ارتباط میان کم‌کاری تیروئید و اختلالات خواب-راهبرد معاصر

ارتباط میان کم‌کاری تیروئید و اختلالات خواب

از آنجا که تیروئید مسئول بسیاری از عملکرد‌های مهم بدن است، هر نوع خللی در عملکرد این غده می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود و این شامل مشکلات خواب نیز می‌شود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۴ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 30
کد خبر: ۲۴۳۳۰۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ اختلال در عملکرد غده تیروئید می‌تواند بر ریتم شبانه‌روزی بدن، که مسئول چرخه خواب و بیداری است، تأثیر منفی بگذارد.

در وضعیت کم‌کاری تیروئید، بیماران ممکن است در به خواب رفتن مشکل داشته باشند یا نتوانند شب‌ها به اندازه کافی بخوابند. کم‌کاری تیروئید همچنین با ایجاد حس سرما، درد در ناحیه مفاصل یا ماهیچه‌ها خواب شبانه را مختل می‌کند. برخی از افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید در طول روز نیز احساس خواب‌آلودگی شدیدی می‌کنند، تا جایی که اصلاً توان بیدار ماندن ندارند؛ به این حالت «پرخوابی» می‌گویند. پرخوابی می‌تواند به دلیل یک اختلال پزشکی زمینه‌ای رخ دهد و کم‌کاری تیروئید علت اصلی پرخوابی ناشی از اختلال در سیستم غدد درون‌ریز است. علاوه بر این، کم‌کاری تیروئید درمان‌نشده را می‌توان با هیپوونتیلاسیون مرتبط با خواب (تنفس خیلی آهسته یا سطحی) که عمدتاً در طول خواب رخ می‌دهد، اشتباه گرفت.

خواب باکیفیت، به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال عملکرد تیروئید هستند. / خبرآنلاین

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده