توافق محرمانه برخی رهبران ناتو برای برکناری زلنسکی-راهبرد معاصر

توافق محرمانه برخی رهبران ناتو برای برکناری زلنسکی

عدم توانایی ادامه درگیری و تضعیف روحیه اوکراینی‌ها، دفع حملات پهپادی به مسکو، امیدواری زلنسکی به دریافت کشتی جنگی، مشکلات اوکراین به دلیل بسته شدن مرز لهستان، تاکید آلمان بر ادامه حمایت از کی‌یف و کاهش ذخایر تسلیحاتی غرب، از رویدادهای مهم جنگ هستند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 26
کد خبر: ۲۱۵۳۹۲

به گزارش راهبرد معاصر، "داگلاس مک گرگور"، مشاور سابق رئیس پنتاگون، در مصاحبه‌ای فاش کرد که برخی رهبران کشورهای عضو ناتو از ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین خواسته‌اند تا برای دست یابی به صلح پست خود را ترک کند.

 

این کارشناس آمریکایی گفت: «فکر می‌کنم در گفت‌وگوهای خصوصی به او (زلنسکی) گفته می‌شود که همه چیز تمام شده و او باید با عزت نفس سمت ریاست جمهوری را ترک کند.»

 

مک گرگور با اشاره به اینکه زلنسکی مایل به این کار نیست، یادآور شد که غرب قصد دارد فردی را جایگزین رئیس جمهور فعلی اوکراین کند که بتواند مذاکرات صلح با روسیه را آغاز کند. مشاور سابق پنتاگون افزود: «این شخص (سرپرست جدیدی که غرب انتخاب می‌کند) بر سر میز مذاکره خواهد نشست و درباره پایان دادن به درگیری با روس‌ها گفتگو خواهد کرد.»

 

وی تاکید کرد که در ایالات متحده تعداد افرادی که طرفدار پایان دادن به درگیری اوکراین هستند، روز به روز بیشتر می‌شود.

 

ری مک گاورن، تحلیلگر سابق سیا نیز ابراز عقیده کرد که دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس در جریان سفر اخیر خود به کی‌یف، ولادیمیر زلنسکی را مجبور کرده تا با روسیه صلح کند، به ویژه، او را تهدید کرد که تامین امنیت شخصی رئیس جمهور اوکراین متوقف خواهد شد. وی تأکید کرد: «انگلیسی‌ها در واقع کنترل امنیت زلنسکی را بر عهده دارند <...> کامرون احتمالاً می‌تواند بگوید که دیگر پولی نیست و باید محافظانی که در اختیار او قرار داده‌اند را فراخوانی کند».

 

در این رابطه نیکولای آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین نیز روز گذشته در مصاحبه با روزنامه "ایزوستیا"، با اشاره به این واقعیت که مقامات کی‌یف دست نشانده غرب هستند، گفت: «در واقع این آمریکایی‌ها هستند که دستور میدهند تا آخرین فرد اوکراینی بجنگید یا مذاکرات را متوقف کنید.»

 

به گفته وی، کی‌یف برای آغاز مذاکرات صلح منتظر موافقت غرب خواهد بود.اگر آمریکایی‌ها اجازه مذاکرات صلح را بدهند، چنین مذاکراتی انجام می‌شود و اگر نه، درگیری را ادامه می‌دهند.

 

علاوه بر این، نخست وزیر سابق اوکراین یادآور شد که ولادیمیر زلنسکی در هر لحظه می تواند سندی امضا کند که فرمان ممنوعیت مذاکره با روسیه را لغو کند و این کار در عرض چند دقیقه انجام خواهد شد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده