به گزارش «راهبرد معاصر»؛ یکی از موضوعات راهبردی در کشور توجه یکسان به آموزش است. در این میان توجه به دانش آموزان مدارس عشایری به عنوان طالبان علم و عناصر مؤثر جامعه روستایی راهی مطمئن برای تحقق عدالت آموزشی و حتی اجتماعی به صورت فراگیر است.
توجه یکسان به عنصر آموزش محور اصلی و راهبردی نظام های آموزشی و تحقق آن در مدارس عشایری منوط به ایجاد و برقراری گفتمانی فراگیر است. جايگاه والای آموزش، وجود استعدادهاي سرشار و توانمند توجه به مبحث توزیع یکسان سرانه ها را بيشتر نمایان مي کند. شرط لازم و اصلی برای دسترسی به جامعه ای همسو، متعالی، پویا، هدفمند و توسعه یافته ظهور و بروز عدالت آموزشی و فرهنگی است.
وقتی عدالت آموزشی در ساختار آموزشی حاکم باشد، بنیان های فرهنگ آموزشی جامعه متوازن و پایدار رشد خواهد کرد
هر چقدر پدیده توجه یکسان به عنصر آموزش در کشور بیشتر گسترش یابد و برای آن همفکری شود، باعث رشد و توسعه میشود و بنیان هر کشوری را متحول می کند. توجه یکسان به عنصر آموزش یکی از رکن های پیشرفت و زیربنایی ترین ابعاد عدالت سازمانی است که می تواند همه حوزه های آموزشی را دچار تحول کند و زمینه ساز بروز استعدادها و توانمندی های دانش آموزان در سطوح کلان و در تراز سند تحول بنیادین شود.
وقتی عدالت آموزشی در ساختار آموزشی حاکم باشد، بنیان های فرهنگ آموزشی جامعه متوازن و پایدار رشد خواهد کرد و در بستر چنین فرهنگ متوازنی بالندگی فکری و ذهنی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اتفاق خواهد افتاد. باید توجه کرد، نخستین ایستگاه قطار امن عدالت، توجه یکسان به عنصر آموزش و مسلم است، عدالت آموزشی میتواند بسترساز عدالت اقتصادی، اجتماعی و رعایت تناسب، استحقاق ها و شایستگی ها در ساحت اجتماع باشد.
برای توجه یکسان به عنصر آموزش در مناطق عشایری لازم است به سه مؤلفه توجه ویژه ای شود؛
علاوه بر موارد بیان شده، کار جهادی و تلاش بی وقفه یکی از مهم ترین زمینه های تحقق عدالت آموزشي است؛ در واقع کار جهادی اميدي است كه مي تواند فرداي روشني را براي فرزندان این مرز و بوم به ارمغان آورد.