جوسپ بورل خطاب به رژیم صهیونیستی: دستورات دیوان بین‌المللی کیفری الزام‌آور است-راهبرد معاصر

جوسپ بورل خطاب به رژیم صهیونیستی: دستورات دیوان بین‌المللی کیفری الزام‌آور است

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی شدیداللحن خطاب به سران رژیم صهیونیستی تصریح کرد که دستورات دیوان بین‌المللی کیفری در خصوص توقف عملیات نظامی این رژیم در غزه، الزام‌آور است و باید به طور کامل و مؤثر اجرا شوند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۵ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 25
کد خبر: ۲۴۲۳۸۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ بورل شنبه شب با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: ما دستور دیوان بین‌المللی کیفری به (رژیم) اسرائیل را در پرونده شکایت آفریقای جنوبی مدنظر قرار دادیم.

وی تصریح کرد: دستورات دادگاه برای طرفین الزام آور است و باید به طور کامل و مؤثر اجرا شوند.

رئیس دیوان بین‌المللی کیفری روز جمعه اعلام کرد که آفریقای جنوبی از دادگاه در خصوص اتخاذ تدابیر بیشتر با توجه به عملیات‌های نظامی در رفح درخواست کرده است.

قاضی «نواف سلام» با اشاره به وخامت اوضاع معیشتی ساکنان نوار غزه، گفت: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

وی گفت: تدابیر موقتی که دادگاه در ماه مارس اتخاذ کرد با توجه به تحولات اخیر پاسخگو نیست و اسرائیل بایستی از هر گونه عملیات‌هایی که خطری برای فلسطینیان محسوب می‌شود، خودداری کند.

این مقام قضایی تصریح کرد: دادگاه در خصوص تدابیری که اسرائیل در رفح اتخاذ کرده، قانع نشده است و مسئولان بین‌المللی درباره خطرات علیه غیرنظامیان در رفح هشدار داده‌اند. وضعیت کنونی نیز خطراتی دارد و خسارت‌های جبران‌ناپذیر در حقوق مردم در غزه خواهد داشت.

وی افزود: طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل بایستی فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

رئیس دیوان لاهه همچنین، گفت: دادگاه خواستار آزادی سریع و بدون شرط اسرا است و اسرائیل باید عملیات‌های نظامی یا هر گونه عملیات دیگر در رفح را متوقف کرده و گذرگاه رفح را بازگشایی کند، اسرائیل همچنین باید ورود هر گونه کمیته حقیقت‌یاب به نوار غزه برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کُشی را تضمین کند. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده