به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد رضا رحمانی مدیر هلدینگ پروژه های راه وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در نشست خبری امروز خود گفت: روند اجرای پروژه تکمیل مصلی به خوبی در حال انجام است و کندی پیشرفته این پروژه به دلیل تخصیص منابع مالی و اعتباری بود که مقرر شده بود بخشی از منابع از طریق شهرداری تخصیص یابد و بخش دیگری از منابع از طریق وزارت راه و شهرسازی تامین شود.
او افزود: هلدینگ راه و شهرسازی در بخش های مختلف از جمله راه آهن، مترو، بیمارستان، بزرگراه، مسکن و ابنیه خاص فعالیت دارد.
رحمانی با اشاره به اینکه در سال های گذشته بیش از ۱۲۰۰ پروژه را به اتمام رسانده ایم افزود: امروز در ۱۳۱ پروژه فعالیت داریم.همچنین طی یکسال اخیر ۴۹ پروژه تکمیل و تحویل شده است.
وی با اشاره به این که توسعه شبکه های حمل و نقل یکی از مولفههای مهم اقتصاد در کشور است، افزود: در حوزه مترو در ۹ کلانشهر در حال فعالیت هستیم که به عنوان نمونه مترو پرند پس از سالها بلاتکلیفی هفته گذشته به بهرهبرداری رسید. این پروژه از طریق مولدسازی (واگذاری زمین به قرارگاه و فروش به مردم) تکمیل و افتتاح شد.این یک تصمیم خوب بود که توسط دولت سیزدهم اتخاذ شد.
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا، گفت: امسال ۳.۸ مترو و دو ایستگاه در شهر تهران ساخته و افتتاح شد. امیدواریم با تامین قطار مترو قم تا پایان سال تست گرم این پروژه را انجام دهیم.
رحمانی با اشاره به بومی سازی ریل سوم برق رسان در کشور( مترو پرند) گفت: حدود ۳۳۸ کیلومتر مترو در ۹ کلانشهر کشور در دست ساخت است.
وی با یادآوری اینکه با برنامه توسعه وزارت راه و شهرسازی به توسعه فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) وارد شده ایم، اضافه کرد: در این پروژه به صورت مشارکتی با یک شرکت چینی همکاری خواهیم داشت. کار اجرایی پروژه شروع شده و فاز یک یعنی تکمیل باندهای موجود و روشنایی به بهرهبرداری می رسد.
وی با اعلام اینکه طراحی اولیه ترمینال ۴۱۰ هزار مترمربعی فرودگاه انجام شده است، اظهار کرد: با طراحی صورت گرفته، زیرساخت فرود بزرگترین هواپیماهای دنیا در فرودگاه فراهم می شود، علاوه بر این قطار سریعالسیر نیز از فرودگاه امام عبور خواهد کرد.
رحمانی بیان کرد: با ساخت فرودگاه ظرفیت جابجایی مسافر در سال ۱۴۰۵ به ۳۵ میلیون نفر افزایش می یابد، یادآور شد: حدود ۴۸۰۰ کیلومتر خط آهن یا ساخته شده یا در دست ساخت است. حمل و نقل ریلی می تواند نقش ویژه ای را در ترانزیت کالا از شرق به غرب دنیا بر عهده داشته باشد.
مقام مسئول قرارگاه خاتم در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت خط آهن چابهار-زاهدان گفت: این پروژه تا سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته و حدود ۶۰ درصد این پروژه در منطقه کوهستانی است و با تامین منابع مالی به پیشرفت ۶۷ درصدی رسیده است. طی سال های اخیر تلاش کردهایم مسیرهای بحرانی پروژه از جمله تونل ها را بسازیم.
رحمانی یاد آور شد: امروز تونل حفاری نشده در خط آهن چابهار-زاهدان نداریم، وحدود 12 کیلومتر پل در پروژه مذکور داریم.
وی گفت: در صورتی که شرایط تورم کشور تغییر نکند حدود ۵۰۰ میلیون یورو برای تکمیل پروژه اعتبار نیاز است.در صورت تامین این منابع مالی تا پایان سال آینده می توانیم این خطآهن را به اتمام برسانیم.
وی در خصوص آخرین وضعیت خط راه آهن رشت-آستار و حضور قرارگاه در این پروژه گفت: در این پروژه با دولت قرارداد داریم و در سنوات گذشته قرار بود با وام آذربایجان پروژه ساخته شود. هم اکنون روس ها به شدت پیگیر سرمایه گذاری در این طرح هستند و با توجه به وجود مجموعههای توانمند، قرارگاه این پروژه را می سازد./باشگاه خبرنگاران جوان