انجام نخستین پیوند کبد خوک به یک انسان زنده-راهبرد معاصر

انجام نخستین پیوند کبد خوک به یک انسان زنده

پزشکان چینی برای نخستین بار در جهان کبد خوک اصلاح شده ژنتیکی را به یک بیمار مبتلا به سرطان پیوند زده‌اند که به گفته آنها این بیمار اکنون می‌تواند آزادانه حرکت کند و عملکرد کبد و سایر شاخص‌های سلامتی او نیز طبیعی است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 30
کد خبر: ۲۴۳۲۴۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ محققان چینی از اولین پیوند موفقیت آمیز کبد خوک اصلاح شده ژنتیکی به یک بیمار مبتلا به سرطان شدید کبد خبر دادند.

به نقل از چاینا دیلی، این یک دستاورد موفقیت آمیز است که نقطه عطفی قابل توجه در بیگانه‌پیوندی میان انسان و خوک است.

این جراحی در تاریخ ۱۷ مه ۲۰۲۴ در یک بیمارستان وابسته به دانشگاه پزشکی آنهویی در هفی انجام شده است.

طبق گزارش‌ها بدن این بیمار ۷۱ ساله هنوز کبد پیوندی را پس نزده و حال بیمار خوب است.

این جراحی توسط تیمی به سرپرستی پروفسور سان بیچنگ (Sun Beicheng) با همکاری تیمی به سرپرستی پروفسور وی هونگ جیانگ (Wei Hong jiang) از دانشگاه یونان (Yunnan) انجام شد.

وضعیت بیمار پس از پیوند

پروفسور سان می‌گوید که این عمل اولین بیگانه‌پیوندی کبد از خوک به یک انسان و در کل پنجمین بیگانه‌پیوندی در جهان است.

بر اساس مشاهدات انجام شده یک هفته پس از جراحی، این بیمار می‌تواند آزادانه حرکت کند و عملکرد کبد و سایر شاخص‌های سلامتی وی نیز طبیعی است.

همچنین کبد پیوندی به شکل طبیعی عمل می‌کند و روزانه تقریباً ۲۰۰ میلی‌لیتر صفرا تولید می‌کند که نشان دهنده ادغام و عملکرد موفقیت آمیز اندام است.

پروفسور سان گفت: این نشان‌دهنده یک بیگانه‌پیوندی واقعی کبد خوک به یک فرد زنده است که راه را برای پیوند کامل کبد در آینده هموار می‌کند.

وی همچنین گفت که موفقیت به دست آمده در این پیوند باعث امیدواری سایر بیماران مبتلا به سرطان کبد خواهد شد.

بیگانه‌پیوندی اندام خوک در انسان

بیگانه‌پیوندی فرآیند پیوند اعضا از یک گونه به بدن گونه دیگر است.

خوک‌ها به دلیل شباهت در اندازه و آناتومی به بدن انسان، کاندیدایی ایده آل برای اهدای عضو و استفاده انسانی در نظر گرفته می‌شوند.

بیگانه‌پیوندی می‌تواند به عنوان یک درمان ایده آل برای افراد زیادی در سراسر جهان که از بیماری‌های شدیدی که منجر به از کار افتادن اندام‌های آنها شده است، استفاده شود.

فناوری ژن‌درمانی کرسپر کس۹ (CRISPR/Cas ۹) بیگانه‌پیوندی را به یک امکان واقعی تبدیل کرده است که طی آن دانشمندان با استفاده از قیچی ژنتیکی برخی از ژن‌های خوک را حذف و ژن‌های انسانی را جایگزین آن می‌کنند.

گفتنی است که اولین بیگانه‌پیوندی موفقیت آمیز کلیه خوک اصلاح ژنتیکی شده در جهان به یک فرد ۶۲ ساله در ایالات متحده انجام شد.

با این حال، اولین فردی که کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی را دریافت کرد تقریباً دو ماه پس از جراحی جان سپرد. البته بیمارستان عمومی ماساچوست که این جراحی را انجام داد، اظهار داشت که هیچ نشانه‌ای از اینکه پیوند کلیه موجب مرگ وی بوده است، وجود ندارد.

بلافاصله پس از آن، پزشکان در چین نیز پیوند مشابهی را انجام دادند، البته در یک فرد مرگ مغزی شده انجام شد. در ماه مارس ۲۰۲۴، یک تیم چینی از دانشگاه پزشکی نیروی هوایی اولین کبد خوک اصلاح شده ژنتیکی را به یک بیمار مبتلا به مرگ مغزی پیوند زدند.

ضمن اینکه دومین بیمار آمریکایی که کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی را دریافت کرد، هنوز زنده است و حالا محققان چینی برای اولین بار یک کبد خوک اصلاح شده ژنتیکی را به یک انسان زنده پیوند زده‌اند. / ایسنا

کلمات کلیدی: سرطان کبد خوک
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده