بازدهی ۱۴ درصدی طلای جهانی در سال ۲۰۲۳-راهبرد معاصر

بازدهی ۱۴ درصدی طلای جهانی در سال ۲۰۲۳

انس جهانی طلا در سال 2023 میلادی به رکورد تاریخی 2149 دلاری دست یافت. برآیند معاملات این فلز گران‌بها در سال جاری، رشد بیش از 13 درصدی ارزش انس در برابر دلار آمریکا بود. چرخش‌ سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و تنش‌های ژئوپلتیک در سطح دنیا، تاثیرگذارترین اتفاقات سال میلادی بود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - 2023 December 27
کد خبر: ۲۲۰۶۸۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از صعودی که طلا در سه ماهه چهارم سال 2022 تجربه کرد، قیمت انس طلا در آغاز سال 2023 به افزایش خود ادامه داد. پس از ثبت رشدهای چشمگیر در ماه مارس، طلای جهانی در سه ماهه سوم قبل از ثبت رکورد جدید بالای 2100 دلار در اوایل دسامبر، کاهش یافت.

طلا در آستانه سال 2024 با یک ریسک دو طرفه مواجه است. تصمیمات سیاست پولی فدرال رزرو، وضعیت اقتصاد جهانی و تحولات ژئوپلیتیکی می‌تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد طلای جهانی در سال جدید تأثیر بگذارد.

 روزهای پایانی سال 2022 با امیدواری بازارها نسبت به سبک شدن سایه رکود همراه بود. با چرخش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده و تداوم این روند کاهشی در اواخر 2022 و آغاز 2023، انس طلا موفق به ثبت رشد 6 درصدی در پایان ژانویه شد.

همزمان با شتاب منفی کاهش تورم در هفته‌های ابتدایی سال 2023، انس طلای جهانی در یک فشردگی قرار گرفت. در این فاز، سرمایه گذاران تصمیم گرفتند در انتظارات خود از تصمیمات و سیاست های فدرال رزرو تجدید نظر کنند.

در مارچ، ظرف پنج روز سه بانک کوچک تا متوسط در آمریکا (بانک سیلیکون ولی-سیلور گیت و سیگنچر) ورشکسته شدند. بحران بخش بانکی آمریکا، باعث تقویت طلای جهانی در برابر دلار شد به همین واسطه بود که انس برای اولین بار در سال 2023 بر فراز ارتفاع 2000 دلاری قرار گرفت.

در مقابل، واکنش سریع فدرال رزرو و رگولاتورها به بحران بانکی با ایجاد برنامه تامین مالی بانکی یا BTFP باعث کاهش پرشتاب تنش در بازارهای مالی شد و انس طلای جهانی از روند صعودی ماهانه خود عقب‌نشینی کرد و در ماه آوریل رشد کمی را تجربه کرد.

در این مقطع، با انتشار داده‌های CPI ثابت شد که تورم در اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه دوم سال، بیش از آنچه تصور می‌شد، چسبنده است. این در حالی بود که شرایط بازار کار نسبتاً انقباضی بود.

 در پاسخ، فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره ادامه داد. بانک مرکزی ایالات متحده در هر یک از سه جلسه اول سال، نرخ بهره را 25 واحد پایه (bps) افزایش داد و نرخ بهره را از 4.25 درصد تا 4.5 درصد به 5 درصد تا 5.25 درصد افزایش داد. در بحبوحه کاهش ترس از گسترده‌تر شدن ناآرامی بانکی، بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا افزایش یافت و بازدهی طلا در ماه های می و ژوئن، منفی شد.

پس از توقف در ماه ژوئن، فدرال رزرو مجدداً نرخ بهره را 25 واحد افزایش داد. این نرخ در ماه جولای به 5.25 درصد - 5.5 درصد رسید. همچنین فدرال رزرو از بستن درها برای انقباض بیشتر خودداری کرد چرا اقتصاد آمریکا با سرعتی بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، رشد کرد و افزایش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی به طور مداوم بیش از انتظارات ظاهر می‌شد. انس جهانی طلا در پایان تابستان تحت فشار نزولی قرار گرفت و در یک دوره دو ماهه از آگوست تا پایان سپتامبر بیش از 6 درصد سقوط کرد.

 در سه ماهه سوم سال 2023، نشانه‌های رو به رشد نرم شدن در بازار کار ایالات متحده و کاهش فشارهای قیمتی به فدرال رزرو اجازه داد تا از تشدید سیاست‌های انقباضی خودداری کند. سیاست‌گذاران تمایلی به اشاره به چرخش سیاست نداشتند، اما طلای جهانی دوباره قدرت خود را به دست آورد.

در همین حال، پس از اعلام وضعیت آماده باش برای جنگ و آغاز عملیات ضدتهاجمی در نوار غزه در پاسخ به حمله غافلگیرانه حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر که منجر به کشته شدن غیرنظامیان و گروگان‌گیری شد، جریان‌های محافظه‌کار بر بازارهای مالی تسلط یافتند. طلا با تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی پرواز کرد و بیش از 7 درصد به صورت ماهانه افزایش یافت.

 

از آنجا که فعالان بازار به طور فزاینده‌ای متقاعد شدند که فدرال رزرو به پایان چرخه انقباض خود رسیده است، طلا روند صعودی خود را در نوامبر افزایش داد. هنگامی که انس جهانی طلا بر فراز ارتفاع دو هزار دلاری ایستاد، این فلز گران‌بها در کانون توجه خریداران تکنیکالیست قرار گرفت. این موضوع به انس جهانی طلا کمک کرد تا به بالاترین سطح برسد.

خبر حمله یمن به سه کشتی تجاری در دریای سرخ و پس از آن، یک کشتی جنگی آمریکایی با سرنگونی سه هواپیمای بدون سرنشین در 10 دسامبر، سوخت رالی تازه انس را تامین کرد. این تحول، نگرانی‌ها را نسبت به تبدیل شدن درگیری اسرائیل و حماس به یک بحران گسترده در خاورمیانه تشدید کرد و طلا در معاملات آسیایی 11 دسامبر به بالاترین سطح تاریخ 2149 دلار رسید.

با این وجود، پس از آن، انس جهانی طلا به شدت عقب‌نشینی کرد و به زیر 2000 دلار کاهش یافت. روزهای بعد، تغییر لحن فدرال رزرو در اواسط دسامبر سال 2023 بر دلار تاثیر منفی گذاشت و به انس جهانی طلا کمک کرد تا جای پای خود قبلی خود را در سطوح بالا پیدا کند.

در نهایت نیز طلا امروز و در آخرین ساعات معاملاتی سال 2023، به 2078 دلار رسیده است./تجارت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده