تالاسمی بیماری خطرناکی است؟-راهبرد معاصر

تالاسمی بیماری خطرناکی است؟

متخصص خون و سرطان بزرگسالان گفت: تالاسمی به هیچ عنوان بیماری نبوده و خطرناک نیست، بلکه یک صفت است؛ مانند رنگ چشم، مدل مو و... که در فرد شبیه والدینش می‌شود؛ به‌ طوری‌که وقتی که می‌گوییم تالاسمی؛ یعنی خونمان هم شبیه پدرو مادرمان شده است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 09
کد خبر: ۲۲۲۶۰۱

به گزارش راهبرد معاصر، عباس حاجی فتحعلی، متخصص خون و سرطان بزرگسالان و عضو فرهنگستان علوم پزشکی، درباره بیماری تالاسمی بیان داشت: واقعا نباید بگوییم تالاسمی یک بیماری است، بلکه یک صفت است. پدران و مادران باید ببینید وقتی زوجینی قصد ازدواج دارند و ثابت شد یکی از آنها تالاسمی دارد، نباید نگران باشند.

 

وی ادامه داد: تالاسمی به هیچ عنوان بیماری نبوده و خطرناک نیست، بلکه یک صفت است؛ مانند رنگ چشم، مدل مو و... که در فرد شبیه والدینش می‌شود؛ به‌ طوری‌که وقتی که می‌گوییم تالاسمی؛ یعنی خونمان هم شبیه پدرو مادرمان شده است.

 

عضو فرهنگستان علوم پزشکی افزود: در فرم‌های خفیف تالاسمی اگر والدین به این سن رسیده‌ و هیچ مشکلی ندارند و دارای فرزندان خوب و سالمی شده‌اند، ما نیز می‌توانیم چنین فرزندانی داشته باشیم و به هیچ وجه خطرناک نیست و از والدین خواهش می‌کنم به هیچ عنوان نگران این مسئله نباشد.

 

حاجی فتحعلی با اشاره به انجام آزمایش تالاسمی در ابتدای ازدواج، ابراز کرد: این آزمایش برای این است که آیا زوجین ما بدون هیچ بررسی هر زمان خواستند می‌توانند فرزنددار شوند، یا اینکه هنگام بارداری چه کارهایی باید انجام دهند. اگر هر دو از نظر تالاسمی مثبت بودند و تالاسمی بتا داشتند و نیز در یک شرط اگر پدر و مادر هر دو حامل ژن تالاسمی بتا باشند، آن موقع باید بگوییم چه کار کنند تا فرزندشان، فرزندی سالم باشد و تالاسمی ماژور نداشته باشد و در بقیه موارد نیز اصلاً مشکلی وجود ندارد.

 

وی متذکر شد: ممکن است این سؤال پیش بیاید اگر هر دو زوج حامل تالاسمی بتا باشند می‌توانند فرزندان سالمی به دنیا بیاورند که باید گفت امروزه در این خصوص اصلاً جای نگرانی نیست./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده