبارزه با فقر باید تدبیر و برنامه داشت و زمامداران موظفند داراییهای عمومی را بازتولید و بازتوزیع کنند. زمانی میتوان گفت رفع تبعیض شده است که همه مردم از حقوق اولیه یعنی آب، غذا، پوشاک، مسکن، مرکب، ازدواج، امکان تشرف حج و پسانداز برخوردار باشند.
* در ایران فساد سیستمی نداریم
این استاد دانشگاه فساد را به معنای نابهسامانی دانست و یادآور شد: سه نوع فساد موردی، شبکهای و سیستمی وجود دارد که نوع سوم در ایران وجود ندارد، زیرا اولا فساد سیستمی قابل مبارزه نیست و همه از اصلاح آن ناامیدند، در حالیکه ما شاهد مبارزه بافساد در کشور هستیم. دوما فساد سیستمی دو بخش اداری و اقتصادی دارد که شاخص فساد اداری ارتشاء و شاخص فساد اقتصادی اختلاس است که این دو شاخص طبق آمار جهانی در ایران بهصورت موردی یا شبکهای هستند.
معاف اضافه کرد: سومین دلیل سیستمی نبودن فساد این است که در کشور ما فساد منکر و قبیح است و مخفیانه انجام میشود، در حالی که در فساد سیستمی علنی فساد صورت میگیرد. دلیل چهارم این است که رأس سیستم(رهبری) نهتنها فاسد نیست، بلکه هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد ندارد.
* فساد شبکهای کجاست؟
وی با بیان اینکه فساد شبکهای نیز صرفا در بانکها و خصوصیسازیها وجود دارد، به جنگ روایتهای موجود از وضعیت کنونی کشور اشاره و تصریح کرد: ضعف ما در روایت واقعی اوضاع به حدی است که بهعنوان مثال در خارج کشور وقتی با فساد مقامات برخورد میشود، میگویند چه حکومت پاکدست و شجاعی، ولی در ایران گفته میشود «می بینید؟ همه مسئولان فاسدند».
معاون بسیج اساتید کشور ادامه داد: این معضل درباره انتخابات و نظارت شورای نگهبان نیز وجود دارد؛ در صورتی که ما ابتدا باید از خودمان بپرسیم چرا درست انتخاب نمیکنیم؟ اگر شورای نگهبان فقط صالحین را تایید کند که اصولا برگزاری انتخابات معنا ندارد. بنابراین شورای نگهبان نمیتواند بهجای ما کاندیداها را فیلتر و انتخاب کند.
* عدالت و مبارزه با فقر و فساد را گفتمان کنید تا مردم درست انتخاب کنند
معاف خطاب به دانشجویان یادآور شد: شما باید مردم را آگاه کنید تا بدانند به چه کسی رای بدهند؛ بهجای ادعای تقلب در انتخابات، باید عدالت و مبارزه با فقر و فساد را گفتمان کنیم، ولی متاسفانه جریان دانشجویی خواب و در رکود است.
رئیس مرکز مطالعات راهبری ژرفا تاکید کرد: کشور دست سلبریتیها نیست؛ فقط ما با مردم بلاغت نداریم، یعنی نمیتوانیم حرفهای خوب و منطقیمان را به مردم برسانیم. در مبارزه اگر نشانههای فساد را گم کنیم مفسدان را خوشحال کردهایم. بنابراین از اشتغال به حواشی، پرهیز کنیم تا عوامل اصلی مولد فقر و فساد گم نشوند.
این استاد دانشگاه به جوانان یادآور شد: مشکلات را با روشهای قانونی و استفاده از فرصت سیستمهای مردم سالارانه نظام بهصورت ریشهای حل کنید.
منبع : فارس