جزئیات روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری؛ از زمان تائید صلاحیت‌ها تا اعلام اسامی نامزدها-راهبرد معاصر

جزئیات روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری؛ از زمان تائید صلاحیت‌ها تا اعلام اسامی نامزدها

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 8 تیرماه سال جاری، فرآیندهای اجرایی برگزاری این انتخابات را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 25
کد خبر: ۲۴۲۲۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره جزئیات روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: به جهت این‌که ما باید براساس اصل131 قانون اساسی طی 50 روز فرآیند اجرایی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته باشیم و در نهایت طی این 50 روز رئیس جمهور معرفی شود، بر همین اساس ستاد انتخابات کشور زمان‌بندی برگزاری انتخابات را پیش‌بینی و به شورای نگهبان ارائه کرد. 


 
 وی ادامه داد: نهایتاً در جلسه سران قوا هم که اخیرا برگزار شد، کلیات برنامه زمان‌بندی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مطابق با اصل 131 قانون اساسی تصویب شد و مورد تأیید شورای نگهبان هم قرار گرفت.


برگزاری انتخابات در 8 تیر ماه
اسلامی تصریح کرد: بر همین اساس ما با یاری خدا انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را روز جمعه 8 تیرماه 1403 خواهیم داشت و بر همین اساس از تاریخ 10 خردادماه براساس ماده 55 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر محترم کشور صادر خواهد شد.


 
سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: در همین زمان یعنی دهم خردادماه 1403 هیئت‌های اجرایی مرکزی و شهرستانی شکل می‌گیرد و بر همین اساس ثبت‌نام از داوطلبان انجام خواهد شد و تا 14 خرداد ادامه خواهد داشت.


زمان بررسی صلاحیت ها و اعلام اسامی نامزدها
وی گفت: عصر روز دهم خرداد ماه 1403 ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز خواهد شد شد و تا چهاردهم خرداد این فرایند ادامه خواهد داشت.


 
 اسلامی ادامه داد: در فرآیندهای بعدی ما در  15 تا 21 خرداد رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان را به دمت 7 روز خواهیم داشت و نهایتاً روز 22 خرداد اسامی نامزدها  توسط وزارت کشور اعلام و منتشر خواهد شد.


 
 وی تاکید کرد: از روز 23 خردادماه نهایتاً تا 6 تیرماه تبلیغات انتخاباتی نامزدها انجام خواهد شد و یک روز قبل‌از انتخابات که هفتم تیرماه هست تبلیغات انتخاباتی نامزدها ممنوع خواهد شد و نهایتاً روز8 تیرماه انتخاب برگزار خواهد شد.
 


 اسلامی یادآور شد: چنانچه انتخابات به مرحله دوم کشیده شود روز جمعه 15 تیرماه یعنی جمعه هفته بعد از انتخابات، به‌عنوان مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در نظر گرفته شده است.
 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: این فرآیند به تمامی ستادهای انتخابات اعلام شده و‌ این آمادگی هم وجود دارد که با یاری خدا و با همکاری مجموعه عوامل اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را برگزار کنیم.


پیشنهادات وزارت کشور به شورای نگهبان درباره انتخابات الکترونیکی و ثبت نام اینترنتی
سخنگوی ستاد انتخابات کشور  در ادامه به تجربیات بدست آمده در انتخابات مجلس شورای اسلامی  اشاره کرد و گفت: در خصوص ثبت نام الکترونیکی به شورای نگهبان پیشنهاداتی دادیم که ثبت نام را به صورت الکترونیکی انجام دهیم و آن دسته از افرادی که شرایط لازم را دارند، برای ثبت نام قطعی به ستاد انتخابات کشور مراجعه کنند البته شورای نگهبان هنوز پاسخ نهایی را نداده که در صورت اعلام نظر شورای نگهبان اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد و فعلا با فرض همین قانون، ثبت نام به صورت سنتی و حضوری انجام می‌شود.


وی ادامه داد: با توجه به آزمایش موفقی که از رأی‌گیری الکترونیکی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، بخصوص مرحله دوم داشتیم، این پیشنهاد را هم به شورای نگهبان دادیم که رأی‌گیری را در برخی از کلانشهرها مثل تهران، شیراز، تبریز، اصفهان و مشهد به صورت الکترونیکی داشته باشیم. اما منتظر پاسخ شورای نگهبان در این زمینه هستیم./ فارس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
0
0
فقط احمدی نژادیامخبربقیه رای نمیدهیم همتای شهیدمان باشدنه ریاستوسیاست مردمسالارباشدوقرآنی وخدایی طرفدارخونشهداباشدومحرومان
تحلیل های برگزیده