دستاورد سفر رحمانی فضلی به قرقیزستان چیست؟-راهبرد معاصر
رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه جلیلی:‌ خون اسماعیل هنیه مهر پایانی بر عمر رژیم صهیونیستی است دولت برای شهادت «اسماعیل هنیه» ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

دستاورد سفر رحمانی فضلی به قرقیزستان چیست؟

وضع توافقنامه امنیتی و پلیسی میان تهران و بیشکک در زمینه مبارزه با تروریسم و مقابله با ترانزیت مواد مخدر را می توان مهمترین دستاورد سفر چند روزه ی وزیر کشور به قرقیزستان دانست.
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 14
کد خبر: ۲۲۱۹۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ منطقه ی آسیای مرکزی و قفقاز دارای اشتراکات وسیع فرهنگی، زبانی و مذهبی با ایران است. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایران و ترکیه تلاش نمودند گوی سبقت را در نفوذ در این منطقه حیاتی از یکدیگر بربایند. سفر اخیر رحمانی فضلی به قرقیزستان بدلیل اهمیت ژئوپلتیک این کشور در منطقه و نزدیکی به روسیه و چین و همچنین مهار تروریسم از اهمیت فزاینده ای برخوردار است.

 

در همین زمینه عبدالرضا رحمانی فضلی و وزیر کشور قرقیزستان عصر پنجشنبه  دیدار و گفت وگو کردند. در این دیدار، ضمن ابراز آمادگی کامل دو طرف برای تقویت تعاملات در زمینه تامین امنیت، درباره تلاش‌های ۲ کشور برای حفظ ثبات منطقه ای، مبارزه با قاچاق موارد مخدر، افراط گرایی و دیگر موضوعات مورد نظر، تبادل نظر شد.

 

گفت وگو در خصوص مبارزه با گروه‌های افراطی و مجرمان بین‌المللی، قاچاقچیان و تامین امنیت در مرزها از دیگر موضوعاتی است که در دیدار وزیران کشور ایران و قرقیزستان مطرح شد.

 

دیدار با نخست وزیر قرقیزستان

عبدالرضا رحمانی فضلی در ادامه سفر خود به قرقیزستان با محمد ابوالقاضی اف نخست وزیر این کشور ملاقات کرد.

 

ابوالقاضی اف در این ملاقات با قدردانی از همکاری های ایران با این کشور، به سابقه روابط دوکشور اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های اقتصادی فراوان موجود، روابط دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی باید ارتقا یابد.

 

رحمانی فضلی وزیر کشورمان در این دیدار با اشاره به ملاقات با وزیر کشور قرقیزستان و امضای موافقتنامه با این کشور درخصوص مسائل امنیتی و پلیسی، خواستار همکاری بیشتر در این زمینه و دیگر موضوعات مورد علاقه دو طرف شد.

 

نخست وزیر قرقیزستان همچنین با اشاره به قطع پروازهای مستقیم بین دو کشور تاکید کرد برای رفت وآمد آسانتر تجار و بازرگانان از اتباع دوکشور، نیاز است پرواز مستقیم بین ایران و قرقیزستان انجام شود.

 

وی با توجه به تحریم های علیه ایران اعلام کرد، مخالف تحریم ها هستیم و معتقدیم این تحریم ها نه تنها به ضرر جمهوری اسلامی ایران است بلکه مشکلاتی برای کشورهای دوست ایران فراهم می آورد.

 

رحمانی فضلی وزیر کشورمان در این دیدار با تشکر از همکاری خوب دو کشور، روابط دو کشور به ویژه در زمینه اقتصادی و فرهنگی را بسیار مهم ارزیابی کرد و خواستار افزایش این سطح روابط در سال های آینده شد.

 

وزیر کشور با اشاره به امضای موافقت نامه امنیتی انتظامی بین دو کشور، برای ارتقای روابط اقتصادی، فرهنگی، تبادل اطلاعات و همچنین همکاری های پلیسی بین دوکشور اعلام آمادگی کرد.

 

رحمانی فضلی با بیان اینکه افراطی گری، تروریسم و خشونت در منطقه از سوی امریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورها حمایت می شود، گفت: این کشورها پول، سلاح و اطلاعات در اختیار آنان قرار می دهند.

 

وی افزود: امریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال منافع خود بوده و برای منطقه کاری نمی کنند.

 

وزیر کشور با تاکید براینکه صلح و امنیت منطقه به روابط خوب کشورهای منطقه بستگی دارد و صیانت از امنیت باید توسط کشورهای منطقه انجام شود، اظهارداشت: همکاری های منطقه ای در میان کشورهای منطقه باعث می شود صلح و امنت پایدار در منطقه شکل بگیرد.

 

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: ۴۰ سال است امریکا، جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است و با وجود توافقات صورت گرفته در برجام،   این کشور به تعهد ات خود پایبند نبوده است.

 

وی امریکا را غیرقابل اعتماد خواند و ادامه داد: امریکا به دنبال ایجاد اختلاف در دنیای اسلام است. درحالی که ما سعی می کنیم صلح وحدت و امنیت در منطقه به صورت پایدار وجود داشته باشد. و نقشی که امریکا در منطقه دارد اختلاف افکنی است.

 

رحمانی فضلی با تاکید بر ضر ورت برگزاری کمیسیون مشترک بین دوکشور، همکاری های بین استان ها را بسیار موثر دانست و تصریح کرد: انتقال تجربیات، آموزش و تعاملات فرهنگی با توجه به اشتراکات فرهنگی دو کشور در اولویت قرار دارد.

 

وی ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور و معاون اول ریاست جمهوری به نخست وزیر قرقیزستان از طرف آقای جهانگیری برای سفر به ایران از ایشان دعوت کرد که نخست وزیر  قرقیزستان هم با قدردانی، دعوت را پذیرفت و ابراز امیدواری کرد در آینده ای نزدیک به ایران سفر کند.

 

مبارزه با مواد مخدر

وزیر کشور با بیان اینکه، جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و اقدامات بسیار گسترده‌ای در این زمینه انجام داده است، گفت: ایران علیرغم عدم دریافت کمک های بین المللی، همچنان به مبارزه با مواد مخدر ادامه داده است.

 

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در ادامه سفر خود به قرقیزستان از سرویس ملی مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان بازدید کرد.

 

در این بازدید رحمانی فضلی در گفتگو با رئیس سرویس مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و اقدامات بسیار گسترده ای در این زمینه انجام داده است و علیرغم عدم دریافت کمک های بین المللی، همچنان به مبارزه با مواد مخدر ادامه داده است.

 

وی ضمن اشاره به میزان کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: علی رغم این که آمریکایی ها در افغانستان با تمام امکانات حضور دارند، هیچ گونه مبارزه ای با مواد مخدر در افغانستان صورت نمی‌ دهند.

 

رحمانی فضلی افزود: با توجه به دشواری های اعمال حاکمیت از سوی دولت افغانستان، مرزهای این کشور با ایران تقریباً توسط جمهوری اسلامی ایران کنترل می‌شود و افغانستان، کنترل خاصی روی مرزها برای جلوگیری از مواد مخدر ندارد و کشورهای غربی و اروپایی نیز در این زمینه کمک خاصی به جمهوری اسلامی ایران نداشته و ایران، صرفاً بر اساس رسالت اسلامی و انسانی خود با مواد مخدر مبارزه می کند.

 

رئیس شورای امنیت جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: سالانه بیش از ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر در ایران کشف می شود و جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف مبارزه با مواد مخدر از جمله درمان معتادان، راهکارهای کشف جاسازی مواد مخدر و همچنین مبارزه با باندهای تبهکار، تجربیات بسیار ارزشمندی دارد و آمادگی دارد؛ تمامی این تجربیات را در اختیار قرقیزستان قرار دهد.

 

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران، تجربیات بسیار خوبی در این زمینه دارند و من از شما می خواهم با تبادل هیئت، چه از طرف ایران و چه از طرف قرقیزستان، سطح روابط دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر ارتقاء یابد.

 

رحمانی‌فضلی همچنین برای تبادل اطلاعات و تجربیات، تجهیز و آموزش نیروها و همچنین دوره های آموزشی برای پزشکان ویژه درمان معتادان اعلام آمادگی کرد.

 

در ابتدای این بازدید، رئیس سرویس مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان، گزارشی از فعالیت های این سرویس در قرقیزستان ارائه کرد. زاپولسکی اولگ، با ارائه آمار اقدامات قرقیزستان در مبارزه با مواد مخدر از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد در این زمینه به قرقیزستان کمک کند.

 

اولگ افزود: طبق آمار رسمی در قرقیزستان، ۸ هزار و ۵۰۰ معتاد وجود دارد که بیشتر هروئین و تریاک مصرف می کنند. مصرف سالانه مواد مخدر در قرقیزستان، سالانه نیم تن هروئین و نزدیک دو تن تریاک است و سالانه بیش از ۱۵۰۰ جرم مرتبط با مواد مخدر واقع می شود.

 

وی افزود: سرویس مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان در حوزه های درمان، مبارزه با توزیع مواد مخدر و همچنین مبارزه با تولید مواد مخدر اقدام می‌کند. سرویس زیر نظر نخست وزیری و به نیابت از وی زیر نظر وزیر کشور فعالیت می کند.

 

در ادامه این بازدید رحمانی فضلی از بخش های آزمایشگاهی، آموزش پلیس و دیگر بخشهای مرکز مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان بازدید کرد.

 

گفتنی است در موافقتنامه انتظامی امنیتی بین دو کشور که در جریان همین سفر به امضای وزرای کشور دو طرف رسید، همکاری در زمینه تبادل اطلاعات مبارزه با جرائم سازمان یافته، تروریسم و مبارزه با مواد مخدر مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار