مطالبات گندمکاران از هفته آینده به تدریج تسویه می‌شود-راهبرد معاصر

مطالبات گندمکاران از هفته آینده به تدریج تسویه می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت از ابتدای هفته آینده به تدریج شروع به تسویه مطالبات گندمکاران خواهیم کرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 31
کد خبر: ۲۴۳۳۶۵

به گزارش رهبرد معاصر؛ داود منظور در مورد بودجه مصوب برای سال 1403 برای خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، اعلام کرد: روزهای گذشته جداول بودجه توسط رئیس مجلس ابلاغ شد و پیش بینی ما این بود که امسال هم حدود 10.5 میلیون تن گندم خریداری کنیم. قیمت خرید تضمینی گندم امسال 17500 تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است؛ بنابراین برآورد ما این است که چیزی حدود 180 -190 هزار میلیارد تومان باید صرف خرید گندم شود.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: خرید تضمینی فقط برای گندم است و بقیه محصولات کشاورزی قیمت تضمینی دارد، یعنی وزارت جهاد کشاورزی در مورد برخی از اقلام مهم قیمت تضمینی اعلام می‌کند. ما در سال‌های قبل در حدود 3 تا 4 میلیارد دلار صرف واردات گندم می‌کردیم و الان تقریبا به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده که آن هم فقط برای ذخایر راهبردی واردات می‌شود. امسال در دو ماه اول سال میزان خریدی که انجام شده حدود 2 میلیون تن است.

 

منظور توضیح داد: خریدها تقریباً از نیمه فروردین شروع شده، بنابراین کشاورزانی که به تدریج گندم تحویل می‌دهند، باید مطالباتشان را دریافت کنند و باید ساز و کاری را پیش بینی کنیم؛ چون منابع هدفمندی در طول سال تحقق پیدا می‌کند، اما کشاورز نمی‌تواند منتظر باشد آخر سال یا 6 ماه دیگر تا پولش را بدهیم و باید الان تامین شود.

 

معاون رئیس جمهور گفت: الان منابعی را تجهیز کردیم و این منابع در آستانه تامین و واریز به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها است. فکر می‌کنم در روزهای اول هفته آینده گشایش‌های خوبی ایجاد خواهد شد و بتوانیم بخشی از این مطالبات گندمکاران را به روز کنیم و این روند ادامه دارد. از ابتدای هفته آینده به تدریج شروع به تسویه خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: مطالبات کشاورزان با نظم مشخص پرداخت می‌شود و دولت خودش را مکلف می‌داند بدهی‌های خودش را مخصوصاً به کشاورزها به عنوان دیون ممتاز پرداخت کند، ولی معمولاً در ابتدای هر سال تامین منابع در یکی دو ماه اول سال کمتر از ماه‌های دیگر است.

 

احکام مربوط به حقوق بازنشستگان در روزهای آینده صادر می‌شود

منظور گفت: تمام تلاش دولت این است که بتوانیم برای مردم رضایت خاطر بیشتری را تامین کنیم. قانون رتبه بندی در آموزش و پرورش بیش از 10 سال مطرح بود ولی نهایتاً این دولت در همان سال اول رتبه بندی را اجرا کر.، رتبه‌بندی معلم‌ها بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان در سال هزینه داشت یا موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان این یکی دیگر از اقدامات مهمی است که خوشبختانه در قانون بودجه امسال پیش بینی شده است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: با توجه به اینکه جداول بودجه در همین روزهای گذشته ابلاغ شده، الان همکاران ما آماده می‌شوند احکام مربوط به بازنشستگان را چه در صندوق دولتی و چه در تامین اجتماعی بر اساس متناسب سازی صادر کنند و امیدوار هستیم در روزهای آینده شاهد اصلاح احکام بازنشستگان عزیز باشیم./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده