گروسی: دوران اجماع قدرت‌های بزرگ علیه ایران به پایان رسیده و احتمالاً تا مدت‌های مدید باز نمی‌گردد اعتراض بقایی به اعتراف دبیرکل ناتو به همکاری با آمریکا و اسرائیل در جنگ با ایران / ناتو باید بابت همه پیامد‌های این جنگ تجاوزکارانه پاسخگو باشد ادعای ترامپ درباره بمباران مدرسه میناب: کار آمریکا نبوده! سنای آمریکا نظر ترامپ را جلب کرد / عقب نشینی از بررسی قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران هشدار جدی نیروی دریای سپاه درباره تردد شناور‌ها در تنگه هرمز / فقط عبور از این مسیر‌ها مجاز است سنتکام مدعی کشته شدن یکی از رهبران داعش در سوریه شد پایان دادگاه نتانیاهو بعد از ۹۸ جلسه سخنگوی هیئت مذاکره کننده در واکنش به ادعا‌های روبیو: صلح واقعی با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد قالیباف: کشور‌های غرب آسیا و اسلامی باید نظم جدیدی را متکی بر ظرفیت‌ها، منابع و مردم خود بنا کنند عراقچی همتای عربستانی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات قرار داد آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت قالیباف با علی‌اف دیدار کرد ترامپ: ایران خبر داد که از تنگه هرمز عوارض نمی‌گیرد ادعای وزیر جنگ اسرائیل درباره ادامه حضور در لبنان: آمریکا هم بخواهد عقب‌نشینی نمی‌کنیم المیادین به نقل از مقام کاخ سفید: قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ به رئیس‌جمهور ارائه نمی‌شوند و قدرت قانونی ندارند

نامه‌های ایران به رئیس شورای امنیت و گوترش در محکومیت ادعاهای بی‌اساس رژیم صهیونیستی

نامه‌های ایران به رئیس شورای امنیت و گوترش در محکومیت ادعاهای بی‌اساس رژیم صهیونیستی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با ارسال دو نامه به رئیس شورای امنیت و گوترش در رد اتهامات بی‌اساس رژیم صهیونیستی، خواستار جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی این رژیم از قطعنامه ۲۲۳۱ شد و گفت که رژیم اسرائیل به دنبال سرپوش گذاشتن بر اقدامات تروریستی خود در منطقه است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 05
کد خبر: ۲۱۶۹۶۴

به گزارش راهبرد معاصر. سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک با ارسال دو نامه به رئیس شورای امنیت این سازمان و دبیرکل سازمان ملل متحد ادعاهای بی‌اساس رژیم صهیونیستی علیه ایران درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و همچنین اوضاع غزه را رد کرد.

 

* جلوی سوءاستفاده احتمالی رژیم اسرائیل از قالب قطعنامه ۲۲۳۱ را بگیرید

در پی ادعاهای بی‌اساس نماینده رژیم صیونیستی در نامه اخیرش به رئیس شورای امنیت، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به رئیس شورای امنیت و همچنین دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت.

 

این نامه که در پاسخ به نامه‌های مورخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ نماینده رژیم اسرائیل خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۳/۹۲۸- S/۲۰۲۳/۹۲۹) تهیه شده است، آمده است: نماینده رژیم اسرائیل در این نامه‌ها بار دیگر با توسل به اکاذیب و انتشار اطلاعات نادرست، اتهامات غیرمستند علیه جمهوری اسلامی ایران را با ادعای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) مطرح کرده است.

 

در نامه ایروانی آمده است: مایلم تأکید کنم که جمهوری اسلامی ایران پیوسته به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) پایبند بوده و در اجرای تعهدات خود ذیل این قطعنامه ثابت‌قدم است. بر این اساس، ادعاهای مطرح شده در نامه‌ها کاملاً بی اساس و به صراحت مردود است.

 

این نامه می‌افزاید: باعث شگفتی است که رژیم آپارتاید و اشغالگر اسرائیل به طور مداوم هنجارها و اصول بسیار اساسی و ثابت حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد و قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا می‌گذارد، در عین حال ایران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متهم می‌کند.

 

ایروانی در این نامه با بیان اینکه با توجه به سوابق گذشته رژیم اسرائیل، بر کسی پوشیده نیست که این رژیم بار دیگر به دنبال سوءاستفاده از قالب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و گزارش دبیرکل سازمان ملل بوده است، عنوان کرده است: این سوءاستفاده تلاشی مداوم برای پیشبرد اتهامات بی اساس علیه ایران است که همگی ناشی از اهداف سیاسی رژیم است. در نتیجه، این ادعاهای بی اساس سیاسی هم فاقد پایه قانونی و اعتبار هستند.

 

این دیپلمات ارشد ایرانی در این نامه از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته که به طور جدی به مأموریت خود که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده است پایبند باشد و از هرگونه سوءاستفاده احتمالی رژیم اسرائیل از قالب قطعنامه ۲۲۳۱، به‌ویژه با توجه به شرایط برجام پس از ۱۸ اکتبر جلوگیری کند.

 

* تلاش رژیم صهیویستی برای نادیده گرفتن مسؤولیت خود در قبال جنایات جنگی‌اش در غزه

ایروانی همچنین در نامه‌ دیگری به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل ادعاهای بی‌اساس نماینده این رژیم به رئیس شورای امنیت درباره اوضاع کنونی در فلسطین را رد کرد.

 

در این نامه آمده است: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه ادعاهای بی اساس و ارجاعات ناروا در نامه مورخ ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳ نماینده رژیم اسرائیل خطاب به رئیس شورای امنیت را رد می‌کند. رژیم اسرائیل به دنبال توجیه و سرپوش گذاشتن بر نقض مستمر قطعنامه ۱۵۵۹ (۲۰۰۴) و ۱۷۰۱ (۲۰۰۶)، تجاوزات نسل کشی خود به مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری و اقدامات اخلالگرانه، شرورانه و تروریستی خود در منطقه است. بر این اساس، تلاش‌های آن برای انداختن تقصیر به گردن ایران کاملاً بی‌اساس و فاقد هرگونه مبنای قانونی است.

 

در نامه سفیر و نماینده دائم ایران به رئیس شورای امنیت سازمان ملل بیان شده است: اتهامات بی اساس نمایندگان رژیم اسرائیل در جلسه توجیهی علنی شورای امنیت در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ تحت عنوان وضعیت خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین علیه کشورم را رد و محکوم می‌کنم. ایران انتشار ادعاهای بی اساس رژیم اسرائیل را چیزی جز تلاشی مذبوحانه برای نادیده گرفتن مسؤولیت خود در قبال جنایات جنگی، نسل کشی و جنایات علیه بشریت که در فلسطین اشغالی مرتکب شده است، نمی‌داند./ فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار