پایان طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران-راهبرد معاصر
مرز مهران آخر هفته مسدود است + جزئیات هشدار زرد هواشناسی در پی افزایش آلودگی هوا در ۶ استان فردا فعالیت نوبت صبح مدارس ۵ شهر غیرحضوری شد توضیحات مهم تامین اجتماعی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دمای این مناطق به ۸ درجه زیر صفر رسید | گرمترین نقطه ایران کجاست؟ شگرد مجرمان سایبری، سوءاستفاده از هویت دیگران یا تجارت سیاه هشدار هواشناسی مازندران؛ صیادی در خزر ممنوع رئیس سازمان غذا و دارو منصوب شد زنان در ایران بیشتر از مردان عمر می‌کنند | سن امید به زندگی در ایران به ۸۰ سال می‌رسد؟ آمار بالای گرایش پایه هفتمی‌ها به دخانیات | افزایش مصرف قلیان در بین دختران ۱۳ تا ۱۵ سال! شرور خیابان معیری تهران زمینگیر شد هوای تهران برای همه گروه‌های حساس ناسالم شد؛ ۱٠ نقطه در وضعیت قرمز تعداد بیماران مبتلا به ایدز در کشور اعلام شد؛ تفاوت قابل توجه تعداد مردان و زنان مبتلا به HIV فردا مدارس ۶ شهر غیرحضوری شد + جزییات  تردد در محور چالوس و آزادراه تهران - شمال ممنوع است

پایان طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران

طرح ترافیک فعلی شهر تهران برای 40 سال پیش است. قرار است بر اساس برنامه چهار ساله چهارم طرح ترافیک مورد بازنگری قرار گیرد. در صورتی که طرح جدید در سال جاری تصویب شد از سال آینده اجرایی خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 11
کد خبر: ۲۱۲۸۵۶

به گزارش راهبرد معاصر، محدوده طرح ترافیک قسمتی از شهر است که به منظور کاهش آلودگی هوا و دسترسی برخی از وسایل نقلیه ‌آلاینده به آن محدود یا ممنوع شده است. در تمام دنیا محدوده‌های طرح ترافیک وجود دارند و در کلانشهر تهران هم در بخش مرکزی طرح ترافیک اجرایی می‌شود.

 

طرح ترافیک فعلی برای 40 سال پیش است و قرار است تغییراتی در آن رخ دهد. شهرداری تهران مشاورینی برای این امر در نظر گرفته تا بتواند ترافیک و آلودگی هوا را در محدوده مرکزی شهر کنترل کنند.

 

تغییر طرح ترافیک در دستور کار است؛وضع مقررات جدید

محسن هرمزی معاون شهردار تهران تأکید دارد که طرح ترافیک تغییر می‌کند. گام‌های اولیه برای بهبود و مهار ترافیک را آغاز کرده‌ایم، اقداماتی صورت گرفته است و نقطه آغاز تحول در حمل و نقل عمومی است و درصدد هستیم تا سهم استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم و موضوع دیگری که برای این منظور در دست اجراست وضع مقررات جدید و تغییر در طرح ترافیک است.

 

ارائه پیشنهاد شورا برای تغییر طرح ترافیک

البته شورای شهر تهران هم برنامه‌ریزیی‌هایی برای تغییر طرح ترافیک دارد و پیشنهادی در این زمینه از سوی شورا به شهرداری تهران ارسال شده است. محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران به خبرنگار فارس گفت که ما پیشنهادات‌مان را به شورا در خصوص تغییر در طرح ترافیک اعلام کرده‌ایم و قرار است اقدامات کارشناسی صورت گیرد.

 

تردد 3 میلیون خودرو در تهران

کاهش ترافیک و آلودگی هوا در دستور کار مدیریت شهری است روزانه بیش از سه میلیون خودرو در شهر تهران فعال است که قرار است میزان تردد آنها به یک پنجم کاهش پیدا کند و شهرداری برای افرادی که کار ضروری دارند اجازه دارد که روزانه طرح ترافیک بفروشد البته قرار است محدودیت‌هایی هم برای تردد در رینگ مرکزی ایجاد شود. اگر میزان تردد خودروها در محدوده مرکزی کاهش یابد ترافیک و آلودگی هوا به حداقل می‌رسد. شورا پیشنهادات خود در این زمینه را به صورت مکتوب اعلام کرده است.

 

بازنگری در طرح ترافیک بر اساس برنامه چهارساله چهارم

جعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر به خبرنگار فارس در خصوص طرح ترافیک، گفت: طبق برنامه چهار ساله چهارم شهرداری موظف است طرحی را برای بازنگری در محدوده طرح ترافیک ارائه کند. طرح فعلی برای 4 دهه پیش است و تناسبی بین نیازها و محدودیت‌ها نیست. بنابراین درخواست کرده‌ایم که تمام ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد شاید محدوده افزایش یابد و یا اینکه تصمیمات جدیدی گرفته شود البته کار در شهرداری در حال اجراست و اگر در سال جاری طرح از سوی شهرداری ارائه و شورا تصویب کند و در سال آینده طرح ترافیک جدید اجرایی شود.

 

افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال/سالانه تعدادی از شهروندان تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند

بر اساس این گزارش، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی تهرانی‌ها است که سالیان سال است که شهروندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در نیمه دوم سال جاری به دلیل وارونگی دما شاخص آلاینده‌ها بالا می‌رود و شمار بیماران تنفسی هم افزایش می‌یابد. بیشترین علت زیاد شدن بیماران قلبی افزایش آلاینده دی‌اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است البته سالانه تعدادی از شهروندان تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

 

قانون هوای پاک تصویب شد اما به درستی اجرا نشد

برخی از کارشناسان تأکید دارند که زنگ خطر جدی آلودگی هوا در دهه 70 به صدا درآمد. قانون هوای پاک تصویب شد و برای بیش از 20 دستگاه وظایفی در نظر گرفته شد تا بتوانند این بحران را برطرف کنند اما متأسفانه این قانون به درستی اجرا نشد. یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است البته در سال جاری شهرداری تهران بودجه خوبی را برای حمل و نقل در نظر گرفته است. همچنین اخیراً سفری مدیریت شهری به چین داشته و قرارداد 791 واگن بسته شده با ورود واگن‌های جدید میزان جابه‌جایی مسافر افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که حمل و نقل عمومی تقویت شود شهروندان به جای استفاده از خودروی شخصی به سمت حمل و نقل عمومی روی می‌آورند و به این ترتیب آلودگی هوا و ترافیک تا حدودی کاسته می‌شود.تغییر طرح ترافیک هم در دستور کار است و شهرداری تهران در حال بررسی کارشناسی موضوع است./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده