۴ ماده غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز-راهبرد معاصر

۴ ماده غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز

با افزایش سن، مغز با نرخی در حدود ۵ درصد در هر دهه پس از ۴۰ سالگی تمایل به کوچک شدن دارد و این کوچک شدن هرچه بیشتر ادامه یابد، بیشتر بر توانایی‌های شناختی فرد تأثیر می‌گذارد
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۲۴۲۰۴۷

به گزارش راهبرد معاصر، غذاهایی که هر روز می‌خورید، به معنای واقعی کلمه مغز شما را تغذیه می‌کنند و به آن اجازه می‌دهند عملکرد مطلوبی داشته باشد. بر اساس مطالعات، افراد مسنی که رژیم غذایی باکیفیتی شامل سبزیجات، میوه، غلات کامل، آجیل و ماهی دارند، حجم بافت مغزشان بیشتر است:

 

۱) ماهی

مغز ما از ۶۰ درصد چربی تشکیل شده که نیمی از آن به طور خاص اسیدهای چرب امگا ۳ هستند؛ اسیدی که به طور مشترک در ماهی هایی مانند قزل آلا، سالمون، شاه‌ماهی و ساردین وجود دارد. با خوردن حداقل یک وعده ماهی در هفته می‌توان این اسیدهای چرب مفید را به مغز رساند و از کوچک شدن آن جلوگیری کرد.

 

۲) شکلات تلخ

شکلات تلخ می‌تواند نورون‌ها و رشد رگ‌های خونی را در بخش‌هایی از مغز که به طور خاص با حافظه و یادگیری مرتبط هستند تحریک کند و انعطاف‌پذیری مغز را برای یادگیری بهبود ببخشد.

 

۳) تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از ویتامین B-۶، ویتامین B-۱۲ و اسید فولیک است؛ این مواد مغذی هرگونه زوال شناختی را به تعویق می‌اندازند و از کوچک شدن مغز در طول زمان جلوگیری می‌کنند.

 

۴) سبزیجات

سبزیجات، به‌ویژه اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی، سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین K، لوتئین، بتاکاروتن و فولات هستند. ویتامین K به ویژه به تشکیل چربی در سلول‌های مغز کمک می‌کند و می‌تواند حافظه را بهبود بخشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده