هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد تعویق یک هفته‌ای امتحانات پایان‌ترم این دانشگاه/ غیبت در امتحانات باعث حذف درس می‌شود؟ گام تازه ایلان ماسک به سوی شبکه اینترنت تمام‌فضایی کاهش نسبی دما از فردا در بسیاری از استان‌ها / هشدار سیلاب در شمال و گردوخاک در شرق کشور ترافیک سنگین در محور‌های شمالی/ این مسیر‌ها تا اطلاع بعدی مسدود است عاشورا و تاسوعا کدام مراکز خدمات‌رسان تهران تعطیل است؟ خبر خوش معاون رئیس قوه قضائیه برای دانش‌آموختگان حقوق جاده چالوس دوطرفه شد آموزش و پرورش: امتحانات نهایی بدون تغییر برگزار می‌شود محدودیت‌های ترافیکی تاسوعا و عاشورا در قم آنفلوآنزای تابستانی از راه رسید/ این استان‎‌ها بالاتر از آستانه هشدار محدودیت‌های ترافیکی ۵ روزه در جاده‌های شمال اعمال می‌شود اختلال همزمان در ایتا، بله و سروش پلاس ۱۴ شهر ایران رکورددار گرما در خرداد ۱۴۰۵ گرمای کشنده در اروپا؛ ۳ کشته در فرانسه و هشدار بی‌سابقه برای انگلیسی‌ها وضعیت آب و هوای تهران تا پایان هفته/ هوا تا چند درجه گرم‌تر می‌شود؟

فواید روزه‌داری از نظر علم پزشکی

فواید روزه‌داری از نظر علم پزشکی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: براساس شواهد علمی، اثرات مفید روزه‌داری بر سلامت در مطالعات متعددی کاملاً به اثبات رسیده است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 31
کد خبر: ۲۳۴۲۳۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ احمد اسمعیل زاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا روزه‌داری به سلامت ما لطمه می‌زند یا واقعاً برای سلامت مفید است؟ گفت: براساس شواهد علمی، اثرات مفید روزه‌داری بر سلامت در مطالعات متعددی کاملاً به اثبات رسیده است. گفته می‌شود افرادی که مشکلات سلامتی مثل بیماری‌های گوارشی، سنگ کلیه و دیابت نیاز به مصرف انسولین، دارند، تحت نظر پزشک مجاز هستند که روزه نگیرند. اما افرادی که سالم هستند و مشکلی ندارند نه تنها روزه‌داری برای آنها بد نیست بلکه بسیار هم به سلامت آنها کمک می‌کند.

اسمعیل زاده در ادامه به تشریح فواید روزه داری پرداخت و با بیان این که روزه‌داری باعث محدود شدن دریافت کالری می شود، گفت: دریافت کالری محدود موجب می‌شود مقداری از چربی بدن کم شود. وقتی که چربی بدن کمتر شد باعث کنترل فشار خون، پایین آمدن قند خون و کنترل چربی‌های خون می‌شود؛ مشکلاتی که امروزه به صورت مرتب در جامعه با آن مواجه هستیم و شیوع بسیار بالایی از این بیماری‌‌ها را داریم.

وی افزود: با کاهش وزن در پی روزه‌داری، افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، کبدشان التیام پیدا می‌کند. روزه‌داری باعث استراحت لوله گوارش و بهبود عملکرد گوارشی ما شده و در طول زمان می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش منجر شود.

به گفته مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مطالعات نشان داده‌‌اند که روزه‌داری آرامش روان بیشتری به ارمغان آورده و با کاهش التهاب در بدن همراه است لذا می‌تواند به حفظ و ارتقای سلامت افراد در طولانی مدت کمک کند.

اسمعیل زاده در ادامه به برخی بیماریها و مشکلات سلامتی در افراد اشاره کرد و گفت: به افراد دارای مشکل رفلاکس و نیز کسانی که به سنگ کلیه مبتلا هستند توصیه می شود که روزه نگیرند.

وی افزود: برخی از افراد مبتلا به دیابت هستند و انسولین تزریق می‌کنند و نیز افرادی که داروهای مکرر می‌خورند، نباید روزه بگیرند و در دین اسلام هم روزه‌داری برای افراد با شرایط خاص، محدود شده است.

اسمعیل زاده با بیان این که روزه‌داری می‌تواند به تداوم و ارتقای سلامت افراد سالم جامعه کمک و طول عمر آنها را بیشتر کند. در عین حال تصریح کرد: در دین اسلام همیشه تأکید بر سلامت است؛ یعنی اولویت اول به سلامت داده و گفته شده است که اگر پزشک شما و شرایط سلامتیتان اجازه می‌دهد، روزه بگیرید./باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار