به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از ورود مدیرکل دفتر بازرسی وزارت راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی به افزایش قیمت بلیت هواپیما، دفتر دو شرکت هواپیمایی گرانفروش در فرودگاه مهرآباد بهطور موقت پلمب شد.
در ادامه رئیس کمیسیون عمران مجلس روز دوشنبه گذشته (25 دیماه) از توقف رای دیوان عدالت اداری در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما خبر داد. خبری که مدیرکل دفتر بازرسی وزارت راه و شهرسازی نیز آنرا تایید کرد.
26 دیماه نیز سرانجام سکوت سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان متولی حملونقل هوایی کشور شکسته شد و سخنگوی این سازمان از ابلاغ توقف رای دیوان عدالت اداری به شرکتهای هواپیمایی خبر داد.
جعفر یازرلو در اینباره گفته بود: سازمان هواپیمایی کشوری نماینده دولت در صنعت هوانوردی غیرنظامی متولی ایمنی پروازهاست و خود را مکلف به تکالیف و مسئولیت هایی که قانون گذار برعهده او نهاده است میداند و هر تصمیمی که در فرآیند قانونی کشور ابلاغ شود موظف به اجرا خواهد بود.
وی افزود: متعاقب رای صادره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، وزارت راه وشهرسازی به عنوان دستگاه ذیربط درخواست اعمال ماده 91 دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی مجدد کرد که به استناد آن، رئیس دیوان در نامهای به وزارت راه وشهرسازی نسبت به موقوف الاجرا شدن رای مکاتبه کرد که مراتب توسط سازمان هواپیمایی جهت آگاهی و اقدام شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد و شرکتها مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند.
در حالی سه روز از اطلاعرسانی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ابلاغ توقف رای دیوان عدالت اداری و تاکید بر مجاز نبودن افزایش قیمت هواپیما میگذرد که شرکتهای هواپیمایی همچنان به گرانفروشی خود ادامه میدهند.
بهعنوان نمونه قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد بر اساس نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری یک میلیون و 314 هزار و 800 تومان است. یا نرخ مصوب بلیت مسیر پرازی تهران-اهواز یک میلیون و 1207 هزار تومان است. همچنین نرخ بلیت هواپیما برای مسیر تهران-بندرعباس یک میلیون و 696 هزار تومان است.
اما آیا شرکتهای هواپیمایی بلیت این پروازها را با قیمت مصوب به فروش میرسانند؟ پاسخ این پرسش "خیر" است./تسنیم