ظریف بار دیگر استعفا داد بسته حمایتی دولت از صنایع برای جبران آثار ناشی از قطعی گاز و برق تصویب شد رحمت‌الله اکرمی سرپرست وزارت اقتصاد شد رهبر انقلاب: در زمینه عدالت اجتماعی مشکلاتی داریم که راه‌حل آن قرآن است پیام پزشکیان به سران و مردم کشور‌های اسلامی توییت معنادار صفحه رهبر انقلاب به زبان اوکراینی + عکس شهادت ۲ مامور راهنمایی و رانندگی در ریگان پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت برادر آیت‌الله نوری همدانی فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا: آسمان ایران برای متجاوزان دست نیافتنی است سردار تنگسیری: شناورهایمان توقیف شود شناورهایشان را توقیف می‌کنیم معاون وزیر کشور: با تجمعات غیرقانونی مخالفیم؛ چه از سوی مخالفان دولت، چه طرفداران آن تعداد امضاکنندگان طرح استیضاح همتی از ۱۰۰ گذشت + اسامی امضاکنندگان شهادت دو بسیجی در سراوان سیستان و بلوچستان استیضاح همتی در دستور کار مجلس ضوابط برقراری فوق العاده خاص مشمول کسور کارکنان دولت تدوین شد + جزئیات

علم الهدی: ازدواج و زوجیت در قرآن به معنای حرکت بشریت به سوی کمال است

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: ازدواج و زوجیت در آیات قرآن به معنای حرکت بشریت به سوی کمال است تا انسان را به مقام متقین برساند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 February 20
کد خبر: ۲۲۹۳۲۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ سومین محفل بزرگ بانوان قرآنی جهان اسلام همزمان با برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران امروز سه‌شنبه یکم اسفندماه با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و محفل خیرات حسان در سالن اجلاس سران جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

جمیله علم الهدی عضو هیئت علمی دانشگاه در این محفل بزرگ قرآنی که همسران سفرای برخی کشورهای اسلامی، ده‌ها نفر از حافظان، قاریان، فعالان قرآنی ومتولیان مؤسسات قرآنی از ایران و چند کشور اسلامی از جمله بحرین، لبنان، عراق، سوریه، اندونزی، میهمانان ویژه زینب نصرالله دختر دبیر کل حزب الله لبنان و بتول السادات موسوی دختر دبیر کل سابق حزب الله و … حضور داشتند، ضمن خوشامدگویی و تشکر از مهمانان و برگزارکنندگان این محفل بزرگ قرآنی گفت: امیدوارم این نوع برنامه‌ها نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای اسلامی به صورت هرچه باشکوه‌تر برگزار شود.

دبیر کمیته تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه گزارشی کوتاه از یک تحقیق قرآنی، اظهار داشت: آنچه که در جامعه جهانی با آن مواجه هستیم، بحث جنسیت است در حالی که با مراجعه به قرآن، موضوع زوجیت مورد توجه قرار گرفته است و مشمولیت آن نه‌تنها انسان بلکه تمام کائنات را در برمی‌گیرد و به عبارتی دیگر زوجیت ماورای عالم را هم شامل می‌شود.

علم الهدی افزود: در تفکر مدرن مانند تمامی تفکرهای الحادی گذشته بر فردیت تاکید می‌شود، اما در تفکر قرآنی، وحدت و یکپارچگی موجودات مورد توجه قرار دارد.

وی ضمن مطرح کردن موضوع ازدواج در مباحث جامعه‌شناسی، گفت: ازدواج مایه پیدایش و توسعه و تداوم خانواده است که در پی آن گسترش روابط خانوادگی نیز معنا می‌شود و می توان سه سطح در این زمینه را تبیین و تشریح نمود. سطح اول عرفی است که نه در ایران بلکه در تمامی جوامع و اعصار با آیین‌های متفاوت با هدف بقای نسل و بهره‌مندی از هم‌نشینی صورت می‌گیرد. سطح دوم در اقتصاد سیاسی معنا پیدا می‌کند که در دوره مدرن به اوج خود رسیده و نظام‌های اقتصادی بر این اساس شکل می‌گیرند و متاسفانه در این سطح بحث حلال و حرام و قانون و غیرقانونی معنای خود را از دست داده است.

وی افزود: سطح سوم در معنای ازدواج آن چیزی است که در کشورهای اسلامی و به ویژه در کشور ما در قالب ادبیات و عرفان بروز داده شده است.

علم الهدی در پایان گفت: با بررسی آیات قرآن کریم، کلمه‌ای از زوجیت که بیشترین قرابت را با مسئله ازدواج داشته باشد، کلمه "نکاح" است. ازدواج و زوجیت در آیات قرآن به معنای حرکت بشریت به سوی کمال است تا انسان را به مقام متقین برساند.

در این برنامه علاوه بر اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری قرآنی، چند تن از بانوان قرآنی، به قرائت پرداختند و درانتهای این محفل از بانوان برگزیده و فعال در حوزه های مختلف قرآنی از ایران، اندونزی، ، لبنان و بحرین نیز تجلیل شد./ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده