بررسی کاهش ورود کمک به غزه در کابینه اسرائیل-راهبرد معاصر

بررسی کاهش ورود کمک به غزه در کابینه اسرائیل

کانال 12 تلویزیون اسرائیل گزارش داده کابینه جنگی این رژیم طرح محدود کردن ورود کمک به غزه را بررسی می‌کند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 February 02
کد خبر: ۲۲۶۳۶۱

به گزارش راهبرد معاصر، یک رسانه اسرائیلی گزارش داده وزرای عضو کابینه جنگی «بنیامین نتانیاهو» در حال بررسی طرحی برای محدود کردن ورود کمک به غزه هستند.

 

این طرح در شرایطی در دست بررسی است که در روزهای گذشته عده‌ای از شهرک‌نشین‌های اسرائیلی از جمله اعضای خانواده اسرا خواستار قطع هر گونه کمک به غزه تا زمان آزادی تمام اسرا شده‌اند.

 

در همین حال، امروز پنجشنبه قطر مدعی شده مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، آمریکایی، مصر و قطر روز یکشنبه در پاریس بر سر چارچوبی برای توقف جنگ و آزادی سایر اسرای اسرائیلی نزد حماس به توافق رسیدند. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود در واشنگتن آن را «قوی و قانع کننده» توصیف کرد.

 

کانال 12 تلویزیون اسرائیل، علی‌رغم این گزارش داده است «بنی گانتز» و «گادی آیزنکوت» به عنوان دو عضو کابینه جنگی نتانیاهو پیشنهاد داده‌اند ورود کمک به غزه موقتاً برای تضعیف حماس محدود شود.

 

گانتز و آیزنکوت این ایده را در چند جلسه که در هفته جاری برگزار شده مطرح کرده‌اند. گفته می‌شود آنها گفته‌اند: «می‌توانیم در راستای اعمال فشار برای ایجاد ساز و کار جدیدی در نوار غزه و در راستای تلاش‌ها برای آزاد کردن گروگان‌ها میزان ورود کمک‌ها را کاهش دهیم.»

 

رسانه اسرائیلی گزارش داده هیچ تصمیمی هنوز در خصوص این موضوع گرفته نشده است. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به درخواست گاردین برای اظهارنظر درباره این موضوع پاسخ نداده است.

 

ارزیابی گروه‌های حقوق بشری و همچنین سازمان ملل این است که برای تأمین حداقل نیازهای مردم غزه به ورود 500 کامیون در روز نیاز است اما تعداد کامیون‌هایی که اکنون از گذرگاه‌های مصر و اسرائیل وارد می‌شوند زیر 100 کامیون است.

 

گزارش کانال 12 یک هفته بعد از آن منتشر شده که دیوان بین‌المللی دادگستری حکم داد اسرائیل بایستی تمامی اقداماتی که در توان دارد را برای جلوگیری از ارتکاب نسل‌کشی در غزه به کار بگیرد.

 

نزدیک به 27 هزار نفر از زمان آغاز جنگ غزه به شهادت رسیده و ده‌ها هزار نفر زخمی شده‌اند. بیش از 85 درصد فلسطینی‌ها ساکن این منطقه هم آواره شده‌اند.

 

آنچه ارسال کمک به غزه را در در روزهای گذشته پیچیده‌تر کردن مطرح شدن ادعاهایی علیه آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) بوده که به قطع کمک از سوی چندین کشور به این نهاد منجر شده است.

 

آنروا 13000 نیرو در نوار غزه دارد، اما در روزهای گذشته برخی کشورها اعلام کرده‌اند به دلیل نقش‌‌افرینی 12 نفر از اعضای این سازمان در حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل کمک‌های خود را به آن قطع خواهند کرد.

 

سازمان‌های امدادی در فلسطین از این کشورها خواسته‌اند در تصمیم خود تجدیدنظر کنند و گفته‌اند که قطع کمک‌ها به منزله مجازات دسته‌جمعی است و باعث قحطی خواهد شد.

 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

 

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

 

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده