هدف سفر لاوروف به عراق چیست؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

هدف سفر لاوروف به عراق چیست؟

وزیر خارجه روسیه در بحبوحه بحران پیش رو عازم عراق شده و به گفتگو با مقامات بغداد و اربیل پرداخته است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 08
کد خبر: ۲۴۲۴۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیش از یک هفته از آغاز بحران در عراق می گذرد، رخداد ناگواری که با استقبال سعودی و اسرائیل مواجه شده و زمینه ساز مرگ ده ها غیر نظامی و نیروی امنیتی شده است. مقام های عراقی از وجود تک تیراندازهای ناشناسی سخن می گویند که دو طرف ماجرا را آماج حملات خود قرار داده اند. در این میان سرگی لاوروف وزیرخارجه روسیه به عراق آمده و به گفتگو با مقامات این کشور مشغول می باشد.

 

لاوروف: موضع روسیه و عراق درباره چگونگی حل و فصل تنش‌ها در خلیج فارس یکی است

 

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که موضع کشورش با عراق درخصوص نحوه حل و فصل و رفع تنش‌ها در منطقه خلیج فارس یکسان است.

 

سرگئی لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمد علی الحکیم همتای عراقی خود در چارچوب برنامه سفر رسمی یک روزه به بغداد گفت: ما مواضع مشترک در مورد چگونگی رفع تنش‌ها در منطقه خلیج فارس داریم.

 

وی افزود: ما و دوستان عراقی ضروری می‌دانیم این اقدامات را به گونه‌ای بکار گیریم که تلاش‌های همه بازیگرها جمع شود نه اینکه تفرقه بیفتد.

 

اوایل مردادماه امسال، روسیه از طرح امنیت گروهی خود برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در خلیج فارس رونمایی کرد که نزدیکی زیادی به طرح ارایه شده دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دارد کهدر نشست عمومی سازمان ملل متحد از سوی ایران پیشنهاد شد.

 

روسیه لازمه آغاز طرح پیشنهادی خود مبنی بر ایجاد سیستم امنیتی در خلیج فارس را هم آغاز گفت‌وگوهای دو و چند جانبه بین همسایگان، کشورهای منطقه‌ای و جهان، اعضای شورای امنیت، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس دانسته‌ بود و متذکر شده بود که بدون پایان یافتن مناقشه فلسطین و اسرائیل این طرح به نتیجه نخواهد رسید.

 

تداوم همکاری‌های ضدتروریستی میان روسیه و عراق

لاوروف در ادامه سخنان خود در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه عراق گفت که در این مذاکرات با شریک عراقی خود در خصوص اهداف معین برای تحکیم همکاری‌ها در مقابله با تهدید تروریستی گفت‌وگو کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد که در این مذاکرات امکان گسترش همکاری‌های ضدتروریسنی روسیه و عراق در کانال دوجانبه ونیز از طریق مرکز اطلاع رسانی ضدتروریستی بغداد که در سال 2015 توسط عراق، ایران، روسیه و سوریه بوجود آمده است، بررسی شد.

 

روسیه و عراق درباره سوریه مواضع یکسان دارند

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری گفت: روسیه و عراق در مساله سوریه مواضع مشترک دارند و دو کشور آغاز روند حل و فصل سیاسی در چارچوب کمیته قانون اساسی سوریه را ضروری می‌دانند.

 

وی همچنین به رویکرد یکسان روسیه و عراق در ادامه مقابله با تروریست‌ها در سوریه و ریشه‌کنی آنها و نیز بازگشت آوارگان سوری و آغاز روند حل و فصل سیاسی مسائل سوریه اشاره کرد.

 

اجرای قراردادهای تسلیحاتی با عراق

لاوروف در ادامه گفت که روسیه قراردادهای فروش تسلیحات به عراق را به صورت کامل اجرا خواهد کرد.

 

وی افزود: ما با شرکای عراقی اتفاق نظر داریم که باید تصمیم‌های گرفته شده در کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و بازرگانی دو کشور و نیز قراردادهای تسلیحاتی اجرا شود.

 

وزیر امور خارجه عراق نیز گفت که در مذاکرات با همتای روسی خود در خصوص افزایش همکاریها در عرصه های دفاعی، انرژی و نفت و گاز گفت وگو کرده است.

 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ظهر امروز (دوشنبه) وارد بغداد شد و در چارچوب برنامه سفر یک روزه خود با رئیس جمهوری عراق و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

 

دیدار لاوروف با عبدالمهدی

وزیر خارجه روسیه در دومین گام از حضور خود در عراق به دیدار نخست وزیر این کشور رفت.

 

عبدالمهدی در این باره اعلام کرد سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیهو هیئت همراه وی را به حضور پذیرفتیم، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه به خاورمیانه و برخی مسئولان و مدیران و نمایندگان در این هیئت حضور داشتند.

 

لاوروف پشت درهای بسته با رئیس جمهوری عراق دیدار کرد

وزیر امور خارجه روسیه که برای دیدار کاری یک روزه از عراق دیدن می‌کند در پشت درهای بسته با برهم صالح رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

 

سرگئی لاوروف و برهم صالح عصر دوشنبه در آغاز دیدار چند جمله رد و بدل کرده و سپس خواستند که خبرنگاران محل نشست را ترک کنند.

 

دیدار لاوروف از عراق نخستین دیدار وزیر خارجه روسیه از این کشور در پنج سال اخیر است.

 

به گفته ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در دستور کار مذاکرات لاوروف در بغداد، تبادل نظر در خصوص مسائل خاورمیانه با محوریت اوضاع عراق و سوریه، اوضاع منطقه خلیج فارس و وضعیت پیرامون ایران و نیز سرزمین های فلسطین قرار دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات وزیر خارجه روسیه با سران عراق، به همکاری مسکو با بغداد در مسائل مبارزه با تروریسم و افراط گرایی مذهبی توجه خاص خواهد شد.

 

در گفت وگوهای لاوروف در بغداد، مذاکره درخصوص دورنمای توسعه و تحکیم روابط سنتی روسیه و عراق ازجمله همکاری در عرصه‌های سوخت و انرژی و انسانی در اولویت قرار دارد.

 

حیدر منصور هادی سفیر عراق در مسکو نیز به تازگی در خصوص سفر لاوروف به عراق گفت که دیدار وزیر خارجه روسیه از بغداد حاکی از این واقعیت است که روسیه به توسعه روابط با عراق علاقه مند است.

 

لاوروف به اقلیم کردستان عراق رفت

 

وزیر امور خارجه روسیه برای دیدار با مقام‌های اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه وارد اربیل مرکز این اقلیم شد.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف قرار است در اربیل با رهبران اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت و گو کند.

 

وی نخستین بار است که از کردستان عراق دیدن می‌کند.

 

لاوروف روز دوشنبه، پس از پنج سال برای نخستین بار با سفر به عراق با مقام‌های این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

 

دیدار سرگئی لاوروف با مسرور بارزانی

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، با «مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، در اربیل دیدار کرد.

 

این دو مقام رسمی پس از خوشامدگویی، پشت درهای بسته گفت‌وگوی خود را ادامه دادند.

 

پیشتر، لاوروف در بغداد با «محمد علی الحکیم»، همتای عراقی خود، «محمد حلبوسی»، رئیس مجلس و «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

نخست‌وزیر روسیه در حال با نخست‌وزیر اقلیم کردستان دیدار کرد که احتمال عملیات نظامی ترکیه در شرق رود فرات تنش‌ها در منطقه را افزایش داده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده