ممانعت از ملاقات تخت روانچی توسط ظریف-راهبرد معاصر

ممانعت از ملاقات تخت روانچی توسط ظریف

مامورین آمریکایی با توسل به محدودیت های جدید وضع شده بر علیه تیم دیپلماتیک ایرانی، مانع از عیادت تخت روانچی توسط ظریف شدند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 28
کد خبر: ۲۳۴۲۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ وضع محدودیت برای تردد مقامات ایرانی در نیویورک مدت هاست که سوی رسانه ها و مقامات آمریکایی تبلیغ می شود، امری که نمود عینی آن روز گذشته مشاهد شد.

 

یک نشریه آمریکایی روز جمعه به نقل از مقام‌های آمریکایی و ایرانی مدعی شده دولت «دونالد ترامپ» درخواست وزیر خارجه ایران برای دیدار با «مجید تخت روانچی»، نماینده ایران در سازمان که در بیمارستانی در نیویورک بستری است را رد کرده است.

 

نشریه «فارن‌پالیسی» با اشاره به محدودیت عبور و مرور وضع‌شده برای مقام‌های ایران جهت تردد در نیویورک نوشته است: «وزیر خارجه ایران تلاش کرد با مجید تخت روانچی که بیرون از محوطه نزدیک به مقر سازمان ملل در بیمارستانی در نیویورک بستری است ملاقات کند، اما دولت آمریکا این درخواست را رد کرد.»

 

در همین ارتباط، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «وزیر خارجه ظریف می خواست از یک همکار که در بیمارستان مراقبتهایی درمانی در سطح جهانی دریافت می کند، عیادت کند. ایران به ناحق (!) تعدادی از اتباع آمریکایی را سالهاست بازداشت کرده و خانواده و دوستان آنان که نمی توانند آزادانه با این افراد دیدار کنند، متحمل درد و رنج شده اند. ما دوباره به هیأت ایرانی اعلام می کنیم که درصورتی با درخواست سفر [عیادت] موافقت می شود که ایران یک تبعه آمریکایی را آزاد کند!»

 

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.

 

دولت ترامپ قبل از خروج از برجام وعده می‌داد با فشار حداکثری علیه ایران می‌تواند تهران را پای میز مذاکره بر سر برنامه موشکی، فعالیت‌های هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه بکشاند.

 

ترامپ همزمان با اجرای این سیاست‌ بارها پیشنهاد ملاقات بدون پیش‌شرط با مقام‌های ایران را داده، اما تا کنون به هدفش نرسیده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده